چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / کردستان / ضرورت تبدیل شکاف توسعه‌ای در مناطق مختلف به دغدغه ملی

ضرورت تبدیل شکاف توسعه‌ای در مناطق مختلف به دغدغه ملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به اشغال خرمشهر توسط دشمن در جنگ تحمیلی، گفت: همان‌گونه که آزادی خرمشهر برای همه ایرانیان شد و همه با عرق ملی به یاری خرمشهر شتافتند باید توسعه همه مناطق کشور نیز به دغدغه همگانی تبدیل شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «بهرام نصراللهی‌زاده» شامگاه شنبه( ۱۶ تیر ماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به این‌که توسعه فقط جاده خاکی را آسفالت کردن و یا آجر روی آجر گذاشتن نیست، اظهار کرد: توسعه در واقع چند بعدی است که همه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، انسانی و ابعاد مختلف زندگی شهروندان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا توزیع پول به تنهایی توسعه ایجاد نکرده و در کشور ما هم صرفاً توزیع منابع مالی نمی‌تواند توسعه ایجاد کند و از این منظر نقش رسانه‌ها بسیارمهم است و می‌توانند به فراهم کردن بستر اجتماعی توسعه کمک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان رفتارهای مدیران، رفتارهای عمومی مردم، شفافیت داشتن در نظام‌های مالی و اداری کشور، اعتمادسازی در میان جامعه را در توسعه همه جانبه موثر دانست و گفت: ممکن است این مسائل همه نیازها را یکجا برطرف نکند اما می‌توان امیدوار بود که اگر چه جامعه بطور کامل راضی نباشد اما از حرکت در مسیر درست، اطمینان و رضایت پیدا کند.

نصراللهی‌زاده مطالبات مردم و انتظارات مردم را از دولت و مدیران دولتی بجا و بحق دانست و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از زمینه‌های توسعه را در بستر زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و در میان مطالبات هوشمندانه مردم می‌توان یافت.

وی افزود: فرهنگسازی، پرورش انسان‌های توسعه‌گرا، بهره‌گیری از رسانه‌ها و انتقال صحیح و شفاف اطلاعات همگی به توسعه جامعه کمک می‌کند.

به گفته نصراللهی‌زاده، ما در کشور با مسأله‌ای مواجه هستیم که دغدغه و مسائل و موضوعات استان‌ها برای دیگر شهروندان ایرانی بخوبی تبیین نمی‌شود در حالی‌که باید توسعه همه مناطق کشور به دغدغه همگانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: گپ و شکاف توسعه‌ای در استان‌هایی چون کردستان نباید فقط دغدغه مردم و مدیران محلی باشد بلکه باید به دغدغه ملی تبدیل شود و روشنفکران، دانشگاهیان، غیر دولتی‌ها و رسانه‌ها نیز به تقویت اجماع ملی در مورد ضرورت توسعه جهشی استان‌هایی چون کردستان کمک کنند.

کردستان توسعه‌یافته به ایران توسعه یافته کمک می‌کند

نصراللهی‌زاده افزود: کردستان علیرغم این‌که فقط ۲ درصد مساحت کشور را دارد اما ۶ درصد رواناب‌های کشور، ۵ درصد اراضی قابل کشت کشور و ۶ درصد مراتع درجه یک کشور  نیز در استان کردستان است و همه ما به‌عنوان مردم و مسئولان این موضوع را باید بخوبی در ایران تبیین کنیم که وقتی در مورد توسعه کردستان صحبت می‌کنیم در واقع در مورد توسعه ملی سخن گفته و کردستان توسعه یافته به ایران توسعه‌یافته کمک می‌کند.

وی یکی از ایرادات موجود در روابط بین شهروندان در سطح ملی را کمبود تعامل ملی دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در موضوع هویت ملی با آن مواجه هستیم نبود تعامل است و ما با مرکزیتی روبرو هستیم که اصفهان با تهران، کردستان با تهران، همدان با تهران، خراسان با تهران و همه استان‌ها فقط با تهران در تعامل هستند و همین مرکزگرایی موجب کاهش تعامل میان شهروندان دیگر مناطق و استان‌های دیگر کشور با هم شده است.

اصحاب رسانه و صاحبان قلم به شکل گیری تعامل ملی و به تبیین نقش استان‌ها در توسعه ملی کمک کنند

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مسئول سازمانی که خود را متولی امر توسعه می‌داند، از اصحاب رسانه و صاحبان قلم و تریبون می‌خواهم که به شکل‌گیری این تعامل ملی و به تبیین نقش استان‌ها در توسعه ملی کمک کنند.

نصراللهی‌زاده افزود: ما نیازمند شکل‌گیری گفتمانی هستیم که در آن توسعه کشور شامل توسعه همه اجزای کشور باشد، امنیت کشور شامل امنیت همه تقاط کشور شود و رسانه‌ها به شکل گیری این نگاه به توسعه متوازن کمک کنند.

وی تصریح کرد: در چهل سال گذشته نگاه کلان نظام به توسعه، عدالت محورانه و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی مناطق کمتر توسعه یافته بوده است و ضریب نفوذ امکانات زیربنایی در این مناطق رشد قابل توجهی داشته است، اما هنوز هیچ کس در کشور از فرآیند توسعه راضی نیست و این نارضایتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته بیشتر است.

از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توقع ایثارگری نداریم

نصراللهی‌زاده همچنین با اشاره به این‌که ضرورت دارد محافظت از منابع ملی به فرهنگ عمومی و دغدغه همه شهروندان تبدیل شود، گفت: ترجمه خواسته‌ها و نظرات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی و مردم به فرمتی که برای طرفین قابل پذیرش باشد، مسئولیت رسانه‌ها است و باید رسانه‌ها مردم و دولت را کمک کنند.

وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، گفت: ما به حداکثر سود مشروع و قانونی برای سرمایه‌گذاران قائل هستیم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توقع ایثارگری را نداریم بلکه سرمایه‌گذار باید در پی درآمد و سود منطقی باشد، چون معتقدیم بخش خصوصی از هرکجای ایران و دنیا به استان کردستان بیاید نتیجه حضورش در استان افزایش اشتغال، افزایش درآمد سرانه، افزایش تولید و در نهایت توسعه استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در استانی چون کردستان ضعف زیرساخت‌ها مانع جذب سرمایه‌گذاران بود و همین مسأله باعث شد در سال‌های اخیر بر روی تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها از جمله در حوزه حمل و نقل تمرکز بیشتری داشته باشیم و بخش زیادی از منابع دولتی را در این مسیر هزینه کنیم.

به گفته وی، علاوه‌بر زیرساخت‌های حمل و نقل نباید از زیرساخت‌های صنعتی نیز غافل بود و ما در دو سال گذشته بر توسعه شهرک‌های صنعتی استان و نیز تأمین زیرساخت‌های آن تمرکز داشته‌ایم و از محل بودجه عمومی کشور منابع بسیار خوبی به آن تزریق کرده‌ایم که منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان مرزی بانه نیز از جمله آن‌هاست و زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی بوده و دارای شرایط و معافیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یادآور شد: راه‌آهن نیز که از دیگر زیرساخت‌های بسیار مهم حمل و نقل بوده و تأثیر بسزایی در جذب سرمایه‌گذاران دارد در حال اجراست و همه اعتبارات مصوب آن در سال گذشته اختصاص داده شده و از شورای اقتصاد مجوز فاینانس خارجی برای تکمیل آن نیز گرفته شده است و در کل باید بگویم دولت خود را موظف به تأمین زیرساخت‌ها نمی‌داند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.