صفحه اصلی / فرهنگی / بی مهری به احیای دولتخانه صفوی
بی مهری به احیای دولتخانه صفوی

بی مهری به احیای دولتخانه صفوی

طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین پس از گذشت سال ها همچنان به دلیل اختلاف نظر مسئولان دستگاه های اجرایی با یکدیگر وارد مرحله اجرایی نشده و سرنوشت نامشخصی دارد.

طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین پس از گذشت سال ها همچنان به دلیل اختلاف نظر مسئولان دستگاه های اجرایی با یکدیگر وارد مرحله اجرایی نشده و سرنوشت نامشخصی دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،دولتخانه صفوی مقر پادشاهی شاه طهماسب صفوی، یکی از مهم ترین و ارزشمندترین مجموعه های تاریخی قزوین و از یادگاران پایتختی این شهر در قرن نهم هجری قمری به شمار می رود.
سردرب عالی قاپو و کاخ چهلستون تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های شاه طهماسب که امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده است از جمله بناهای تاریخی ارزشمند باقی مانده در این مجموعه هستند که به همراه باغی معروف به باغ صفوی در مرکز شهر قزوین قرار دارند که بعدها برای ساخت چهلستون و عالی قاپوی اصفهان از آنها الگو گرفته شد.
این مجموعه تاریخی همچنین در کنار خود مدرسه امید نخستین مدرسه مدرن قزوین و گراند هتل از اولین هتل های مدرن ایران از آثار پهلوی اول و همچنین بقعه چهارانبیاء (مدفن چهارتن از پیامبران الهی) را نیز در کنار خود دارد و در جنب خیابان شهدا (سپه) نخستین خیابان احداث شده در ایران قرار گرفته است.
با هدف ساماندهی بناهای تاریخی و رونق گردشگری در قزوین از سال ها قبل مقرر شده بود تا پس از تخلیه دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی که در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارند، کار اجرای طرح احیاء و ساماندهی این مجموعه آغاز شود اما به دلیل واگذار نشدن این مکان ها توسط ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به جز بخش هایی محدود هنوز این اتفاق محقق نشده است.

**ادارات ورزش و آموزش و پرورش نباید مانع اجرای ساماندهی دولتخانه صفوی شوند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دولتخانه صفوی گفت: این طرح قرار بود با تملک زمین های اطراف و پیرامون این مجموعه که در اختیار دستگاه های دولتی همچون آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و مخابرات و پست بود، انجام شود.
علی فرخزاد افزود: اکنون پس از گذشت سال ها از طرح این پروژه به جز تملک زمین مربوط به اداره پست، کار تملک دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی از اراضی مربوط به آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان که پیرامون دولتخانه صفوی قرار گرفته اند، انجام نشده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه ادارات کل آموزش و پرورش و وزرش و جوانان قزوین از واگذاری زمین تصرف شده در دولتخانه صفوی خودداری می کنند و برای این کار خود بهانه هایی چون عدم جایگزینی مکان های موجود در مرکز شهر را می آورند در صورتی که این ادارات نباید به این بهانه مانع اجرای این طرح بزرگ ملی شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین توضیح داد: در زمان استاندار سابق، سازمان برنامه و بودجه مبلغ قابل توجهی برای ساخت دبیرستان زنجانچی در خیابان عبید زاکانی تامین اعتبار کرد و مراحل ساخت این دبیرستان برای جایگزینی دبیرستان پاسداران و یک مدرسه کنار آن آغاز شد تا ساختمان های مربوط به آموزش و پرورش در دولتخانه صفوی تحویل میراث فرهنگی شود.
فرخزاد در خصوص چرایی عدم تخلیه دبیرستان پاسداران در محدوده دولتخانه صفوی گفت: در این رابطه هیچ کوتاهی از جانب استانداری و میراث صورت نگرفته است و تنها کوتاهی از جانب اداره کل آموزش و پرورش در عدم جابجایی این مدارس بوده است
این مسئول با بیان اینکه اگر دبیرستان پاسداران توسط آموزش و پرورش تخلیه شود این مکان به طور موقت به موزه تبدیل می شود، ادامه داد: با این کار وسایل موزه کاخ چهلستون تخلیه می شود و مرحله جدید مرمت این بنای باشکوه آغاز خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین همچنین گفت: در رابطه با سالن های ورزشی موجود در محوطه دولتخانه نیز توافق های انجام شده که مکان های یاد شده تحویل میراث فرهنگی شود و به ازای آن بخشی از سالن های ورزشی شهرداری و سپاه در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار بگیرد.
وی همچنین گفت: دیگر مسایل مربوط به تملکات این مجموعه از واحدهای تجاری تا ساختمان مخابرات مرکزی را نیز به عنوان دغدغه برای اجرای این طرح پیش رو داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین همچنین ادامه داد: البته موضوع احیا و ساماندهی دولتخانه فراتر از این مسایل است چرا که این پروژه به عنوان بزرگترین طرح میراثی استان با این قدمت دیرنه باید با بازنگری شود و هرچه زودتر اجرا و به بهره برداری برسد.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بانک شهر زیر نظر شهرداری جهت سرمایه گذاری در اجرای این طرح که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین به شمار می رود نیز اعلام آمادگی کرده است.
فرخزاد افزود: این قول به میراث فرهنگی داده شده است که طرح احیای این مجموعه تاریخی مطابق با نظرات میراث باشد ولی اجرای آن برعهده شهرداری و شورا قرار بگیرد که البته همه این ها باید پس از تخلیه فضاهای یاد شده توسط اداره کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان انجام شود.
وی، بهترین راه حل و فصل این معارضات را ورود هرچه زودتر پشتیبان مالی این طرح دانست و گفت: با تامین مالی طرح، شهرداری نیز با توجه به سابقه خوب احیای مجموعه سعدالسلطنه به عنوان مجری طرح زیر نظر مستقیم میراث فرهنگی وارد عمل می شود.

**ساماندهی دولتخانه صفوی یک طرح فرا دستگاهی است
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قزوین نیز در خصوص این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر کاوش های باستان شناسی در محوطه دولتخانه صفوی را آغاز کرده ایم چرا که نمی توانیم بیش از این برای اجرای طرح ساماندهی منتظر بمانیم.
محمدعلی حضرتی ها افزود: ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه صفوی طرحی فرا دستگاهی و یک تکلیف است چرا که این طرح در سفر مقام معظم رهبری مصوب شده و یک چیز دلبخواه و سلیقه ای نیست که با تغییر مدیران بخواهد دچار دگرگونی شود.
وی با بیان اینکه زمین معوض برای تخلیه فضاهای آموزشی و ورزشی (دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی) موجود پیرامون دولتخانه صفوی به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان ارایه شده است،اظهار داشت: بحث هایی پیرامون ساخت این فضاها نیز مطرح شده که هیچ سندیتی ندارد چرا که این موضوع در بحث آزادسازی زمین های دولتی این مجموعه از ابتدا مطرح نبوده و تنها بحث زمین جایگزین و نه ساخت، وجود داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه فضاهای یاد شده بناهای تاریخی موجود در دولتخانه را در معرض آسیب قرار داده اند، گفت: رطوبت ایجاد شده ناشی از فعالیت حمام و سونا در مجموعه ورزشی تختی به بناهای تاریخی دولتخانه آسیب وارد کرده است که این موضوع را با اداره کل ورزش و جوانان استان نیز درمیان گذاشته ایم.
حضرتی ها اظهار داشت: در حال حاضر هزینه هایی برای این مجموعه ورزشی صورت می گیرد که به نوعی تضییع بیت المال و بودجه دولت است چرا که این مکان ها باید تخریب شود و در این خصوص باید دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند.

**اعتباری برای تخلیه دبیرستان پاسداران داده نشده است
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین نیز در خصوص این پروژه به ایرنا گفت: در گذشته توافقی انجام شد مبنی بر اینکه اعتباری به قیمت روز از اعتبارات میراث فرهنگی در جهت تخلیه دبیرستان به حساب آموزش و پرورش واریز شود که این مهم تاکنون محقق نشده است.
علی عسگر جوانبخت افزود: آموزش و پرورش در نظر دارد با ساخت بنایی جدید مکان این دبیرستان جابجا شود اما بنای مذکور مثل دبیرستان پاسداران باید در مرکز شهر قرار داشته و از ظرفیت جابجایی یک هزار و ۴۰۰ دانش آموزی که در ۲ شیفت مشغول تحصیل هستند برخوردار باشد.
این مسئول گفت: اگر بناهای مشابهی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و یا هزینه زمین و ساخت آن پرداخت شود، مشکلی در تحویل دبیرستان مذکور به میراث فرهنگی وجود نخواهد داشت.

**سالن و زمینی در اختیار اداره ورزش قرار نگرفته است
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین نیز در خصوص چرایی عدم تخلیه مجموعه ورزشی تختی برای اجرای ساماندهی مجموعه دولتخانه صفوی به ایرنا گفت: مقرر شده بود در ازای تخلیه این مجموعه به ما یک جایگزین و معوض اختصاص دهند اما تاکنون این مهم محقق نشده است.
عباس علایی مقدم افزود: تاکنون هر معوضی به ما ارایه شده در قبال زمین چمن بوده و برای سالن های مجموعه تختی چیزی در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: سالن هایی نیز قرار بود از سوی سپاه به اداره ورزش اختصاص پیدا کند تا جایگزین سالن های مجموعه تختی کنیم که این مهم نیز هنوز عملی نشده است و سالن های مذکور در اجاره بخش خصوصی قرار دارند.
علایی مقدم گفت: زمین چمن مجموعه تختی سالهاست از اداره ورزش گرفته شده و آنرا هر ساله چند روز به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و یا جشنواره ها اختصاص داده اند بنابراین معلوم نیست در ازای دادن قدیمی ترین مجموعه ورزشی شهر قزوین اصلا شاهد اجرای طرح ساماندهی دولتخانه صفوی خواهیم بود یا خیر.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.