به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از یونیورسیتی ورد نیوز، “شکاف دیجیتالی” اصطلاحی است در اشاره به فاصله بین مردمانی است که به فناوری دیجیتال و فناوری اطلاعات دسترسی موثری دارند با مردمانی که دسترسی بسیار محدودی به این فناوریها داشته یا اصلا دسترسی ندارند.
در کنفرانسی که درتاریخ ۲۴ تا ۲۶ ژوئن در “تایپه” و “تایوان” برگزار شد، ۱۰۰ نماینده از کشورهای مختلف حضور داشتند که ۳۰ مورد از این کشورها، دانشگاه های همسایه حوزه اقیانوس آرام بودند.
کشورهای آسیایی، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانش بودند.
در این کنفرانس مطرح شد که دانشگاهها در آینده نقشی کلیدی در ایجاد تحقیقات دقیقی دارند که تضمین خواهد کرد “هوش مصنوعی” این قابلیت را دارد که مورد استفاده همه قرار گیرد نه فقط گروه خاصی.
درحالی که این ابهام وجود دارد که “هوش مصنوعی” و فناوریهای دیگر چگونه آینده انسانها را شکل خواهند داد، کشورهای حاضر در کنفرانس بر سر این موضوع توافق کردند که در آینده اختلالات قابل توجهی در حوزه این فناوریها وجود خواهد داشت.
“پیتر کووی” استاد رشته ارتباطات و فناوری دانشگاه کالیفرنیا گفت: فناوری دیجیتال در حال تغییر نوآوری و ساختارهای موجود هر صنعت است.
آمریکا و چین که دو غول فناوری دنیا هستند، با داشتن شرکتهایی بزرگ از قبیل “گوگل”،”فیسبوک”،”آمازون” در آمریکا و “تنسنت”،”بایدو” و “علی بابا” در چین بالغ بر ۷۰ درصد از سود حاصل از فناوری “هوش مصنوعی” را خود به تنهایی کسب میکنند.
“دبورا المس” مدیر مرکز تجارت آسیا در سنگاپور اظهار کرد، در کشورهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، یک شکاف دیجیتالی در حال شکل گیری است.
سچی ماتسو رئیس دانشگاه “ناگویا” ژاپن گفت: دانشگاهها دارایی بسیار ارزشمندی برای بشریت هستند و نقش مهمی در ایجاد شکافهای دیجیتالی بین کشورها ایفا میکنند.
بنابراین در دوران انقلاب دیجیتالی باید نقش دانشگاهها را بازبینی کنیم.
انتهای پیام