صفحه اصلی / اسلایدر / سود سرشار عرضه لوازم آرایشی قاچاق
سود   سرشار عرضه لوازم آرایشی قاچاق

«کسب و کار» گزارش می دهد

سود سرشار عرضه لوازم آرایشی قاچاق

در حال حاضر حجم بازار صنعت آرايشي و بهداشتي حلال در دنيا حدودا ۲۰ ميليارد دلار است كه اين رقم در 7 سال آينده؛ يعني در سال ۲۰۲۵ به ۵۲ ميليارد دلار خواهد رسيد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بین سهم ایران در این گردش مالی سهم قابل‌توجهی است، چراکه ایران در رتبه‌های زیر دو رقمی مصرف این محصولات در جهان قرار دارد. چندی پیش خبرگزاری فرانسه طی گزارشی اعلام کرد که مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در ایران به طور متوسط در ماه یک ریمل می‌خرند. این در حالیست که زنان فرانسوی در هر ۴ ماه یک ریمل می‌خرند. نتایج پژوهشی انجام‌شده ازسوی کمیته امداد حاکی از آن است که بیشترین پول دختران مددجو با وجود فقر اقتصادی آنان، صرف خرید لوازم آرایشی می‌شود.
تولید داخلی نیز به لطف مصرف بالای این لوازم در چند سال اخیر تکانی به خود داده است، اما نه آنقدر که بتوانیم نیاز داخل را به طور کلی جوابگو باشیم. بازار «لوازم آرایشی و بهداشتی» هم از‌جمله حوزه‌هایی است که محصولات تولیدی آن با گردش مالی چند میلیارد دلاری در سال نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان برای بالا بردن کیفیت و پاسخگویی به مطالبات مردم در این بخش است. متاسفانه تبلیغ برندهای آرایشی و بهداشتی خارجی که اخیرا به صورت گسترده در رسانه ملی بازتاب پیدا کرده، فریاد بسیاری از فعالان تولیدی صنعت بهداشتی و آرایشی ایرانی را به آسمان بلند کرده که چرا رسانه ملی به جای حمایت از تولید داخلی و ترغیب مردم به استفاده از محصولات وطنی، به خاطر درآمد بیشتر، آنتن تاثیرگذار رسانه ملی را در اختیار برندهایی قرار داده که اکثرا از طریق قاچاق وارد کشورمان شده‌اند.
قاچاق کالا بلای جان صنعت مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور شده است. کالاهای قاچاق همواره با کمترین هزینه روانه بازارهای داخلی شده و با ارزان‌ترین قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. کالاهای قاچاق امروز عرصه را بر تولید داخلی تنگ کرده و نفس تو‌لیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته است. قاچاق کالا ازجمله اصلی‌ترین مولفه‌های اقتصاد زیرزمینی است که به‌شدت اقتصاد سالم و اشتغال پایدار را تهدید می‌کند. بنابراین حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان محصولات آرایشی، حذف قوانین محدودکننده و زمینه‌سازی برای حضور برندهای معتبر آرایشی در بازار لوازم آرایشی ایران و وضع قوانین شفاف و دقیق در زمینه تولید، صادرات، واردات و ایجاد امید و تشویق در تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در عین حال که می‌تواند گامی موثر در جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد، می‌تواند در تامین سلامت و بهداشت افراد جامعه نیز نقش موثری را ایفا کند.

نمی‌توان از خرید و فروش کالای قاچاق آرایشی جلوگیری کرد
علیرضا کیانی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی
تولید داخلی به لحاظ مصرف بالای لوازم آرایشی رونق گرفته و می‌توان امیدوار بود که اگر حمایت‌های لازم اجرایی شود و بسته‌های حمایتی اختصاص پیدا کند، شاهد خودکفایی در این صنعت باشیم. به‌ویژه در تولید شوینده‌ها و محصولات بهداشتی این ظرفیت وجود دارد و در حال حاضر نیز درصد بالایی از نیاز بازار را تولید داخل جوابگو است و ۸۰ درصد شوینده‌های مصرفی در ایران، داخلی است. در بخش لوازم آرایشی متاسفانه قاچاق سود زیادی دارد. بنابراین با توجه به سود سرشار عرضه کالای قاچاق برای فروشندگان، نمی‌توان از خرید و فروش چنین کالاهایی جلوگیری کرد، چراکه آنها با عرضه تنها بخشی از خرید خود، چندین برابر سود به دست آورده‌اند. متاسفانه اکنون متولی مشخصی برای مبارزه با قاچاق در سطح عرضه وجود ندارد. ضمن آنکه معیار تشخیص محصول قاچاق از واردات رسمی نیز برای مصرف‌کنندگان مشخص نیست. بنابراین به‌طور کلی هدف باید تولید و استفاده از آن در بازار داخل و همچنین برنامه‌ریزی برای صادرات آن باشد. باید از کشور واردکننده به کشور صادرکننده لوازم آرایشی تبدیل شویم و این جز با حمایت از تولید داخل امکان‌پذیر نخواهد شد.
دو هدف در راستای حمایت از تولید داخلی وجود دارد. اول اینکه باید حمایت در حد حرف نباشد و شعار ندهیم و دوم اینکه حمایت از خرید آن وجود داشته باشد. همان‌طور که دولت و مسئولان می‌توانند با حمایت موجب ارتقا و صادرات کالا شوند مصرف‌کنندگان هم باید به کالای تولید داخل اعتماد کنند. البته برای جلب اعتماد مصرف‌کننده لازم است نظارت دقیقی بر نحوه تولید و توزیع آنها از ابتدای تجهیز کارخانه تا ارائه فرمول ساخت و همچنین پس از تولید ازسوی مراجع قانونی چون وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی وجود داشته باشد.

۶۳ درصد واردات لوازم آرایشی قاچاق است
عادل فرهیخته، تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی
لوازم آرایشی در ایران مصرف بسیار بالایی دارد و به همین دلیل سود بالایی برای واردکنندگان آن دارد. تولید داخلی هم به لطف این مصرف بالا و استقبال از محصولات و لوازم آرایشی رشد خوبی داشته است، به طوری که امروز ۳۰ درصد از لوازم آرایشی مصرفی تولید داخل است و در این بین ۷ درصد آن به صورت واردات رسمی و ۶۳ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. قاچاق هم در این حوزه صرفه دارد، چراکه محصولات آرایشی به لحاظ وزنی و جای‌گیری آنقدر بزرگ و پروزن نیستند و واردات قاچاق یا مسافری آن صرفه دارد.
ما می‌‌توانیم هر محصولی را در مدت‌زمان کوتاه با مشابه خارجی آن در داخل تولید کنیم. در تولید لوازم آرایشی هیچ نقطه کوری وجود ندارد و تنها باید برند‌های ایرانی در بازار تقویت شوند. در شرایط فعلی تولیدات شرکت‌های داخلی حدود ۲٫۲ برابر نیاز کشور است و در برخی از اقلام تا ۱۱ برابر نیاز کشور تولیدات داریم. از سهم بازار در لوازم آرایشی بین ۴۵ تا ۵۵ درصد ارزشی و در مواد شوینده ۵۵ درصد آن در صنایع داخلی تولید می‌شود. متاسفانه در کشور لوازم آرایشی در فهرست ممنوعیت واردات نیست و تنها ۲ قلم از آن ممنوع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.