صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تمرینات نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای و پیشنهاد تشکیل سه شورای محلی، گام‌های بعدی نقشه راه منبج
تمرینات نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای و پیشنهاد تشکیل سه شورای محلی، گام‌های بعدی نقشه راه منبج

تمرینات نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای و پیشنهاد تشکیل سه شورای محلی، گام‌های بعدی نقشه راه منبج

گام‌های بعدی در نقشه راه منبج تمرینات مشترک نیروهای دو ارتش آمریکا و ترکیه جهت هماهنگی با یکدیگر پیش از ورود به این شهر و نیز تشکیل سه شورای محلی در این منطقه است.

منبج

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، گام دوم در نقشه راه منبج که دو ارتش آمریکا و ترکیه برای آن آماده شده‌اند، بر تمرینات مشترک دو طرف و نیز تمرینات امنیتی همزمان با هدف هماهنگی در داخل، ممانعت از برخورد میان دو طرف و تاکتیک‌های ادغام آنها در شوراهای نظامی و پلیس متمرکز خواهد بود.

یک منبع محلی اظهار داشت، گام سوم در این نقشه راه تهیه لیست‌هایی برای تشکیل سه شورای محلی در منطقه منبج با موافقت دو طرف آمریکایی و ترکیه‌ای و تشکیل شوراها در سه منطقه، اولی در شهر منبج، دومی در شهرک ابو قلقل در جنوب شرق شهر منبج و نزدیک به سد تشرین روی رودخانه فرات و سومی در منطقه ابو کهف در غرب شهر منبج است.

پس از توافق میان دو کشور پلیس مدنی و نظامی دو کشور تا زمان انجام وظیفه فرماندهی امنیتی و پلیس محلی و تشکیل یک شورای نظامی مشترک در شهر مستقر خواهند شد.

در منطقه عملیات “سپر فرات”، منذر سلال، رئیس کمیته حمایت از بازسازی‌ها که همزمان با آغاز درگیری‌ها برای بیرون راندن داعش در حومه شمالی حلب تشکیل شد، در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه القدس العربی اظهار داشت: آمادگی‌ها برای برگزاری یک کنفرانس ویژه فعالیت‌های مدنی با حضور چهره‌ها، شیوخ عشایر و فعالان ساکن حومه شمالی حلب آغاز شده‌اند و این کنفرانس در شهر جرابلس در شمال منبج با حضور بیش از ۱۰۰ تن برگزار خواهد شد و آنها درباره آینده منطقه منبج با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کرده و تصور اولیه و ایده‌های کلی برای بازگشت مهاجران و آوارگان و ترتیب بندی نیازهای اصلی چه برای آنها که به کشور بازگشته‌اند و چه ساکنان شهر را تعیین خواهند کرد.

در همین راستا، ستاد مشترک ارتش ترکیه جمعه در صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر اعلام کرد، نیروهای این ارتش با هماهنگی نیروهای آمریکایی در راستای ادامه ماموریت‌های مشترک گشت‌زنی که در تاریخ ۱۸ ژوئن آنها را اعلام کردند، دهمین گشت‌زنی مستقل را در طول مرز دو منطقه عملیات سپر فرات و منبج انجام دادند. به این ترتیب خودروهای زرهی ارتش ترکیه گشت‌های مشترک و مستقلی را با نیروهای ائتلاف ضد داعش در طول خطوط تماس در اطراف منبج و رودخانه الساجور اجرا کردند.

ستاد مشترک ارتش ترکیه در ادامه پیش‌بینی کرد که این ماموریت‌های گشت زنی در دوره آتی ادامه یابند.

نبود تفسیرها و توضیحات بین واشنگتن و آنکارا و اختلاف بر سر جدول زمانی کاملا مشهود بوده است به طوریکه گام اول اجرای این نقشه راه که قرار بود دو هفته باشد، طبق گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به یک مرحله مقدماتی یک ماهه تبدیل شد. چاووش اوغلو پیشتر درباره این مرحله گفته بود، از چهار ژوئن تا چهار ژوئیه جاری ادامه داشت و گشت‌زنی‌های مشترک دو طرف ادامه یافته و متوقف نشد و به نظر می‌رسد که ورود نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای به منبج به پایان یافتن مرحله تمرینات مشترک پیش از ورود به منبج نیاز دارد.

گرچه در اجرای بندهای نقشه راه میان دو طرف تاخیر به وجود آمده اما هیچ اختلافی میان دو طرف وجود ندارد و به نظر می‌رسد که کارها همانگونه که آنکارا می‌خواهد پیش می‌روند، اظهارنظرهای رسمی مسؤولان ترکیه حاکی از رضایت آشکار آنها دارند و تمایل دستگاه دیپلماسی ترکیه نسبت به گسترش این توافق در دیگر مناطق شرق رودخانه فرات را نشان می‌دهد.

چاووش اوغلو در گفت‌وگویی با خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکید کرد، پس از اتمام ماموریتمان در منبج، توافق آشکاری در نقشه راه منبج با آمریکا جهت انتقال به سایر مناطق در شمال سوریه وجود دارد.

وزیر خارجه ترکیه درباره روابط آنکارا با واشنگتن نیز با اشاره به اینکه دولت آمریکا تمایل ندارد روابط خود با ترکیه را (به دلیل مساله سامانه موشک‌های اس ۴۰۰ که آنکارا آنها را از مسکو خریداری خواهد کرد) بر هم بزند، تاکید کرد: به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نمی‌خواهد روابط خود با ترکیه را بر هم بزند و او برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه احترام قائل است.

مشکل توافقنامه منبج تشکیل شورای نظامی و ورود نیروهای ارتش آزاد به آنجا است، به همین دلیل گروه‌های شورشی وابسته به ارتش آزاد که در منطقه عملیات سپر فرات حضور دارند، عدنان حج محمد، یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی سوریه و فرمانده عملیات ضد داعش در منطقه منبج را به عنوان رئیس جدید دفتر نظامی این شهر تعیین کردند.

شورای نظامی منبج وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) رایزنی‌هایی را برای اجرای تغییراتی آغاز کرده است و طبق اطلاعاتی که القدس العربی به دست آورده فرمانده شورای نظامی با تغییر محمد مصطفی ابو عادل، فرمانده شورای فعلی و تعیین فرمانده جدید یعنی ماهر العونی موافقت کرد.

روشن است که هدف از این تغییر نه شایستگی نظامی این دو مرد بلکه بستن راه به روی خواسته‌های ترکیه و تکرار این مطلب است که بیشتر ساکنان این شهر یعنی بیش از ۹۰ درصد آنها را اعراب تشکیل می‌دهند.

فرمانده فعلی اصالتا کرد است و فرمانده پیشنهادی عرب و از طایفه العونی است. به این ترتیب قسد با یک تیر دو نشان زد، هم یک عرب را به ریاست شورا تعیین کرد هم نقش و جایگاه عشایر عرب را نهادیه کرده و آنها را در مقابل خواسته‌های ترکیه قرار داد. براین اساس که العونی یکی از رهبران “جند الحرمین” است؛ یکی از گروهای ارتش آزاد سوریه که بعد از تسلط داعش بر منبج به نیروهای کرد پیوست.

صرف نظر از جدول زمانی تعیین شده و مراحل نقشه راه منبج، همزمان با خروج آمریکا از جنوب سوریه، به نظر می‌رسد که روند توافقنامه منبج سریعتر از آنچه تصور می‌کردیم، حرکت می‌کند و این امر حرکت یگان‌های مدافع خلق و حزب سیاسی آنها را با گام‌هایی مطمئن به سوی پایگاه ارتش سوریه تقویت می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.