حسن بلخاری قهی دبیر همایش هزاره خیام، عصر پنجشنبه در نخستین نشست این همایش گفت: تا برگزاری همایش اصلی خیام شناسی در ۲۸ اردیبهشت سال آینده، سلسله نشستهایی با موضوعات علمی و هنری برگزار خواهد شد.
وی افزود: در مورد زمان قطعی تولد خیام همچون بسیاری از بزرگان و اندیشمندان شکیاتی وجود دارد. برخی ها سال ۱۴۲۷ یعنی یک سال پیش از فوت ابن سینا را زمان تولد خیام میدانند اما قول غالب به سال ۱۴۳۹ مربوط است و و میان این دو تاریخ ۱۳ سال فاصله وجود دارد.
وی افزود: ۴ دانشمند شامل نظامی، بیهقی، سنایی و احمد غزالی از معاصران خیام هستند. همچنین فخر رازی و نجم رازی درشت گویان به خیام در قرن هفتم هستند.
به گفته بلخاری، خیام مجادلات بسیاری برافروخت اما عدم تناسب در رباعیات هنجار شکن او با سخنان و دقت عظیم او در مباحث ریاضی حرف و حدیثهای زیادی را در پی داشته است.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: برخی معتقدند امکان اجتماع خیام حکیم، ریاضیدان و فیلسوف با برخی رباعیات او وجود ندارد، هر کس کتب ریاضی و فلسفی خیام را میخواند و مسایل مربوط به خیام را کنار هم می گذارد نمی تواند با رباعیات او کنار بیاید.
به گفته وی وجه شاعری خیام را نمیتوان سلب کرد اما این مقدار شعر که به او نسبت میدهند نمیتواند صحت داشته باشد.
فراهنگ**۳۰۰۹** ۹۰۵۳
منشا رباعیات خیام هستی شناسی اوست
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: اوج هستی شناسی خیام می تواند منشا رباعیات او باشد و شاید بتوان به گزاره جدیدی هم رسید که همان حیرت خیام است.