پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / قرارداد پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان امضا شد
قرارداد پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان امضا شد

قرارداد پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان امضا شد

قرارداد اجرای پروژه آبرسانی به مناطق شمال شرق خوزستان از طریق کنسرسیوم میان شرکت های ایرانی و چینی روز پنجشنبه در استانداری خوزستان امضا شد.

به گزارش کسب و کار نیوز استاندار خوزستان در حاشیه امضای قرارداد پروژه آبرسانی شمال شرق خوزستان در جمع خبرنگاران افزود:یکی از مصوبات هیات دولت در فروردین سال ۹۶ بحث حل معضلات آب خوزستان بود و یکی از طرح های در نظر گرفته شده برای این مصوبه نیز بحث تامین آب شمال شرق این استان از طریق فاینانس بود.
غلامرضا شریعتی ادامه داد: مناقصه این پروژه توسط سازمان آب و برق خوزستان انجام و هم اکنون قرارداد تجاری به صورت کنسرسیوم بین شرکت های ایرانی و چینی منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه حجم پروژه ۴۰۶ میلیون دلار است گفت: این پروژه به هفت شهر، ۶۸۹ روستا و ۱۹هزار هکتار از زمین های کشاورزی شمال شرق خوزستان در قالب طرح ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی آبرسانی خواهد کرد.
شریعتی با بیان اینکه این پروژه باعث توسعه اشتغال و کارآفرینی،و نیز ماندگاری جمعیت در این منطقه می شود افزود: عملیات اجرایی پروژه حدود ۲ ماه پیش به دست وزیر نیرو آغاز و کار از سوی طرف ایرانی شروع شد و پروژه سرعت خوبی دارد.
وی گفت: طرف ایرانی متعهد شده تا در مدت ۹ ماه مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال در این پروژه هزینه کند.
وی با بیان اینکه به کارهای زیربنایی در خوزستان بیشتر از امور روبنایی توجه داریم ادامه داد: انجام این پروژه در مدت ۴۲ ماه پیش بینی شده است اما امیدواریم سریعتر به پایان برسد.

** پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان فرصتی برای خلق ثروت است
به گزارش کسب و کار نیوز استاندار خوزستان در نشست امضای قرارداد پروژه آبرسانی شمال شرق خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری گفت: پروژه آبرسانی به شمال خوزستان فرصتی برای خلق ثروت است.
وی افزود: شرایط زیست و زندگی مردم در شمال خوزستان به دلیل مشکلات ناشی شده از کمبود آب در خطر است اما با اجرای این طرح شاهد ماندگاری جمعیت خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل افزایش مهاجرت از شمال خوزستان به سمت کلانشهر اهواز بحث کمبود آب و بیکاری جوانان بود درحالی که با اجرای این طرح حتی شاهد مهاجرت معکوس به این شهرها نیز هستیم.
به گفته شریعتی منافع کشور با منافع استان خوزستان گره خورده و هیچ استانی تا این اندازه منافع در هم تنیده ای با کشور ندارد.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای توسعه زیر ساخت های خوزستان به کار گرفته ایم گفت: اگرچه پروزه های کوتاه مدت و سطحی مشکلات مردم را در مقطعی از زمان حل می کنند اما مبنای رشد و توسعه نیستند.
شریعتی یکی از موانع موجود بر سر راه پروژه های بزرگ و زیر ساختی را بروکراسی اداری بیان کرد و افزود: برخی مدیران به دنبال انجام کارهایی هستند که قابل رویت باشد و از پیگیری چنین پروژه های بزرگی خودداری می کنند زیرا پیگیری بسیاری را می طلبد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه اجرای مصوبه هیات دولت برای خوزستان درخصوص حل مشکلات آب بزرگترین مصوبه پس ازپیروزی انقلاب اسلامی برای استان خوزستان بوده است یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های این مصوبه اجرایی شدن آن است.پروژه های بسیاری برای حل مشکلات مصوب می شود اما به دلیل کمبود اعتبار برخی از آنها حالت اجرایی به خود نمی گیرند.
وی درخصوص توفان گردو غبار در بهمن سال ۹۵ در خوزستان که موجب قطعی گسترده آب و برق در ۱۲ شهرستان این استان شد نیز گفت: اگرچه قطعی آب و برق و بروز گرد و خاک مشکلات زیادی را برای مردم خوزستان فراهم کرد اما همان مساله سبب توجه ویژه دولت به خوزستان شد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه این حادثه منشا خیری برای خوزستان بود، ادامه داد:دولت برای توجه بیش از پیش به خوزستان قانع شد و شاهد بودیم که هیات دولت پنج مصوبه برای حل مشکلات خوزستان را تصویب کرد.
بنابراین گزارش ،هیات دولت در فروردین سال ۹۶، پنج طرح مهم و زیربنایی را برای خوزستان با ۲۳۰ هزار میلیارد ریال، تصویب کرد که تکمیل طرح آبرسانی غدیر، و آبرسانی شمال شرق، و نیز جنوب شرق خوزستان از آن جمله است.
پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان از دریاچه سد کارون سه در بالادست شهر ایذه، با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱٫۱ مترمکعب در ثانیه و نیز احداث سه تونل به قطر ۳٫۷ متر درمجموع به طول پنج هزار و ۷۰۰ متر و ساخت یک باب تصفیه خانه، نیاز آب شرب ۷۳۵ هزار نفر مردم هفت شهر و ۶۸۹ روستای ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و میداوود در شرق و شمال شرق خوزستان برای مدت ۳۰ سال تامین شود.
این پروژه به صورت کنسرسیوم بین شرکت های ایرانی و شرکت چینی انجام خواهد شد.
۹۸۸۷/ ۶۰۳۷

همچنین مطالعه کنید:

صادرات برق به پاکستان ۳ برابر می‌شود/ امکان تبادل ۱۰۰۰ مگاواتی با روسیه

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.