صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ذخیره مفید آب سد بارزوی شیروان به پایان رسید
ذخیره مفید آب سد بارزوی شیروان به پایان رسید

ذخیره مفید آب سد بارزوی شیروان به پایان رسید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون سد بارزوی شیروان آب قابل تحویل برای آشامیدنی و کشاورزی ندارد گفت: هم اکنون ذخیره مفید آب مخزن این سد به پایان رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حمید واسطه روز پنجشنبه با بیان اینکه ظرفیت حجم سالانه مخزن آب سد بارزوی شیروان ۹۲ میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: هم اکنون این سد هفت میلیون مترمکعب حجم آب مرده دارد که به هیچ وجه قابل تحویل نیست.
وی با اشاره به خشکسالی ها و کاهش بارندگی گفت: در صورتی که بارندگی نداشته باشیم حدود ۸۰ درصد زمین های پایاب سد بارزو در حوزه کشاورزی برای سال زراعی آینده با مشکل تامین آب مواجه خواهد شد.
واسطه با تاکید بر صرفه جویی مردم در مصرف آب افزود: کشاورزان باید از کشت پاییزه آینده هم خودداری کنند زیرا که آب قابل تحویل نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: متوسط مصرف جهانی آب ۱۷۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است ولی در ایران به ازای هر نفر مصرف آب شرب و بهداشت بالای ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که با توجه به وضعیت پیش آمده از شهروندان تقاضاداریم در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.
واسطه با بیان اینکه سالانه ۶ میلیون متر مکعب آب سد بارزوی شیروان در سال برای کشاورزان در نظر گرفته شده است افزود: این در صورتی است که نیاز آب کشاورزان منطقه بیش از این است، هم اکنون توصیه می شود کشاورزان از کشت های کم مصرف، کم آب طلب و روش های جدید آبیاری استفاده کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز شهرستان شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی ها را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف بویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.
بارش‌های رو به رشد ابتدای سال جدید نیز مرهم خشکی سد آب بارزوی شیروان نشد و همچنان مخزن این سد خالی است.
شهرستان شیروان دارای ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی است.
این شهرستان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.