صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی کاغذ با ۱۳۳ میلیون یورو دولتی
گرانی کاغذ  با  ۱۳۳ میلیون  یورو  دولتی

چرا در بخش كاغذ و مقوا به يك مصرف‌كننده شيك تبديل شده‌ايم؟

گرانی کاغذ با ۱۳۳ میلیون یورو دولتی

ماه‌هاست كه بازار كاغذ در كشور آشفته است و به دنبال آن، حيات هر محصول فرهنگي كه با آن در ارتباط است دچار تنش و تزلزل شده است. گرچه در اين چند ماه مسئولان وعده‌هاي بسياري در رابطه با مهار اين اوضاع نابه‌سامان و افزايش قيمت كاغذ دادند، اما با اين وجود همچنان گراني گريبانگير كاغذ و محصولات فرهنگي مرتبط با آن است.

شایلی قرایی

 همچنین با توجه به اینکه ۲۰۳ شرکت واردکننده ۱۳۳ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۹۴۶ یورو دولتی برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند، قیمت این محصول نباید تغییری داشته باشد و تا پایان سال هم نباید افزایش داشته باشد. از نیمه اردیبهشت امسال پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به کاغذهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شد و با توجه به سازوکارهای مشخص‌شده، ارز این کاغذها با نرخ هر دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این در حالیست که در این طرح پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به مواد اولیه کاغذهای داخلی نیز در دستور کار است.
به گزارش کسب و کار نیوز، سید محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی خبر از راه‌اندازی خط تولید کاغذ روزنامه در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران داد و گفت: با پیگیری‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی، دستور ویژه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و همراهی مدیرعامل بانک ملی ایران، خط تولید کاغذ روزنامه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با ظرفیت ۵ هزار تن راه‌اندازی شد.
او با بیان اینکه هدف از رایزنی برای راه‌اندازی خط تولید کاغذ روزنامه، کنترل قیمت کاغذ روزنامه‌ای و تنظیم بازار فعلی کاغذ است، گفت: طی نامه‌ای از سوی مدیرکل پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس‌جمهوری، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران آمادگی خود را جهت انعقاد قرارداد برای تولید اولیه ۵ هزار تن کاغذ روزنامه اعلام کرد.
اما بسیاری معتقدند تولید داخلی کفاف نیاز بازار در حوزه کاغذ را نمی‌دهد. بنابراین در هر حال ناچار به واردات کاغذ هستیم. ۲۱ خرداد خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی با تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کاغذ چاپ و تحریر موافقت کرد. در همین راستا ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست خبری خود که هفته گذشته برگزار شد، با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر بازار کاغذ گفت: متاسفانه نوسانات نرخ ارز توانست بازار کاغذ را هم به‌هم بریزد که البته بر این اساس دولت وعده داده تا ۱۲۰ میلیون دلار ارز را به وارد‌کنندگان کاغذ اختصاص دهد تا بتوانند بازار را کنترل کنند. بر این اساس نرخ ارزی که برای این ۱۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده ۳۸۰۰ تومان است که در واقع به صورت مابه‌التفاوت به مصرف‌کننده نهایی داده می‌شود.

هرچه جلوتر برویم، قیمت کاغذ افزایش پیدا خواهد کرد
سید حسن میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا
تولیدات داخلی بیشتر برای تولید کارتن، کاغذ روزنامه و مقوای پشت‌دوزی و مقدار کمی هم برای تحریر استفاده می‌شوند و کاغذ گلاسه، مقواهای بهداشتی و مقوای کارتی اصلا تولید نداریم. کاغذهای خوبی تولید نمی‌کنیم و این تولیدات از نظر کیفیت در سطح خوبی قرار ندارند و برای چاپ محصولات مختلف جنس مناسبی ندارند. کاغذهای داخلی بیشتر برای کارهای تک‌رنگ و کارهایی که نفیس نیستند می‌توانند استفاده شوند، اما در همین حد هم تولیدات داخلی جوابگو نیستند. از نظر قیمت محصولات داخلی قابلیت رقابت با محصولات وارداتی را دارند، اما به دلیل کیفیت پایین نمی‌توانند از نظر کیفیت رقابت کنند.
در حال حاضر قیمت کاغذ در بازار فعلا براساس ارز ۳۸۰۰ تومانی بوده و بازار کاغذ چاپ و تحریر بازار متعادلی است و از ثبات نسبی برخوردار است. البته برخی ناشران و چاپخانه‌داران انتقاد دارند که شاهد فروش کاغذ به قیمتی بالاتر از ارز ۳۸۰۰ تومانی هستند. قیمت بالای کاغذ ربطی به قیمت دلار ندارد، چراکه در ماه‌های اخیر قیمت جهانی این کالا افزایش یافته است، از طرف دیگر ما در واردات کاغذ نیز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و برخی از کشورها یا از فروش امتناع می‌کنند یا اینکه تا مدت‌زمانی کوتاه در آینده قرار است به ما کاغذ بفروشند، این مسائل خواه ناخواه قیمت کاغذ را افزایش می‌دهد. هرچه جلوتر رویم، قیمت کاغذ افزایش پیدا خواهد کرد و اقدام دولت برای تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی به کاغذ چاپ و تحریر اقدامی موثر بود و اگر انجام نمی‌شد، قیمت کاغذ بسیار گران‌تر می‌شد. بالاخره مدیریت این چند نرخی بودن ارز برای دولت مشکل‌ساز خواهد بود، دولت مدیریت کالایی که وارد می‌شود را باید به دقت انجام دهد، گروه تعرفه‌ها به هم بسیار نزدیک است. تشخیص دادن اینکه کالای واردشده جزو کدام گروه تعرفه‌ای است، به آسانی ممکن نیست. برخی از واردکنندگان که حرفه‌ای نیستند، از شرکت‌های غیرمعتبر و متفرقه کاغذ خریداری می‌کنند یا اینکه شرکت‌های جعلی در خارج از کشور به ثبت می‌رسانند و فاکتورسازی می‌کنند، کاغذی غیر از چاپ و تحریر را با فاکتور چاپ و تحریر وارد کرده و ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. دولت باید تمهیدی بیندیشد که به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنیم. اکنون در حوزه کاغذ مشکلی برای تخصیص ارز وجود ندارد، بلکه در انتقال پول مشکل داریم، البته جای خوشحالی دارد که بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت و گروه‌های دیگر هماهنگی ایجاد شده و همدلی برای رفع موانع وجود دارد.

نظام کنترلی درباره واردکننده‌ها نداریم
ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا
در شرایط فعلی که بازارها التهاب دارد، ترجیح بر این است که استفاده از تولیدات داخلی در دستور کار قرار بگیرد. متاسفانه برخی کاغذ را با ارز دولتی وارد می‌کنند و با قیمت آزاد می‌فروشند. این مساله به‌خاطر عدم وجود نظام کنترلی است که درباره واردکننده‌ها نداریم و فقط برای تولید‌کننده داخلی داریم. کنترل واردکننده انجام نمی‌شود، چون احتیاج به یک فرایند کنترلی دارد که مکانیزم آن وجود ندارد، اما برای وارد‌کننده به این شکل نیست. شرایط و میدان بازی به نفع تولید‌کننده داخلی نیست. قرار بود بسته حمایتی در جهت حمایت از کالای داخلی باشد، ولی اینطور نشده است. البته شرایط امروز فرق می‌کند با آن روزی که بحث بسته مطرح شد. امروز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نرخ دلار، دولت هر لحظه تصمیم‌های جدیدی می‌گیرد و می‌طلبد این بسته با توجه به نیازهای روز بازنگری شود. درباره تخصیص ارز ۳۸۰۰‌ تومانی و نیز حمایت از تولید ۵۰۰۰‌ تن کاغذ در مازندران نیز باید اشاره شود که مازندران در صورتی که تامین اعتبار شود، می‌تواند تولید خود را به ۳۰ هزار تن برساند و این رقم برای کارخانه مازندران خیلی سنگین نیست. درباره ارز هم باید گفت در درجه نخست باید تخصیص منابع شود. ضمن اینکه ارز ۳۸۰۰ تومانی هنوز به کسی داده نشده است. تقریبا قرار بر این است که ارز ۳۸۰۰ تومانی به تولید‌کننده داخلی داده شود و تولید داخلی هم فقط کاغذ روزنامه نیست، بلکه کاغذ تحریر و مواد اولیه هم هست. باید توجه کرد ما عملا در نظام ارزی و سامانه نیما چیزی به‌نام ارز ۳۸۰۰ تومانی نداریم. قرار است مابه‌التفاوت این رقم را بعدا دولت محاسبه کند و برگرداند که این مساله هم تاثیر آنی و فوری روی قیمت کاغذ ندارد. اگر ارز ۳۸۰۰‌ تومانی را بدهند، حتما قیمت کاغذ به زیر ۴۰۰۰‌ تومان خواهد رسید و نسبتا متعادل می‌شود، اما تا زمانی که مازندران تولید نکند و ارز را ندهند و دیگرانی که کاغذ ارزان‌قیمت وارد کردند دست از سوءاستفاده بر ندارند؛ قیمت روزنامه همین است که در بازار می‌بینید و خیلی هم منصفانه نیست.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.