صفحه اصلی / سرخط خبرها / هزینه های گران تولید

مرتضي افقه، اقتصاددان

هزینه های گران تولید

سرمقاله

تولید داخلی آنقدر باید برای کشور مهم باشد که از تاکید کردن برای انجام و تحقق آن دور باشیم؛ یعنی نباید همواره با تاکیدات به این سمت حرکت کنیم، بلکه باید در ذات اقتصادی کشور این موضوع وجود داشته باشد. در هر کشوری این تمایل وجود دارد که از کالای داخلی استفاده شود، اما باید الزامات آن نیز برای تولید کالای باکیفیت فراهم شود. تبلیغات خیلی نقش زیادی در افزایش استقبال از خرید کالای ایرانی ندارد، چراکه مردم هم مایل هستند کالای داخلی کشورشان را استفاده کنند، ولی نه با این کیفیت. در این شرایط و برای ارتقای تولید داخلی باید نوسانات نرخ ارز کنترل شود. یکی از سیاست‌هایی که این مهم را رقم می‌زند و کشور را به تحقق آن نزدیک‌تر خواهد کرد، اتخاذ سیاست ارزی صحیح و برخورد قاطع با کسانی است که در تولید کالای ایرانی اخلال ایجاد می‌کنند.
در ساختاری قرار گرفته‌ایم که هزینه‌ها برای تولید داخلی بسیار گران تمام می‌شود. بنابراین فقط تولیدکننده داخلی در این بین تقصیرکار نیست که کالا با کیفیت پایین یا بدون کیفیت تولید می‌شود.
باید دانست ساختار موجود و حمایت نکردن واقعی مسئولان نظام از تولید داخلی باعث افزایش هزینه تولید شده و به کاهش کیفیت تولیدات می‌انجامد. باید در این راستا مسئولان در کاهش هزینه‌ها به تولیدکننده کمک کنند و پس از آن انتظار از تولید ایرانی را بالا ببریم.
در کنار این مساله سیاست‌های ارزی هم مشکلات زیادی را برای تولید داخلی رقم زده است. باید فکری اساسی در این رابطه داشته باشیم و همچنین دولت باید در سیاست‌های تقسیم ارز بیشتر به تولیدکنندگان داخلی بها دهد.
به طور کلی سیاست‌های ارزی باید در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی و تولید ملی باشد. ضرورت دارد برای تولیدکننده هم همین نرخ ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود، در غیر این صورت اگر دولت نتواند ارز مورد نیاز تولیدکننده را در اختیار او قرار دهد، ارز با قیمت بالاتر به دست تولیدکننده خواهد رسید و این موضوع به نفع اقتصاد ملی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲ برابری نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی آمار رسمی وزارت راه  و شهرسازی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.