صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دبیر جشنواره شانزدهم: قلم زرین جناحی نیست
دبیر جشنواره شانزدهم: قلم زرین جناحی نیست

دبیر جشنواره شانزدهم: قلم زرین جناحی نیست

دبیر شانزدهمین جشنواره قلم زرین گفت: آثار واردشده به این جشنواره، صرفنظر از نویسنده و انتشارات و جناح و دسته بندی ها بر مبنای محتوای اثر وارد چرخه داوری می شوند.

چهاردهم تیرماه ۸۱ همزمان با روز ملی قلم انجمن قلم ایران با هدف ایجاد زمینه مناسب برای احراز نقش فعال مولفان و پدیدآورندگان کتاب در تحولات اجتماعی کشور جشنواره قلم زرین را راه اندازی کرد.
کوشش در راه اشاعه هر چه بهتر و بیش‌تر ارزش‌های والای انسانی و دینی و معرفی آثار برتر و انتخاب بهترین کتاب های منتشر شده در سال به جامعه، از دیگر اهداف راه اندازی این جشنواره عنوان شد.
جشنواره قلم زرین تاکنون ۱۵ گام خود را برداشته و در ایستگاه شانزدهم است و مدتی است از سوی برخی، به داشتن عملکرد جناحی متهم است.
دبیر شانزدهمین دوره این جشنواره روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه در داوری با ‘اثر' طرفیم، افزود: در این جشنواره اثر فارغ از خود نویسنده بررسی می شود و ملاک، پایبندی به اصول اخلاقی و کرامت انسانی است که در جامعه عرف می باشد.
وی گفت: اثری که دارای سیاه نمایی باشد و مخاطب را به مواردی غیراخلاقی همچون خودکشی، مهاجرت، اعتیاد و روابط ناسالم تشویق کند، بی تردید با اصول اخلاقی و روحیه امید بخشی جامعه منافات دارد.
سامانی اذعان داشت: این در حالی است که وظیفه هنر القای روحیه امید و امیدواری به مردم است و اگر نقدی هم در محتوای یک کتاب باشد، باید منتقد هشدار دهنده و آگاهی بخش باشد.
وی با بیان اینکه آثار متعهدی که به درد مردم می خورد آثار اخلاقی است، گفت: برخی نویسندگان با داعیه روشنفکری انگ می زنند که برخی آثار در جشنواره دیده نمی شود در حالیکه آثار غیر ارزشی نیز بررسی می شوند اما بر اساس پایبندی به اصول اخلاقی پس از داوری، جایگاهی در قلم زرین نمی یابند.

**لیست خانه کتاب کامل نیست
دبیر شانزدهمین جشنواره قلم زرین همچنین در مورد تعداد آثار بررسی شده در این جشنواره گفت: تمامی آثاری که در سال گذشته برای اولین بار چاپ شده اند در این جشنواره بررسی شدند.
سامانی افزود: لیست این آثار از خانه کتاب تهیه می شود اما به طور معمول لیست خانه کتاب نقص دارد و کامل نیست چون ناشران کم کاری می کنند و گاهی لیست نشرهای خود را به خانه کتاب اعلام نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه آثار بررسی شده به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می پردازند، گفت: در جشنواره قلم زرین در تمام رشته ها براساس روال جشنواره یک اثر برگزیده می شود.
سامانی با تاکید بر بررسی آثاری که همپای جامعه در حال پیشروی هستند، افزود: در بخش شعر بزرگسال این دوره آثار خوبی داشتیم و شاعران جوانی که درد و مشکلات مردم را با زبان شعر پیش می برند، آثار خوبی ارائه کرده بودند.

**بررسی بیش از ۱۰ هزار اثر در جشنواره شانزدهم قلم زرین
دبیر این جشنواره گفت: ۱۰ هزار و ۲۵۷ اثر، در پنج حوزه «شعر کودک و نوجوان» ، «شعر بزرگسال»، «داستان کودک و نوجوان»، «داستان بزرگسال» و «نقد و پژوهش ادبی» در جشنواره شانزدهم بررسی شد.

**نامزدهای داستان بزرگسال در میان ۳۶۰۰ اثر
دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین، با اعلام پایان داوری در تمامی رشته های این رویداد ادبی گفت: براساس اعلام هیات داوران جشنواره از میان کلیه آثار چاپ شده در سال ٩۶ در حوزه رمان و داستان بزرگسال، پنج کتاب شامل عناوین زیر نامزد قلم زرین شد.
«ابدی» اثر مهدی صفری از شهرستان ادب، «آفرت» از ناهید قادری انتشارات سوره مهر، «رویای آق تاریم» از مصطفی جمشیدی از «به نشر»، «گیلداد» اثر حسن قلی پور از سوره مهر و «یونس» اثر علی آرمین از شهرستان ادب نامزد های این بخش هستند.

**داستان کودک و نوجوان از میان ۲۷۰۰ اثر
سامانی گفت: از میان همه آثار چاپ شده در سال ٩۶ در حوزه داستان کودک و نوجوان طبق لیست دریافتی از خانه کتاب ، آثار زیر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه قلم زرین انتخاب و معرفی شد:
«پرواز با پاراموتور را دوست دارم» اثر «علی آرمین» از نشر جمکران، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» اثر ابراهیم حسن بیگی از نشر سوره مهر، « شاخ دماغی ها» اثر عذرا موسوی و «باغ خرمالو» از هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب.
وی افزود: متاسفانه در بخش داستان کودک و نوجوان، شاهد آثار چندان قوی و درخوری نبودیم و در حالیکه آثار به لحاظ کمی زیاد بودند، اما از نظر کیفی آثار چندان مطلوبی به چاپ نرسیده بود.
سامانی گفت: یکی از بزرگترین چالش های داوران در این بخش، کتاب هایی با تجدید چاپ پس از سالها بود که در شناسنامه کتاب، چاپ اول درج شده بود.
وی افزود: بسیاری از این آثار توسط داوران مطالعه و ارزیابی شد و بعدا متوجه شدیم که آثار متعلق به بیش از یک دهه قبل بوده است که تجدید چاپ شده و نکته جالب توجه اینجا بود که اتفاقا آثار قوی و خوبی در بین آنها به چشم می خورد ولی متاسفانه از دور مسابقه کنار گذاشته شد.

**شعر بزرگسال از میان ۳۰۵۷ اثر
سامانی نامزدهای این بخش را نیز شامل آثار زیر معرفی کرد: «ساکن چو آب و روان چون رود» از تقی پور نامداریان، «دلنخواهی» اثر محمد حسین انصاری نژاد، «لیلی آذر» نوشته آذر سعادتمند، «سیاه مست سایه تاک» اثر مرتضی امیری اسفندقه.
«عشق سوزان است» نوشته مهدی جهاندار، «تحیر» اثر سید حمید رضا برقعی، «اسفار آفتابگردان» نوشته عباس باقری، «به رنگ درنگ» اثر محمد مرادی، «مرز ما عشق است» نوشته سید محمد مهدی شفیعی و «سفرنامه با صاد» اثر سید مهدی موسوی.

**شعر کودک و نوجوان از میان ۸۰۰ اثر
سامانی گفت: از میان کلیه آثار چاپ شده در سال ٩۶ در حوزه شعر کودک و نوجوان، که طبق لیست دریافتی از خانه کتاب حدود ٨٠٠ عنوان کتاب بود، آثار زیر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه قلم زرین انتخاب و معرفی شد.
«یک دختر بی گوشواره» سروده شاهین رهنما از انتشارات به نشر، « آبان در ترافیک» سروده داود لطف الله انتشارات سوره مهر و «معنی گنجشک» سروده یحیی علوی فرد موسسه دارالحدیث.
سامانی گفت: کتابهای شعر در حوزه کودک و نوجوان هم از لحاظ محتوایی و هم کتاب سازی دچار نقاط ضعف زیادی بودند بویژه که در حوزه نوجوان کارهای کمتری هم منتشر شده بود و هم محتوای شعرهایشان را اغلب سروده هایی سرد، تلخ و تاریک شکل می داد که نباید از کنار این ها به سادگی گذشت چرا که شعر، زبان زندگیست.

**نقد ادبی و پژوهش از میان حدود یکصد اثر
دبیر شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین همچنین در مورد بخش نقد ادبی و پژوهش این دوره از جایزه قلم زرین افزود: کتاب های «پژوهشی در ادبیات و اندیشه علمی تخیلی» نوشته محمد قصاع از نشر باژ، «جستارهایی در ادبیات داستانی غرب» نوشته کامران پارسی نژاد از انتشارات کانون اندیشه جوان و «درس گفتارهای نقد ادبی» نوشته احمد خاتمی از نشر پایا از دید هیات داوران نامزد قلم زرین شدند.
وی افزود: نکته قابل تامل در این بخش هم کتاب هایی بود که توسط داوران جهت بررسی از لیست خانه کتاب انتخاب شد، اما برغم پیگیری های زیاد دبیرخانه، متاسفانه در بازار نشر پیدا نشد.
به گفته وی عمده این کتابها در تیراژهای بسیار محدود و چند صدتایی و حتی کمتر و به صورت سفارشی به چاپ رسیده و بعد از آن ناشر دیگر اقدامی برای چاپ شان نکرده است
مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره قلم زرین با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۷ (همزمان با روز ملی قلم) در محل سالن اجتماعات انجمن قلم به نشانی تهران – یوسف آباد برگزار می شود.
فراهنگ**۳۰۰۹** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.