صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تأیید و تکذیب فیلتر اینستاگرام
تأیید و تکذیب  فیلتر اینستاگرام

فراموشي مشكلات اقتصادي در سايه فيلترينگ

تأیید و تکذیب فیلتر اینستاگرام

به نظر مي‌رسد با گذشت مدتي از فيلتر شدن تلگرام و باز بودن اينستاگرام، مباحثي درباره مسدود شدن اين شبكه اجتماعي دوباره مطرح شده و در رسانه‌ها خبری در مورد پيگيري براي فيلتر اينستاگرام به دليل سوءاستفاده برخي از كاربران اين شبكه و جمع‌آوري پول از ديگر كاربران منتشر شده است كه موجب بي‌اعتمادي به نهادهاي متولي امر كمك‌رساني مي‌شود.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  همچنین از طرف دیگر بعد از اضافه شدن تماس تصویری و قابلیت IGTV، گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلترینگ اینستاگرام یا دستکم مسدود شدن این دو قابلیت شده بود. «حسین فلاح‌جوشقانی»، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام گفته بود که این سازمان هیچ برنامه‌ای مبنی بر فیلتر کردن این شبکه اجتماعی یا بخشی از آن ندارد. با این حال مانند سابق، شاهد ورود قوه قضائیه به مساله فیلترینگ آخرین شبکه اجتماعی باقیمانده در ایران هستیم. روز سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه معاون اول دادستان کل کشور گفته فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفته است. براساس این خبر، حجت‌الاسلام محمد مصدق درباره فعالیت برخی از افراد تحت عنوان سلبریتی در فضای مجازی و جمع‌آوری پول به بهانه کمک به افراد بی‌بضاعت که به کلاهبرداری‌های متعددی منجر شده است، اظهار کرد: دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کرده است. وی با بیان اینکه تعدادی از این افراد شناسایی شده‌اند، گفت: در برخی استان‌ها پرونده‌هایی در حال رسیدگی است و دادستانی کل وظیفه خود می‌داند با کسانی که از احساسات پاک مردم سوءاستفاده می‌کنند و اخیرا هم در تلویزیون یک موردی بوده است، برخورد کند. معاون اول دادستان کل کشور تصریح کرد: در همین راستا فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. مصدق با بیان اینکه اینگونه اقدامات باعث بی‌اعتمادی به نهادهای متولی امر کمک‌رسانی به مردم شده است، گفت: ما باید با عملکرد خودمان دست این افراد را قطع کنیم و اعتماد را به جامعه بازگردانیم.

انحراف افکار عمومی از شفاف‌سازی درباره سوءاستفاده‌کنندگان ارزی
اما پس از انتشار این خبر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه واکنش نشان داد و ضمن رد خبر فیلتر اینستاگرام گفت: پیگیری برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی یک موضوع قدیمی است، اما رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور درباره برخورد با کلاهبرداری‌های سلبریتی‌های اینستاگرام به بهانه جمع‌آوری کمک برای افراد بی‌بضاعت، گفته: فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. وزیر ارتباطات اما با رد این اظهارنظر، پیگیری برای فیلتر اینستاگرام را یک موضوع قدیمی عنوان کرد. جهرمی در توئیتی گفت: موضوع پیگیری برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد. رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی ازسوی برخی از رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوءاستفاده‌کنندگان ارزی اخیر است.

اینستاگرام به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود؟
آرمین ایثاری، کارشناس فضای مجازی
تجربه‌ای که در رابطه با شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته‌ایم، نشان می‌دهد که ممکن است صحبت‌های چند روز اخیر برای فیلتر اینستاگرام به واقعیت بپیوندد، چراکه درباه فیلتر کردن و نکردن تلگرام نیز هر روز با تایید‌ها و تکذیب‌های بسیاری از سوی مسئولان روبه‌رو بودیم که سرانجام تاییدها درست از آب درآمد و مقاومت‌ها در برابر حکمی که می‌گویند قضایی بوده، بی‌فایده بود. در روزهایی که کشور در شرایط نامناسبی به سر می‌برد مطرح کردن موضوعات تکراری و نخ‌نما دیگر راه به جایی نخواهد برد. همان‌طور که در موقعیت‌های مشابه هم شاهد بوده‌ایم، برای فراموش شدن یک موضوع ناخوشایند در کشور دغدغه دیگری که برای مردم مهم است، مطرح می‌شود و افکار را به آن سمت منحرف می‌کند. در کشور ما بدین‌ترتیب است که اول یک خبری پخش می‌شود، بعد چند نفر از قبیل وزیر و رئیس و… تکذیب می‌کنند. بعد مجدد همان خبر تایید می‌شود و مجدد تکذیب می‌کنند. در نهایت هم همان خبر به واقعیت تبدیل می‌شود و حق و حقوق شهروندی در استفاده آزاد از فضای مجازی زیر پا گذاشته می‌شود، اما این روش دیگر کارساز نیست و مسئولان باید بدانند مردم در این مورد آگاهی پیدا کرده‌اند. به طور کلی تجربه‌های گذشته نشان داده است که فیلتر کردن در ایران راه به جایی نمی‌برد و کاربران آنقدر با فضای مجازی آشنایی پیدا کرده‌اند که در یافتن فیلترشکن‌های مختلف مشکلی ندارند. مسئولان باید به این موضوع واقف باشند که فیلتر کردن یک شبکه اجتماعی دیگر در کشور موج استفاده دوباره از فیلترشکن‌ها را برپا خواهد کرد و در نتیجه آسیب‌های بسیاری متوجه کشور می‌شود. در حال حاضر هم بسیاری از مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند و فعالیت تلگرام به روزهای عادی و قبل از فیلترشدن بازگشته است. بنابراین این پروژه شکست‌خورده تلقی می‌شود و در صورت اجرای فیلترینگ شاید در ابتدا ریزش مخاطب داشته باشیم، اما به مرور فعالیت‌ها به روال عادی خود باز خواهد گشت. بنابراین می‌توانیم بگوییم که باید به این نکته هم توجه داشت که فیلترشدن احتمالی اینستاگرام می‌تواند یک بار دیگر استفاده از فیلترشکن‌های بی‌هویت را در میان مردمی که سال‌هاست به این شبکه‌های اجتماعی عادت کرده‌اند، تقویت کند. اینکه اعلام شده بود در رابطه با تلگرام نباید هیچ فیلترشکنی قابلیت استفاده را داشته باشد هم باید اشاره کنیم این موضوع به هیچ عنوان اجراشدنی نیست، چراکه هر روز و حتی هر ساعت شاهد هستیم پروکسی‌های جدید و به‌روز و انواع فیلترشکن‌ها ساخته می‌شوند که مقابله با تمام آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

قبض برق نیم میلیون تهرانی با صرفه جویی رایگان شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.