صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / استانداردهای جدید برای مقابله با تحریم و رشد صادرات لازم است
استانداردهای جدید برای مقابله با تحریم و رشد صادرات لازم است

استانداردهای جدید برای مقابله با تحریم و رشد صادرات لازم است

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: لازمه مواجهه با تحریم ها، تدوین و پیاده سازی استانداردهای جدید است تا به صادرات بیشتر کمک شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «نیره پیروزبخت» امروز (چهارشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد ایران با جهاد دانشگاهی افزود: شرایط کنونی کشور و مواجهه با تحریم های جدید، مستلزم پیاده سازی کامل اقتصاد مقاومتی در همه بخش های جامعه و بومی گرایی بیشتر است.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر کرد.

** تعاملات بین دستگاهی برای تقویت نظام استانداردسازی
به گفته این مسوول، سازمان ملی استاندارد در زمینه محصولات دانش بنیان با معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری همکاری دارد و با کمک همین معاونت، به صدور گواهی محصول برای تولیدات دانش بنیان می پردازد.
وی اضافه کرد: «دانش نما» علامت جدید استاندارد برای محصولات دانش بنیان است که به شرکت های فعال در این زمینه اعطا می شود.
پیروزبخت به جهش جایگاهی سازمان ملی استاندارد از یک سال پیش با تصویب قانون طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: یکی از تمرکزهای این قانون، گسترش تعاملات بین دستگاهی با هدف تقویت و توسعه نظام استانداردسازی است.
وی یادآوری کرد: امضای تفاهمنامه های مختلف همکاری با دانشگاه های مطرحی همچون شریف، امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی و تمدید تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی، نشاندهنده پژوهش محور شدن فعالیت های این سازمان است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: برای جلوگیری از تداخل فعالیت ها و دوباره کاری با عنایت به وضعیت کنونی کشور، به دنبال استفاده از ظرفیت های بیرون سازمان هستیم.

** استاندارد؛ لازمه سیاست های صادرات محورانه
در این مراسم، رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: اقتصاد مقاومتی با وجود تولیدات باکیفیت محقق می شود؛ از این رو، محصولات تولیدی باید از سوی سازمان ملی استاندارد تایید شود و این سازمان نیز از اقتدار لازم برخوردار باشد.
«سیدحمیدرضا طیبی» اضافه کرد: برای صادرات محور شدن کشور، به تولید محصولات استاندارد و رقابت پذیر نیازمندیم.
در اجرای قانون طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد و با هدف گسترش همکاری های علمی، فنی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در زمینه تدوین اهداف سازمانی و استانداردهای مورد نیاز، تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد ایران با جهاد دانشگاهی برای بار دوم امضا شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

کمتر از ۱۰۰۰ واحد طلافروشی اطلاعتشان را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدمهدی برادران در گفت‌وگویی خبری، ضمن تاکید بر اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.