صفحه اصلی / اسلایدر / کدام لوازم خانگی بیشترین ارز را گرفتند؟
کدام  لوازم خانگی بیشترین  ارز   را گرفتند؟

ذي‌نفعاني كه ارز نگرفتند

کدام لوازم خانگی بیشترین ارز را گرفتند؟

انتشار فهرست شركت‌هايي كه براي واردات ارز دولتي گرفته‌اند، سر و صداي زيادي را در اين رابطه به پا كرده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، دو بخش خودرو و لوازم‌خانگی پربحث‌ترین فهرست‌ها را داشته‌اند که با بررسی تکمیلی آن، به تخلفاتی در اختصاص ارز دولتی به برخی از این شرکت‌ها پی برده شده است. ۵۰ میلیون یورو ارز دولتی در حالی به واردات لوازم‌خانگی اختصاص یافته که با تک‌نرخی شدن ارز و شکل‌گیری بازار غیررسمی و در پی آن نوسانات ارزی، فروش لوازم‌خانگی از سوی برخی فروشگاه‌ها متوقف شد یا در صورت فروش، قیمت‌ها افزایش چشمگیری نسبت به پیش از تک‌نرخی شدن ارز داشت. در بازار و در میان عرضه‌کنندگان، این تخلفات دیده می‌شود که با وجود اختصاص ارز دولتی اقدام به گران‌فروشی بدون مجوز کرده‌اند که در اظهارنظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده است که تنها دو شرکت بوده‌اند که گران‌فروشی کرده‌اند که مشاهدات خلاف این گفته‌ها را نشان می‌دهد. همچنین اختصاص این حجم ارز به واردات لوازم‌خانگی در حالی صورت گرفته که چندی پیش نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در واکنش به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه لوازم‌خانگی به هیچ‌وجه نباید گران شود، گفته بود: دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان لوازم‌خانگی تعلق نگرفته، بنابراین با احترامی که برای وزیر صنعت قائلم، مخالف تاکید ایشان درباره بالا نرفتن قیمت لوازم‌خانگی هستم.
به هرحال در انتشار فهرست شرکت‌هایی که ارز دولتی برای واردات لوازم‌خانگی گرفته‌اند، به نوعی شفاف‌سازی باید ایجاد می‌شد که بررسی دقیق این فهرست‌ها حکایت از موضوع دیگری دارد. در فهرستی که بانک مرکزی اعلام کرده، اسامی افراد و شرکت‌هایی دیده می‌شود که هیچ فعالیتی در حوزه لوازم‌خانگی ندارند، اما برای واردات لوازم‌خانگی ارز دریافت کرده‌اند. افرادی که با نام و نام‌خانوادگی خود از ارز دولتی برخوردار شده‌اند و نام شرکت خاصی در این فهرست برای آنها وجود ندارد. در این فهرست برخی شرکت‌ها به هیچ عنوان فعالیتی در حوزه لوازم‌خانگی نداشته‌اند و نشانی از آنها حتی با یک جستجوی ساده در گوگل وجود ندارد. به گفته برخی مسئولان، این شرکت‌ها اقدام به واردات بخارشور کرده‌اند که در یک جمع‌بندی متوجه می‌شویم که درمجموع ۳۳ شرکت برای «بخار‌شور» مبلغ ۵۳۱ هزار و ۳۶۵ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند. یک منبع آگاه در حوزه لوازم‌خانگی به «کسب‌وکار» گفت: روش دولت برای تخصیص ارز برای گروه‌های کالایی به هیچ عنوان پخته نیست. وی ادامه داد: هنگامی که دولت می‌خواهد ارزی اختصاص دهد یا رانتی بدهد باید از تمام ذی‌نفعان دعوت کند و اولویت‌بندی درست داشته باشد، نه اینکه اینطور رفتار کند و به برخی رانت بدهد و به برخی ندهد و بعدها دو سازمان تعزیرات و سازمان حمایت را به جان تولیدکننده و فروشنده بیندازد. به گفته وی، این فهرست دارای شفافیت زیادی نبوده و اگر قرار باشد به این روش ارز اختصاص پیدا کند، این بازار درست‌شدنی نخواهد بود.
این فعال بازار لوازم‌خانگی معتقد است دلارخوری در واردات لوازم‌خانگی داریم که برخی که فعالیتی در این رابطه نداشته‌اند، از این روش برای سودجویی یا فروش ارز در بازار آزاد استفاده کرده‌اند.
در این فهرست نام برخی شرکت‌ها به چشم می‌خورد که به راستی در حوزه واردات لوازم‌خانگی فعالیت دارند. آکام‌تجارت سپهر نماینده شارپ، کاراگستران راژان نماینده بوش، بانیان‌الکترونیک نماینده مایدیا و چند شرکت دیگر برای واردات لوازم‌خانگی ارز دولتی گرفته‌اند. در این میان شرکت نگین جان و مه که واردکننده مطرح چرخ‌خیاطی‌های ژانومه است، اقدام به واردات بخارشور کرده است.
در این فهرست بیشترین ارز به واردات کولرگازی اختصاص یافته است که در مجموع مبلغ ۹۰ میلیارد تومان با احتساب هر یورو ۵ هزار تومان می‌شود. این در حالیست که به گفته سید ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن لوازم‌خانگی کوچک، کولر‌های گازی پرمصرف به صورت قاچاق و بدون نظارت وارد کشور می‌شوند. کولرگازی در صدر قاچاق لوازم‌خانگی قرار دارد که میزان قاچاق این کالا در سال ۹۵، ۳۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در ۸ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. بنابراین این ارز اگر برای واردات کولرگازی اختصاص پیدا می‌کند، چرا باید این مقدار قاچاق برای این کالا وجود داشته باشد؟
در فهرست اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی بالاترین میزان ارز به واردات کولرگازی اختصاص یافته، به طوری که ۱۳ شرکت درمجموع مبلغ ۱۸ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ یورو برای واردات این کالا دریافت کردند که با احتساب یورو ۵ هزار تومان بیش از ۹۰ میلیارد تومان صرف واردات کولرگازی شده است. بر این اساس ۱۴ شرکت برای واردات اتوی برقی» مبلغ ۵۴۳ هزار و ۲۸۷ یورو، ۶ شرکت برای «اتو پرس خانگی» مبلغ ۷۹۱ هزار و ۷۵۲ یورو، ۳ شرکت برای «آبسردکن خانگی» مبلغ ۳۶۸ هزار و ۸۵۰ یورو، ۳۳ شرکت برای «بخار‌شور» مبلغ ۵۳۱ هزار و ۳۶۵ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند.یک شرکت برای واردات «چرخ خیاطی» مبلغ ۱۳۰ هزار و ۸۹۹ یورو، ۶ شرکت برای «تستر» ۳۶ هزار و ۹۳۱ یورو، ۲ شرکت برای «خشک‌کن لباس خانگی» مبلغ ۱۰ هزار و ۳۶۵ یورو، ۳ شرکت برای «ماکروویو» مبلغ ۱۴۷ هزار و ۳۵۸ یورو و ۵ شرکت برای «هود خانگی» مبلغ ۴۶۸ هزار و ۴۶۰ یورو ارز دولتی
گرفته‌اند.
۲۳ شرکت برای واردات «مخلوط‌کن و آبمیوه‌گیری» مبلغ یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۳۲ یورو، ۱۹ شرکت برای «چای‌ساز و قهوه‌ساز» مبلغ یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۹۱۹ یورو، ۱۳ شرکت برای «جاروبرقی» مبلغ ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۹۳۴ یورو، ۱۷ شرکت برای «فر و اجاق گاز» مبلغ ۱۵ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۳ یورو، ۱۰ شرکت برای «ماشین ظرفشویی» مبلغ ۴ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۷۱۰ یورو، ۱۲ شرکت برای «ماشین لباسشویی» مبلغ ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۳۰ یورو و ۲۷ شرکت برای واردات
«یخچال و‌فریزر» به مبلغ ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۴۷۴ یورو ارز دولتی گرفته اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل می شود/هوشمندسازی شناسایی خانه های خالی/اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی با بیان اینکه تا کنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.