صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / سالن زنده یاد کیارستمی در بنیاد سینمایی فارابی بهسازی شد
سالن زنده یاد کیارستمی در بنیاد سینمایی فارابی بهسازی شد

سالن زنده یاد کیارستمی در بنیاد سینمایی فارابی بهسازی شد

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: سالن سینمایِ بنیاد فارابی که دو سال پیش به نام زنده یاد عباس کیارستمی نامگذاری شده بود، بهسازی شد.

حبیب ایل بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره بهسازی سالن سینمایِ بنیاد سینمایی فارابی، اظهار داشت: روند بهسازی این سالن از ۵ فرورین ۹۷ آغاز شد و به زودی، در اواخر تیرماه امسال به پایان می‌رسد و پس از آماده سازی، همچون گذشته میزبان برنامه‌های متنوع و تخصصی سینمایی و فرهنگی – هنری خواهد بود.
وی افزود: برپایی سلسله نشست‌های تخصصی درباره گونه‌های مختلف سینمایی چون سینمای مقاومت، معناگرا، کودکان و نوجوانان، اجتماعی، میزبانی از باشگاه فیلم کودکان و نوجوانان و همچنین باشگاه فیلم تهران از جمله کاربردهای این سالن است.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: میزبانی از هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌ها، سلسله برنامه‌هایِ شبِ فیلمِ «فیلم اولی‌ها»، رونمایی از فیلم‌هایی که مورد حمایت و یا با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی بوده اند از دیگر برنامه‌هایی است که این سالن از آن‌ها میزبانی خواهد کرد.
ایل بیگی گفت: پس از انتصاب علیرضا تابش به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با توجه به سابقه مدیریتی وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از اموری که در دستور کار قرار داد، مرمت و بهسازی عمارت تاریخی بنیاد سینمایی فارابی بود که این اقدام با همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران و زیر نظر کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۵ به انجام رسید.
وی ادامه داد: واقعیت این است که تا پیش از این، همواره از عمارت بنیاد سینمایی فارابی صرفاً بهره برداری می‌شده و هیچ گونه عملیات جدی مرمت و یا بهسازی در آن صورت نگرفته بود.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه در روند مرمت و بهسازی‌های انجام شده هر آنچه که طی دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ به اشتباه و با افزودن سازه‌های بی ربط و پرتابل به عمارت حذف و ساختمان این بنیاد به وضعیت و اصالت سابق خود برگشت، گفت: حیاط اصلی عمارت نیز که همواره به عنوان پارکینگ اتومبیل‌ها از آن استفاده می‌شد، پس از مرمت با جلوگیری از ورود اتومبیل‌ها به حیاط، زیبایی دو چندان یافت.
ایل بیگی با بیان اینکه در ادامه روند مرمت و بهسازی این مجموعه تاریخی که در نیمه دهه ۵۰ به فرهنگسرای نوبهار مشهور بود، افزود: مقرر شد تا سالن مجموعه نیز مرمت و بهسازی شود؛ این سالن چند منظوره که در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی ساخته شده و هم اکنون سنی کمتر از ۴۴ سال دارد.
وی تاکید کرد: از سال ۶۲ که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک مجموعه غیرانتفاعی فعالیت خود را آغاز کرد حسبِ تولیدِ آثارِ سینمایی در این بنیاد، تمامی جلسات بازبینی و بررسی کیفی آثار حمایتی در این سالن صورت می‌گرفته و تا پیش از سال ۹۰ نیز این سالن محل حضور هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌های مختلف سینمایی بوده است.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: در اوایل دهه ۸۰ بر روی این سالن، با سازه‌های پرتابل یک سالن دیگر ساخته می‌شود و بخش زیرین آن به انبار و آرشیو نگاتیو و کپی فیلم‌ها تبدیل می‌شود اما امروز و در پی بهسازی سالن یادشده، وضعیت به حالت اول و اصالت خود بازگشته است؛ با این تفاوت که با استفاده از امکانات مدرن سینمایی روز و نیز افزایش تعداد صندلی‌ها، این انتظار وجود دارد بر کارایی‌های سالن بنیاد سینمایی فارابی بیش از پیش افزوده شده و همچون دهه‌های ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ بنیاد سینمایی فارابی به محل رویدادهای فرهنگی، هنری و سینمایی بدل شود.
ایل بیگی گفت: بهسازی عمارت بنیاد سینمایی فارابی در بازدید بهار سال ۹۶ جمعی از خبرنگاران حوزه سینما و میراث فرهنگی به رویت آنان رسیده و تحسین آنها و همچنین در ادامه تقدیر مدیریت وقت شهرداری تهران و نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نهادهای نظارتی را به همراه داشت.
به گفته وی، بهسازی داخلی سالن سینما با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت و مطلقا به پوسته بیرونی آن دست برده نشده و تخریبی هم صورت نگرفته است؛ از همین رو آنچه انجام شده بهسازی سالن با اضافه شدن تکنولوژی روز سینمایی و تعداد صندلی‌های جدید بوده است.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: هزینه‌های مرمت و بهسازی سالن از محل بودجه اختصاص داده شده به بنیاد سینمایی فارابی نبوده و برای انجام عملیات مرمت، از محل درآمدهای بنیاد بوده است.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

چطور «نون خ» دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجموعه تلویزیونی «نون خ» که این روزها فصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.