صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل بیش از ۱۰ میلیارد دلار است
هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل بیش از ۱۰ میلیارد دلار است

معاون وزیر راه:

هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل بیش از ۱۰ میلیارد دلار است

معاون وزیر راه و شهرسازی به ضروت نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل عمومی برون شهری تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح با اعتباری معادل 10 میلیارد و 666 میلیون دلار در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، «عبدالهاشم حسن‌نیا» افزود: در مجموع با احتساب ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری فرسوده باید بیش از ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو در این بخش نوسازی شود.
وی بیان کرد: با توجه به تسریع فرایند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رئیس‌جمهوری به همه بانک‌ها و صدور ابلاغیه از جانب بانک مرکزی به بانک‌های عامل، این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآورشد: در بخش برون شهری از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه، از ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و همچنین ۶ هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.
وی بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد و گفت: در این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد ، ضمن اینکه پیشنهاد این مصوبه از سوی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز برعهده همین وزارتخانه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان عمومی فرسوده حمل‌ونقل بار و مسافر کشور اظهارداشت: در این طرح، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌ شده در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت‌ می‌شود.
به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت طبق یک جدول محساباتی، به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی ناوگان فرسوده پرداخت می شود که حداقل یک سال پیش از نوسازی، در شبکه حمل‌ونقل عمومی فعال بوده باشند.
حسن‌نیا درخصوص مکانیسم پرداخت وجه حاصل از صرفه‌جویی گفت: پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ ماهه، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی، معادل صرفه‌ جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه ‌و بودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به ‌حساب اعلامی از سوی خزانه ‌داری کل کشور واریز و به ذی نفعان پرداخت می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در فرآیند خرید خودرو، مبلغ پرداختی دولت بابت خرید خودرو به صورت کمک بلاعوض ازمحل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود؛ متقاضی برای خرید ۲۰ درصد به‌عنوان آورده و حدود ۳۰ درصد نیز قیمت خرید به ‌صورت تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، در برنامه ششم توسعه قرار است بیش از ۶۵ هزار کامیون نوسازی شوند و تاکنون بیش از۱۵ هزار کامیون در کشور نوسازی شده است.
اقتصام**۱۱۰۸** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری ۲۲۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین یداللهی یادآور شد: با ایجاد زیرساخت های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.