شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ایرانیها نیز به این صنعت علاقه دارند و در ایران از جمعیت ۸۰ میلیون نفری، ۲۸ میلیون نفر بازی میکنند که آمار قابلتوجهی است و نشان میدهد که میتوان با تمرکز بر این صنعت درآمدزایی را رقم زد.
در آخرین گزارش منتشرشده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام شد که ایران در حال حاضر ۲۸ میلیون گیمر با میانگین سنی ۱۹ سال دارد که نزدیک به نیمی از این تعداد به صورت روزانه بازیهای ویدئویی را در اشکال مختلف تجربه میکنند. گزارش پیشین بنیاد از تعداد گیمرهای ایرانی که مربوط به سال ۹۴ بود، نشان میداد از جمعیت تقریبا ۸۰ میلیونی ایران، ۲۳ میلیون نفر گیمر هستند. رسیدن این رقم به ۲۸ میلیون نفر نمایانگر رشدی قابلتوجه بوده که البته بازیهای موبایلی در این میان بیتاثیر نبودهاند. از این تعداد گیمر ایرانی، ۸۸ درصد روی موبایل، ۲۵ درصد روی پیسی و ۱۸ درصد روی کنسولهایی نظیر پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان بازی میکنند. گیمرها ممکن است روی چندین پلتفرم به انجام بازی بپردازند. بنابراین جمع درصدهای فوق فراتر از عدد ۱۰۰ میرود. حجم بازار بازیهای ویدئویی در سال ۹۴ برابر با ۴۶۰ میلیارد تومان بود که در گزارش سال ۹۶ به ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی رشد دو برابری طی دو سال. عمده فروش بازار گیم ایران با سهم ۵۷ درصدی در اختیار کنسولهای بازی و سختافزار مرتبط با بازی بوده که حالا بنا به آخرین دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات آنها ممنوع شده است.
باخت ایران در صنعت بازی
کوروش ولیزاده، کارشناس صنعت گیم
یکی از پرسودترین صنایع امروزی که میتوان درآمدزایی و بازگشت سرمایه آن را تضمین کرد، صنعت بازی است که امروز در شاخههای مختلف توانسته مخاطبان بسیاری داشته باشد. صنعت گیم در تمام دنیا به عنوان پیشرو در فناوری اطلاعات بوده و کشورهای بسیاری روی این صنعت سرمایهگذاریهای کلان انجام دادهاند. میلیونها نفر در سراسر جهان بازی میکنند و همین امر موجب شده سرمایهگذاران از بازگشت سرمایههای خود مطمئن باشند و بدون ترس و با امنیت خاطر به این سمت حرکت کنند. در ایران ۲۸ میلیون گیمر داریم که این آمار نشان از پتانسیل پیشرفت در این صنعت بوده و نشان میدهد اگر تمرکز واقعی روی توسعه این صنعت داشته باشیم، میتوانیم با توجه به ظرفیتهای ممکن و نیروهای نخبه و نرمافزارنویس درآمدزایی و حتی ارزآوری داشته باشیم.
در حال حاضر درآمد بازار بازیهای دیجیتال ۹۲۰ میلیارد تومان در جهان است که سهم ایران هنوز آنقدر نیست که بتوان از آن نام برد. در ایران متاسفانه شاهد هستیم که دو برابر آمار کتابخوانی بازی انجام میشود و این شاید از یک جهت برای ما بتواند درآمدزا باشد، به شرط اینکه بتوانیم از پتانسیلها استفاده کنیم. استفاده از این پتانسیلها جز با حمایت و سرمایهگذاری انجامپذیر نیست. باید از نیروی آماده به خدمت در این صنعت استفاده کرد و باید حمایت وجود داشته باشد. هستند جوانانی که با استعدادهای فراوان، نرمافزارها و بازیهایی را طراحی کرده و نوشتهاند که اگر حمایتهای مالی و معنوی وجود داشت، امروز شاید جایگاه ایران در این صنعت ارتقا پیدا کرده بود. این صنعت صنعتی است که با وجود پتانسیلهای نسبتا مناسب فنی در ایران میتواند آوردههای اقتصادی بالایی داشته باشد، اما در مقایسه با بسیاری از کشورها حمایتهای دولتی از توسعهدهندگان بازی در ایران عموما محدود است و بودجه اندکی برای توسعه یک بازی ویدئویی در اختیار دارند. علاوه بر این، بازاریابی ضعیف، محتوای گاه سطحی و رعایت نشدن قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان (کپیرایت) هم سبب شده است این صنعت با مسائلی بسیار همراه باشد. به عبارتی در این صنعت به جای آنکه با وجود اینهمه توانایی برنده باشیم، بازنده شدهایم و بازیکنان از بازیهای خارجی استقبال میکنند و از این طریق ارز است که از کشور خارج میشود.