صفحه اصلی / استان ها / کردستان / کمتر از ۱۰۰ زنبوردار کردستانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند
کمتر از ۱۰۰ زنبوردار کردستانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان:

کمتر از ۱۰۰ زنبوردار کردستانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر نقش بیمه تامین اجتماعی در زمینه بیمه زنبورداران به دلایل مختلفی کمرنگ شده و در حال حاضر کمتر از 100 نفر بیمه شده زنبورداری در استان داریم.

زنبورداری

به گزارش کسب و کار نیوزی کردستان اظهار کرد: اتحادیه زنبورداران استان کردستان از سال ۱۳۷۴ ثبت شده است که ۱۰ شرکت تعاونی در زیرمجموعه خود در ۱۰ شهرستان دا رد.

فعالیت بیش از ۵۰۰۰ نفر زنبوردار در کردستان

وی افزود: بیش از پنج هزار نفر زنبوردار در استان مشغول فعالیت هستند که سالانه ۱۴۰۰ تن عسل در کلنی های مدرن و سنتی استان تولید می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان در ادامه عنوان کرد: اتحادیه زنبورداران اتحادیه‌ای صنفی است که کار تامین نهاده های مورد نیاز این بخش را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در برخی موارد هم برای بحث های آموزشی، نمایشگاهی در داخل و خارج از استان، برندسازی، صادرات و … طبق اساسنامه زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی اقدام می کند.

محمدی خواه، یکی از اساسی‌ترین کارهایی را که تاکنون انجام گرفته، طرح توسعه زنبورداری با همکاری سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: همچنین پروانه‌های زنبورداری هم بر اساس شرایط خاصی صادر می شود که زنبورداران می توانند از آن خدمات بیمه ای بهره گیرند .

وی در این زمینه گفت: اما متاسفانه طی چند سال اخیر نقش بیمه تامین اجتماعی در این زمینه به دلایل مختلفی کمرنگ شده و در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ نفر بیمه شده زنبورداری در استان داریم.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان اعلام کرد: بیش از ۱۲۰۰ نفر واجد شرایط پروانه زنبورداری در استان هستند که در حال حاضر فقط ۷۴۳ نفر دارای پروانه زنبورداری هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: با صندوق روستاییان و عشایر استان تفاهم نامه ای را امضا کرده و به عنوان کارگذار آنها فعالیت داریم که زنبورداران بواسطه این پروانه می توانند از بیمه آن استفاده کنند.

وی اعلام کرد: در دو سال گذشته پروژه ای را هم با همکاری بنیاد برکت با سرمایه گذاری ۱۲٫۵ میلیارد تومانی آغاز کرده ایم که در قالب زنجیره خرید، تولید، بسته بندی، آزمایشگاه مدرن و … برای برندسازی عسل کردستان است.

محمدی خواه افزود: این کارخانه در شهرک صنعتی دهگلان و در زمینی ۲۵۰۰ متری جانمایی شده است که امیدواریم هر چه زودتر وارد فاز اجرا شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: براساس آمارها بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد که باعث شده عسل استان بهترین کیفیت را در سطح کشور داشته باشد .

آزمایش، تنها راه شناخت عسل خالص و طبیعی است

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان، تنها راه شناخت عسل خالص و طبیعی را به وسیله آزمایش آن دانست و تصریح کرد: از طریق رنگ، بو و یا ظاهر عسل نمی‌توان تشخیص داد که طبیعی است یا نه و در حال حاضر بهترین کار فقط آزمایش عسل است.

وی ادامه داد: طبق استانداردها عسلی که ساکاروز آن تا پنج باشد، طبیعی بوده و هرچه کمتر از این میزان باشد کیفیت آن هم بهتر است.

شکرک زدن عسل نشانه طبیعی بودن آن است

محمدی خواه تاکید کرد: شکرک زدن عسل نشان دهنده طبیعی بودن عسل است هرچند نبودن آن هم نشان دهنده بد بودن عسل نیست اما یکی از پارامترهای تشخیص خوب بودن عسل محسوب می‌شود.

وی در ارتباط با نحوه قیمت گذاری عسل هم گفت: عسل طبیعی را نمی‌توان به صورت مشخصی قیمت گذاری کرد چون قیمت‌ها براساس منطقه و خوراک زنبورعسل متفاوت است؛ هرچند هر چه ساکاروز عسل کمتر باشد بر قیمت آن هم اثر می‌گذارد و قیمت معقول را باید بر اساس ساکاروز موجود در عسل تعیین کرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان افزود: همچنین قیمت‌گذاری عسل کردستان به دلیل عدم برندسازی، بسته بندی مشخص و … سخت است، بنابراین قیمت گذاری عسل روال خاصی ندارد.

زنبورداری شغلی با صرفه اقتصادی است

وی فعالیت در عرصه زنبورداری را دارای صرفه اقتصادی دانست و عنوان کرد: یک شغل زنبورداری با ۲۲ الی ۲۳ میلیون تومان ایجاد می شود و نیازمند سرمایه زیادی نیست.

محمدی خواه با اشاره به اینکه زنبورداری میان عامه مردم فقط با تولید عسل شناخته شده است، ذکر کرد: ژل رویال، موم، نیش درمانی و سایر فرآورده‌های زنبورعسل هم وجود دارند که در استان ما نیز باید این تولیدات فعال شوند.

وی در ادامه خواستار فرهنگ سازی و آموزش باغداران در مورد نحوه رفتار با زنبورهای عسل شد و گفت: متاسفانه برخی از باغداران با سمپاشی مزارع خود این حشرات مفید را از بین می برند در صورتی که فواید زنبور عسل بسیار زیاد است و نباید چنین رفتاری با آنها کرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان همچنین تصریح کرد: در صندوق زنبورعسل کشور که یک صندوق تخصصی بوده، استان کردستان هم سرمایه‌گذاری کرده و سهام‌دار است و از تسهیلات آن استفاده می‌کنیم.

وی ذکر کرد: همچنین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را هم در استان خودمان داریم که اتحادیه‌ها و تعاونی‌های ما در آن سهام دار هستند و می توانیم تسهیلات با بهره کم را گرفته و نهاده هایمان را تامین کنیم.‌

محمدی خواه در پایان سخنان خود به راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه زنبورداران استان در قالب چهار سامانه اشاره و خاطرنشان کرد: از طریق سامانه آمارگیری این سایت فعالیت‌های خوبی صورت گرفت که در نهایت آن را به تهران هم واگذار کردیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.