صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پرتاب کاوشگر تحقیقاتی “چاندرایان-۲” برای کاوش در جنوب ماه
پرتاب کاوشگر تحقیقاتی “چاندرایان-۲” برای کاوش در جنوب ماه

سازمان فضایی هند انجام می‌دهد؛

پرتاب کاوشگر تحقیقاتی “چاندرایان-۲” برای کاوش در جنوب ماه

"سازمان پژوهش‌های فضایی هند"(Indian Space Research Organization) اعلام کرده است ماموریت کاوشگر تحقیقاتی "چاندرایان-2" (Chandrayaan-2) که هدف آن کاوش در قسمت جنوب ماه است را ماه اکتبر پرتاب خواهد کرد.

ماه

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از تک تایمز، ماموریت چاندرایان-۲ دومین کاوشگر جمع‌آوری اطلاعات از سطح کره ماه است و این نخستین بار است که یک کشور ماموریتی را در قسمت جنوب ماه انجام خواهد داد.

این ماموریت شامل یک فرودگر، یک مدارگرد و یک “کاوشگر مستطیلی”(rectangular rover) است که نیروی آنها توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود. داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر به فرودگر ارسال خواهند شد و سپس این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل به سازمان پژوهش‌های فضایی هند ارسال خواهند شد.

کاوشگر Chandrayaan-2 دارای شش چرخ است. قرار است این کاوشگر پوسته ماه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا آثاری از آب و هلیوم-۳ که یک ایزوتوپ مهم برای توسعه انرژی همجوشی بر روی زمین است، پیدا کند.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند گفت: این ماموریت یک کاوشگر دارای شش چرخ را حمل خواهد کرد که در اطراف محل فرود در حالت نیمه مستقل که با تصمیمات زمینی تعیین می‌شود، حرکت خواهد کرد. ابزار موجود در این کاوشگر، سطح ماه را مشاهده خواهند کرد و اطلاعاتی را که ارسال خواهند کرد برای تجزیه و تحلیل خاک ماه  مفید خواهد بود.

کشورها و شرکت‌های سراسر جهان در بهره برداری هلیوم ۳ بسیار مشتاق هستند، بنابراین دانشمندان امیدوارند که این ایزوتوپ بتواند در نوعی همجوشی هسته‌ای که ضایعات هسته‌ای تولید نمی‌کند، مورد استفاده قرار گیرد.

همجوشی هسته‌ای یک فرآیند است که انرژی خورشید را تامین می‌کند. این فرایند شامل درهم شکستن اتم‌های هیدروژن برای تولید هلیم و آزاد سازی مقدار زیادی انرژی است. هنگامی که انرژی همجوشی به دست آید، می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی نامحدود در سیاره ما مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر این ایزوتوپ بر روی زمین تولید و برای شناسایی “مواد رادیواکتیو غیرقانونی”(illicit radioactive materials) مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه، هلیم ۳ بسیار نادر و گران است.

” جرالد کولسینسکی”(Gerald Kulcinski)، عضو سابق “شورای مشورتی ناسا”، ارزش هر تن هلیوم را حدود ۵ میلیارد دلار برآورد کرده است.

با این حال، ماه مقدار زیادی از این ایزوتوپ را داراست. بادهای خورشیدی قادر به بمباران کردن “ماهواره طبیعی زمین”(Earth's natural satellite) با مقدار زیادی از هلیم ۳ بودند، زیرا آن ماهواره توسط یک میدان مغناطیسی محافظت نمی‌شود. حضور این ایزوتوپ در ماه در نمونه‌هایی که توسط مأموریت‌های آپولو بازگشته بود، تایید شده بود.

احتمالا حدود یک میلیون تن هلیوم -۳ در ماه وجود دارد، هر چند تنها یک چهارم آن احتمالا به زمین آورده خواهد شد.

به نظر می‌رسد، هند در میان کشورهایی است که در جستجو و امکان بهره برداری از هلیوم-۳ برای انرژی همجوشی هستند اما چین نیز تنها کشوری است که در قرن بیست و یکم یک کاوشگر را به ماه فرستاده است و یکی از اهداف آن ماموریت کشف هلیم ۳ در سطح ماه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.