صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / مرد صد میلیارد تومانی سینمای ایران
مرد صد میلیارد تومانی سینمای ایران

اسم رمز فروش؛ عطاران

مرد صد میلیارد تومانی سینمای ایران

مهم نیست از او متنفر باشیم یا برایش سینه چاک کنیم. مهم نیست برای کوبیدنش به جملاتی که در نشست‌های خبری برگزارشده در برج میلاد گفته استناد کنیم؛ مهم این است که او بیش از هر مدیر دولتی یا خصوصی در سال‌های اخیر به سینمای ایران پول تزریق کرده است.

نگاهی گذرا به فهرست فیلم‌های پرفروش دهه ۹۰ نشان می‌دهد که اسم عطاران ضمانت لازم و کافی برای فروش یک فیلم است و تنها فیلم «آبنبات چوبی» حسین فرحبخش و عبدالهد علیخانی از این قاعده مستثنی بود. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا عطاران قرار است با فیلم«هزارپا» رکورد «مصادره»؛ فیلم پرفروش امسالش را بشکند یا نه؟

**پرحاشیه و مفید
یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های ساخته شده در تاریخ صداوسیما «ساعت خوش» بود. برنامه‌ای که بعد از دوران جنگ آمده بود حال مردم را بهتر کند. گروهی از بازیگران جوان دور هم جمع شدند و شاید بتوان گفت پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه ۲ را ساختند. فارغ از حاشیه‌های متعدد این برنامه، باید به این نکته اشاره کرد که هنوز هم سینما و تلویزیون ایران از عوامل «ساعت خوش» ارتزاق می‌کند و هرجا برنامه یا فیلم پرمخاطبی ساخته شد پای یکی از آنها در میان بود. رضا عطاران یکی از بازیگران آن برنامه بود که به سرعت دیده شد و در کنار مهران مدیری، نادر سلیمانی، حمید لولایی، سعید آقاخانی و…به چهره های محبوب تبدیل شدند.

**«هوو»؛ اولین نقشِ اول
محبوبیت بازیگران «ساعت خوش» پای آنها را به سینما باز کرد و عطاران اولین حضورش را در نقشی فرعی در «کلید ازدواج» داود موثقی و در کنار سعید آقاخانی، نادر سلیمانی و حمید لولایی در سال ۷۶ تجربه کرد. در سال ۸۴، عطاران اولین بار به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «هوو» ساخته علیرضا داودنژاد ایفای نقش کرد. فاصله اولین بازی در سینما تا اولین حضور به عنوان نقش اول با بازی در فیلم‌هایی مثل «سیندرلا» و «کلاه قرمزی و سروناز» طی شد. فیلم «هوو» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و فروش نسبتا خوبی داشت. «کلاهی برای باران» و « تیغ زن» فیلمهای دیگر عطاران بودند که حضورش به عنوان بازیگر نقش اول را تثبیت کرد. فروش بالای «خروس جنگی» و «توفیق اجباری» تهیه‌کنندگان را به این فکر انداخت که توجه بیشتری به عطاران کنند و سیل پیشنهادات بعد از این دو فیلم به وی سرازیر شد.

**اولین میلیاردی رضا
همکاری رامبد جوان و رضا عطاران منجر به ثبت اولین فیلم میلیاردی عطاران شد. «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان با فروش ۵ میلیاردی در سراسر ایران توانست عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۰ سینمای ایران را کسب کند. این فیلم آغاز فروش میلیاردی فیلمهای عطاران بود؛ فروشی که البته بالارفتن میزان دستمزدش را هم به دنبال داشت.
عطاران که سریال‌های مناسبتی موفقی مثل «خانه به دوش»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را در تلویزیون ساخته بود در همین سال اولین فیلمش با عنوان «خوابم میاد» را جلوی دوربین برد. این فیلم در فهرست پرفروش‌های سال ۹۱ قرار گرفت و برای عطاران سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت.

**سودآورترین بازیگر
عطاران را در دهه نود می توان سلطان گیشه نامید. از همین امسال شروع می‌کنیم؛ فروش فیلم «مصادره» ساخته مهران احمدی و با حضور رضا عطاران تا امروز نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان فروش داشته است. براساس آمار منتشر شده این فیلم تاکنون پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ بوده است. عطاران سال گذشته با «نهنگ عنبر۲» ساخته سامان مقدم به فروش ۲۰ میلیاردی رسید که هنوز یک رکورد در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. در سال ۹۵ «من سالوادور نیستم» عطاران به کارگردانی منوچهر هادی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان فروخت. قسمت اول «نهنگ عنبر» در سال ۹۴ نزدیک به ۷ میلیارد فروخت و باز هم پای عطاران در میان بود. سال ۹۳ برای عطاران فوق‌العاده بود؛ برای «طبقه حساس» سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و با همین فیلم هم به فروش ۶ میلیارد تومانی رسید. عطاران سابقه بازی در فیلمهای جدی هم دارد و اتفاقا در تعدادی از همین فیلمها موفق هم بوده است؛ «دهلیز» یکی از این نمونه‌هاست که در سال ۹۲ و توسط بهروز شعیبی ساخته شد و نزدیک به دو میلیارد هم فروش داشت. «خوابم میاد» اولین ساخته عطاران در سال ۹۱ ، نزدیک به دو و نیم میلیارد فروخت و تجربه اول کارگردانی‌اش هم موفقیت‌آمیز بود.

نگاهی به کارنامه کاری رضا عطاران نشان می‌دهد که مجموع فروش فیلم‌هایش در سال‌های اخیر به رقم صدمیلیارد تومان می‌رسد که با توجه به اینکه چهره و تیپ خاص و جذابی ندارد اتفاق بی‌نظیری است. این رقم را شاید هیچ مدیر یا مسئول دیگری به سینمای ایران تزریق نکرده است و یکی از دلایل سرپا ماندن سینمای ایران در سال‌های اخیر حضور بازیگرانی همانند عطاران است.

گزاش از سیدمهدی موسوی‌تبار

**ادره کل اخبار چند رسانه ای** ایرناپلاس**

همچنین مطالعه کنید:

از رنجی که می‌بریم*

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اعتمادآنلاین، شاید امروز که به راحتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.