صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دغدغه ذهنی چکناوریان تمام عناصر فرهنگ ایران است
دغدغه ذهنی چکناوریان تمام عناصر فرهنگ ایران است

دبیرسومین دوره جایزه سرو ایرانی:

دغدغه ذهنی چکناوریان تمام عناصر فرهنگ ایران است

دبیر سومین دوره جایزه سرو ایرانی با بیان اینکه این جایزه مربوط به فعالیت های میراث فرهنگی است، گفت: استاد چکناوریان با وجود موسیقیدان بودن، دغدغه ذهنی اش، تنها موسیقی نیست و تمام عناصر فرهنگ ایران را در بر می گیرد.

گروهی از انجمن‌ها و بنیادهای مردم نهاد، در زمستان سال ۱۳۹۳ به دور هم گردآمدند تا نخستین جایزه فرهنگی، مستقل و غیردولتی را با هدف پاسداشت کوشندگان میراث فرهنگی کشور ایران، برپا سازند.
میراث فرهنگی بر اساس تعریف سازمان یونسکو عبارت است از میراث ملموس شامل بناها، یادمان‌ها، آثار هنری و ادبی گذشتگان و میراث ناملموس شامل فولکلور، آیین‌های سنتی و زبان‌های بومی.
این جایزه به پیشنهاد بهرام روشن‌ضمیر، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران، و با استقبال انجمن فرهنگی افراز شکل گرفت که و اکنون بنیاد فرهنگی جمشید، باشگاه شاهنامه پژوهان ایران، انجمن مهرگان (شیراز)، کانون ایرانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران، انجمن علمی زبانهای باستانی دانشگاه تهران، انجمن علمی ایرانشناسی دانشگاه تهران، انجمن علمی زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید چمران (اهواز) و موسسه آموزشی ندای سرزمین سبز هم اعضای تشکیل دهنده‌ جایزه سرو ایرانی هستند.
در سال نخست (۱۳۹۴) تندیس سروِ سایه‌فکن به عبدالمجید ارفعی به‌پاس یک عمر کوشش در پژوهش و تربیت شاگرد در زمینه زبان‌های ایلامی و اکدی داده شد. همچنین در بخش جوانِ برتر میراث فرهنگی، این جایزه به آیدین سلسبیلی گرافیست و تصویرگر شاهنامه فردوسی به پاس قدردانی از تلاش‌های او در زمینه طراحی شاهنامه سه‌بعدی و کاراکترهای اسطوره‌ای ایرانی برای انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و موزه مجازی اشیاء باستانی ایران داده شد.
دکتر ژاله آموزگار، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران، به پاس نزدیک به نیم قرن آموزش، پژوهش، تألیف و ترجمه و تربیت شاگرد در زمینه زبان‌ها و اسطوره‌های کهن ایرانی، دومین دوره تندیس سروِ سایه‌فکن را دریافت کرد. همچنین میلاد وندائی، باستان‌شناس جوان به پاس پژوهش‌های علمی و کاوش‌های میدانی خود در زمینه نقش‌برجسته‌های ساسانی و چهارطاقی‌های ایران که به چاپ مقالات و یادداشت‌های فراوانی انجامیده، به‌عنوان جوان برتر میراث فرهنگی شناخته‌شد.
سومین دوره جایزه سرو ایرانی چند روز دیگر به استاد لوئیس چکناوریان موسیقیدان و سجاد آیدن لو شاهنامه شناس تقدیم خواهد شد.
به همین منظور خبرنگار فرهنگی ایرنا با بهرام روشن ضمیر دبیر این دوره از جایزه سرو ایرانی گفت وگویی درباره چگونگی انجام فرایند انتخاب دریافت کنندگان این جایزه انجام داده است که او گفت: هرساله فراخوانی برای دور هم جمع شدن همه انجمن های فرهنگی غیر دولتی فعال در سراسر کشور انجام می شود که در این دور همی ، انجمن ها با هم فکری هم، یک سری اسامی را برای نامزدی در انتخاب بهترین فرد برای دریافت جایزه سرو ایرانی معرفی می کنند.
وی ادامه داد: این انجمن های فرهنگی اسامی نامزدهای مدنظر را به همراه رزومه (سابقه فعالیت) در سایت مربوط به این جایزه می فرستند و پس از تکمیل شدن پرونده ، اعضا افرادی را برای داوری معرفی می کنند؛ از آنجا که پنج داور برای داوری جایزه مدنظر گرفته شده است و از دیگر سو، تعداد داورانی که این انجمن ها انتخاب می کنند بیش از پنج نفر است، مجمعی تشکیل و هیات داوران تعیین می شود.
به گفته وی، داوران با مطالعه پرونده های نامزدهای معرفی شده یک فرد برتر بالای ۶۵ سال و یک فرد برتر زیر ۴۰ سال را درنهایت معرفی می کنند که امسال جایزه نفر بالای ۶۵ سال به لوئیس چکناوریان موسیقی دان و جایزه نفر زیر ۴۰ سال به سجاد آیدن لو شاهنامه شناس تعلق می گیرد.
دبیر سومین دوره جایزه سرو ایرانی با تاکید براینکه این جایزه با نگاه به میراث فرهنگی اعطا می شود، اظهار کرد: میراث فرهنگی تنها به کارکردن با خشت و گل محدود نمی شود و هر هنرمند در هر عرصه فعالیتی که دغدغه فرهنگ کشور را داشته باشد، می تواند در این چینش قرار بگیرد که استاد چکناوریان اگرچه یک آهنگساز است اما دغدغه فرهنگ ایرانی را دارد و بسیاری از اپراها و سمفونی هایش به کوروش، رستم وسهراب و محتویات شاهنامه اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: آیدن لو هم جوانی است که در زمینه شاهنامه کار می کند؛ چه بسا سال آینده کسی انتخاب شود که فعالیتش مربوط به حوزه سینما باشد اما درعین حال با دغدغه فرهنگ ایرانی کار می کند.
روشن ضمیر درباره مهمانان سومین دوره جایزه سرو ایرانی گفت: برای هر یک از برگزیدگان سخنرانی درنظر گرفته شد، یارتا یاران موسیقیدان و ابوالفضل خطیبی سخنرانان این دوره از مراسم هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، سومین آیین سروِ ایرانی روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۵ پسین در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران در خیابان نجات‌الهی(ویلا)، نبش ورشو برگزار خواهد شد و در آن افزون بر اهدای تندیس، شماری از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری به سخنرانی خواهند پرداخت.
فراهنگ** ۷۳۲۹** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.