صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اسرائیل الهام‌بخش ترامپ در سیاست جدایی خانواده‌های مهاجر؟
اسرائیل الهام‌بخش ترامپ در سیاست جدایی خانواده‌های مهاجر؟

/گزارش- نیشن/

اسرائیل الهام‌بخش ترامپ در سیاست جدایی خانواده‌های مهاجر؟

روزنامه نیشن پاکستان در تحلیلی با اشاره به تناقض در مواضع سیاستمداران آمریکایی نوشت، با وجود آنکه بسیاری از این سیاستمداران که از دولت ترامپ به خاطر سیاست مهاجرتی اخیر در جدا کردن اعضای خانواده‌های مهاجر انتقاد می‌کنند چشمشان را به روی این حقیقت که اسرائیل اقداماتی بسیار بدتر از این را در طی چندین دهه علیه فلسطینی‌ها اعمال کرده می‌بندند.

مهاجران مکزیک

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه نیشن در این مطلب نوشت: این حقیقت دارد که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات چندین دهه است که الگوی سیاسی اسرائیل را تحسین می‌کنند و نه فقط آنچه را که این رژیم “دموکراسی” می‌خواند ستایش کردند بلکه دستگاه امنیتی آن را یک “دستگاه نمونه” می‌دانند.

بعد از عملیات ۱۱ سپتامبر روی آوردن آمریکا به تاکتیک‌های امنیتی اسرائیلی تشدید شد.

همکاری‌های مداوم دو طرف با امضای طرح ایجاد دیوار در مرز مکزیک با آمریکا از سوی ترامپ وارد فصل جدیدی شد و حتی پیش از آنکه شرکت اسرائیلی فرصت را برای شرکت در پروژه ساخت دیوار ترامپ در این مرز غنیمت بشمرد بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در توئیتی این طرح ترامپ را یک “ایده بزرگ” توصیف کرده و مدعی شد که دیوار در مرزهای خود اسرائیل نیز یک “موفقیت عظیم” بوده چون “هرگونه مهاجرت غیرقانونی را متوقف کرده است”.

این روزنامه در ادامه نوشت: آهارون باراک، رئیس سابق دادگاه عالی اسرائیل پیشتر مدعی شد: “اسرائیل از همه کشورهای دیگر متفاوت بوده و نه فقط یک کشور دموکراتیک بلکه یک کشور یهودی است”.

اوایل سال جاری میلادی آیلیت شاکید، وزیر دادگستری اسرائیل در کنفرانسی در شهر تل‌آویو در اظهارنظر مناقشه برانگیز دیگری گفت: “اسرائیل یک «کشور یهودی» است و کشوری نیست که متعلق به همه ملیت‌هایش باشد. در اسرائیل حقوق برابر برای همه شهروندان است اما حقوق برابر ملیتی در کار نیست.”

این در حالی است که اسرائیل برای حفظ به اصطلاح نسخه خود از دموکراسی باید طبق گفته شاکید “یک اکثریت یهودی را حتی به قیمت نقض حقوق حفظ کند”.

نیشن خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که سیاست جدایی خانواده‌ها در آمریکا تا حدی شکست خورده این است که آمریکا به رغم نواقصی در نظام دموکراتیکش یک قانون اساسی و یک جامعه مدنی نسبتا قدرتمند دارد که می‌تواند قواعد اخلاقی و قانونی کشور را برای به چالش کشیدن رفتار بی رحمانه دولت به کار بگیرد اما در اسرائیل قانون اساسی وجود ندارد و تنها یک به اصطلاح “قانون پایه” وضع شده که قواعد اخلاقی پایه و اساس حقوقی که رفتار دولت را بتوان با آن قضاوت کرد، وجود ندارد و به این ترتیب نهادهای اسرائیل از جمله کنست، دستشان باز است تا هرگونه قوانینی برای هدف قرار دادن حقوق فلسطینی‌ها اعمال کنند بدون آنکه نگران مفاهیمی نظیر مغایرت این قوانین با قانون اساسی باشند.

حقیقت غم انگیز این است که چیزی که آمریکایی‌ها تنها در عرض چند ماه در مرز جنوبی خود دیدند تجربه‌ای است که فلسطینی‌ها طی هفتاد سال گذشته به عنوان واقعیت روزانه خود از جانب اسرائیل دیده‌اند.

در انتهای این مطلب این چنین نتیجه‌گیری می‌شود که هرچند بسیاری از آمریکایی‌ها تا حدی پس از تصمیم ترامپ برای پایان دادن به سیاست جدا کردن اعضای خانواده‌ها در مرز خرسند شدند اما سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی به سرنوشت فلسطینی‌هایی که سالیان زیاد شکل وحشتناکی از جدایی را تجربه کردند بی‌اعتنا هستند. حتی حقیقت آزاردهنده‌تر این است که بسیاری از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اسرائیل را نه فقط به عنوان عاملی برای دموکراسی واقعی بلکه به عنوان یک نمونه درخشان برای پیروی می‌بینند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.