صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / با «لایک» بیشتر پول پارو کنید
با «لایک» بیشتر  پول  پارو  کنید

از يك صفحه ساده اينستاگرامي به يك مغازه در بالای شهر برسيد

با «لایک» بیشتر پول پارو کنید

شایلی قرائی

دنیای امروز دنیای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاست. در تمام دنیا این شبکه‌ها به نوعی در زندگی کاربران نفوذ کرده‌‌اند که شاید اگر روزی ناگزیر شوند از این دنیا خداحافظی کنند، برای‌شان به اندازه وداع با عزیزترین شخص زندگی‌شان سخت به نظر بیاید.به گزارش کسب و کار نیوز شبکه‌های اجتماعی با تحت کنترل گرفتن زندگی و کسب‌وکارهای افراد توانسته‌اند جای مشخصی برای خود در زندگی روزمره و تجارت و درآمدزایی مردم داشته باشند. البته در دنیای شبکه‌های اجتماعی، این تعداد کاربر است که حکمرانی می‌کند و شبکه‌ای که کاربر بیشتری داشته باشد قدرت، ثروت و البته نفوذ بیشتری هم دارد. کسب‌وکارها امروزه برای افراد مهم‌ترین بخش از زندگی‌شان را تشکیل می‌دهند و ازاین‌رو برای رونق آن هر روز به فکر راهکاری جدید هستند. با نفوذ شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم این راهکار که این شبکه‌ها می‌توانند منابعی برای درآمدزایی باشند، کلید خورد. به عنوان مثال امروزه اینستاگرام دیگر یک نرم‌افزار ساده نیست و به یکی از ضرورت‌های زندگی تبدیل شده است. به علاوه یک ابزار بسیار ارزان برای کسب درآمد و تبلیغ کسب‌وکار است. آنچه در آغاز، صرفا نرم‌افزاری برای به‌اشتراک‌گذاری عکس بود، حالا در مدت کمتر از ۷ سال، به یکی از برترین رسانه‌های اجتماعی دنیای ما و وادی کسب‌وکار تبدیل شده است. همچنین خرید از یک کانال تلگرامی یا سایتی مطمئن و تحویل کالا و خدمات در منزل به دلیل سهولت دسترسی و فرار از ترافیک و شلوغی شهر برای کاربران فضای مجازی جذاب است.
همین مساله باعث ترغیب افراد به خرید اینترنتی و رشد سایت‌های خرید اینترنتی مطمئن در یکی دو سال اخیر شده است، به گونه‌ای که حتی مغازه‌دارانی که به شیوه‌ سنتی و مرسوم فعالیت می‌کنند نیز با ساخت کانال و صفحه‌های مجازی سعی می‌کنند جایی برای خود در این فضا باز و نظر مشتریان را جلب کنند. هزینه‌های هنگفت خرید، اجاره و مالیات محل کسب نیز عامل دیگری است که باعث گرایش صاحبان مشاغل خرد و متوسط به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌شود، اما آیا این درست است که به همین دلیل از ورود فناوری که سهولت را نیز به همراه می‌آورد، جلوگیری کرد؟ آیا باید برای حفظ شغل درشکه‌چی، از ورود خودرو به کشور جلوگیری می‌شد؟ تنها راهکار این است که با ساماندهی فضای کسب‌وکار، مشاغل سنتی نیز حفظ شوند. برای نمونه در کشورهای آمریکایی و اروپایی محدودیت‌هایی برای کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر می‌گیرند تا به خرده‌فروشان آسیبی نرسد. سیاست‌گذاران باید به چنین مسائلی توجه کنند.
پول‌سازی در اقتصاد نوظهور
ابراهیم اصلی، کارشناس فضای مجازی
هنگامی که شبکه‌های اجتماعی به سرعت جای خود را در میان کاربران فضای مجازی پیدا کردند، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که این شبکه‌ها بتوانند منبعی برای درآمدزایی محسوب شوند. امروزه شاهد هستیم که بازاریابی و فروش از طریق این شبکه‌ها به سرعت جایگزین روش‌های سنتی و فیزیکی شده و اهالی کسب‌وکارهای مختلف به این مهم پی برده‌اند. اگر کسب‌وکاری در دنیای امروزی نتواند خود را با این تکنولوژی سازگار کند، از قافله عقب خواهد ماند و افت در مشاغل به راحتی مشخص می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر تعداد لایک نشان‌دهنده میزان موفقیت و استقبال مصرف‌کننده از کالاهای ارائه‌شده است. بنابراین با مراجعه به صفحات مجازی کسب‌وکارهایی را مشاهده می‌کنیم که با هزاران لایک و کامنت خود را معرفی کرده و از کیفیت محصولات خود گفته‌اند. در این بین باید اشاره شود که این مفهوم در فضای مجازی جا افتاده که هر چه کسب‌وکاری تعداد لایک و کامنتش بیشتر باشد هم سابقه فعالیت بالاتری داشته و هم مشتریان زیادی دارد که به احتمال زیاد از کیفیت کارها نیز راضی هستند. به عبارتی تعداد لایک بالا نشان از درآمدزایی بالا برای صاحبان کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی دارد.
به نوعی باید از این مدل از درآمدزایی تحت عنوان پول‌سازی در اقتصادی نوظهور نام برد، چراکه پول درآوردن از فضای مجازی نوظهور است و می‌توان آن را اقتصاد نوظهور نام‌گذاری کرد که عده بسیاری امروزه با اتکا بر مزایای این اقتصاد توانسته‌اند مشاغلی را برای خود دست و پا کنند. این در حالیست که این روزها شاهد تقلب در بازاریابی در این اقتصاد نوظهور هم هستیم. اوایل شروع به کار کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانستیم به اصل بودن و واقعی بودن تعداد لایک‌ها و براساس آن، کیفیت کالاها اعتماد کنیم، اما در این راه هم عده‌ای پیدا شدند که با راهکارهای نادرست سعی کردند کسب‌وکارهای مجازی را رونق دهند. بدین صورت که با فروش لایک و کامنت و همچنین تعداد فالوورهای صفحات کسب‌وکارها، به آنها رونق دادند و در حال حاضر تشخیص واقعی بودن و نبودن این صفحات برای کاربران مشکل شده است. در واقع این ترفندها دیگر در تمام صفحات که متعلق به کسب‌وکارهاست، استفاده می‌شود و کمتر کسی است که از این موضوع خبر نداشته باشد، اما سرعت رشد کسب‌وکارهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آنقدر سریع است که کاربران ناخودآگاه به سمت خریدهای آنلاین از این کسب‌وکارها کشیده می‌شوند. در مواردی هم مشاهده شده که صاحبان این صفحات با یک صفحه و فروش چند کالا کار خود را کلید زده‌اند و اگر امروز پای صحبت‌شان بنشینید، متوجه می‌شوید که از آن کسب‌وکار کوچک به مغازه‌ای در بهترین نقطه پایتخت رسیده‌اند.
در کسب‌وکار مجازی به‌ویژه گرداندن یک صفحه در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیگر خبری از اجاره‌های کلان و نجومی نیست. با شروع کار در شبکه‌های مجازی بدون اینکه سرمایه‌ای نیاز باشد می‌توان پیشرفت کرد. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شم اقتصادی و فرصت‌طلبی وجود داشته باشد و تبلیغات جورواجور نیز در کنار آن باشد. به‌طور کلی می‌توان از فضای مجازی درآمدزایی بسیاری داشت و این روش دیگر در سال‌های آتی به طور کامل جایگزین خرید و فروش‌های سنتی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.