چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / واردات طلا در انحصار افرادی خاص
واردات  طلا در انحصار افرادی خاص

لزوم افشای اسامی مافیای بازار طلا و سکه

واردات طلا در انحصار افرادی خاص

طلا و جواهر ازجمله كالاهايي است كه حكم معيار بر ديگر بازارها را داشته و تشنج در اين بازار بر ديگر بازارها اثراتی سوء دربر دارد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  زمانی که قیمت دلار که ارز مبادلاتی در کشور محسوب می‌شود از ثبات و امنیت برخوردار نباشد، طبیعتا نوسانات آن بر بازار طلا اثر مستقیم داشته و باعث تشنج در آن می‌شود. نوسانات بازار طلا باعث بلاتکلیفی مردم به ویژه خریدار و فروشنده این حوزه شده است. فروشنده و خریدار دچار نوعی دودلی و سرگشتگی شده‌اند و نمی‌دانند با خرید یا فروش این کالا به سوددهی خواهند رسید یا خیر که این موضوع باعث بلاتکلیفی مردم شده و آسیب بزرگی را به بازار طلا وارد کرده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر بخشی از افزایش قیمت مهارنشدنی طلا را برآمده از التهاب و هیجانات کاذب در بازار عنوان کرد. محمد کشتی‌آرای با اعلام اینکه این نوسانات به هیچ عنوان طبیعی نیست، تاکید کرد: «نوسانات طبیعی بازار بر اثر عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت جهانی است، ولی نوسانات اخیر مبنی بر التهاباتی است که بر بازار وارد می‌شود و (شاید) در روزهای آینده توسط بانک مرکزی مدیریت شود.»
کشتی‌آرای اظهار کرد: «در بازار آشفته کنونی، معاملات معمول و مرسوم انجام نمی‌شود و خریداران و فروشندگان واقعی که قصد دادوستد دارند، خرید و فروش نمی‌کنند، اما شایعات قیمت‌ها را دچار نوسان می‌کند.» وی افزود: «بنده منکر دست‌های پنهان نیستم که سرمایه‌ها را به سمتی می‌کشد و سود مورد نظر خود را طلب می‌کند. دولت نیز برای مدیریت باید وضعیت را بررسی کند و تصور می‌کنم در حال حاضر بانک مرکزی در حال رصد این وضعیت است.»
امید آن می‌رود با حاکم شدن ثبات هرچه بیشتر در بازار، وضعیت مطلوب و شایسته‌تری در عرصه اقتصادی ایجاد شود که قطع به یقین استمرار شرایط موجود به مصلحت اقتصاد کشور نیست و از سوی دیگر ادامه آن می‌تواند بسترساز بی‌اعتمادی میان دولت و ملت شود، زیرا مکرر از سوی مسئولان اجرایی بر بازگشتن ثبات و آرامش به بازار تاکید شده است. همچنین فقدان حصول و تحقق این امر، نتایج و پیامدهای نامطلوب و ناخوشایندی برای تولید و صادرات کشور به عنوان دو رکن تاثیرگذار در شکوفایی اقتصادی هرچه بیشتر در پی خواهد داشت.

بانک مرکزی پاسخگوی وضعیت کنونی اقتصاد باشد
غلامرضا حیدری، نماینده مجلس
التهابات بازار سکه و طلا و البته ارز موجب شده عده‌ای بتوانند جیب خود را از این آشفته‌بازار پر کنند و نتیجه این التهابات موجب شد که سودجویانی که در این بازار فعال بوده و هستند، بیشترین نفع را ببرند. به عبارتی التهاب بازار ارز و سکه موجب شد جیب چند نفری پر شود و مردم در بدترین شرایط به سر ببرند. در حال حاضر بالا رفتن تب خرید سکه و طلا به نفع چند نفر تمام شده و جیب این چند نفر است که هر روز پر‌تر می‌شود.
در حراج اخیر سکه بیش از ۷ میلیون قطعه سکه به بازار ریخته شد که نزدیک ۶۰ تن طلا را در بر گرفت و هر سکه بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون افزایش قیمت داشت. بنابراین این مساله باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ یعنی برای ارزیابی این مسائل باید نتایج را مدنظر قرار داد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشته که در نخستین روز حراج سکه، ۵۰ نفر خریدار این بازار بودند که نشان‌دهنده حضور مافیا در بازار سکه و طلاست. در کنار پر شدن جیب عده‌ای از این آشفتگی‌ها، آسیب‌های اقتصادی فروش نجومی سکه هم بروز کرده است. نقدینگی کشور به جای چرخش در تولید با توجه به سیاست‌گذاری‌های غلط بانک مرکزی به سمت خرید و فروش ارز و سکه رفته، بنابراین باید بانک مرکزی پاسخگوی وضعیت کنونی اقتصاد کشور و برنامه‌ریزی‌های نادرست خود باشد. با توجه به وضعیت بازار به نتایج سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی این امید وجود ندارد که بازار در مدت‌زمان کوتاهی از التهاب خارج شود. هدف‌گذاری بانک مرکزی در راستای توسعه کشور نیست و تنها جیب چند نفری از بازار آشفته دلار و سکه پر شده است.

سودجویان و واردکنندگان پول روی پول گذاشته‌اند
علی متولیان، کارشناس بازار طلا
بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین متولی بازار طلا و سکه باید مدیریت خود را در این بازار بیشتر کند، چراکه با وجود این ناآرامی‌ها در بازارها به‌ویژه بازار طلا و سکه شاهد تخلفات بسیاری هستیم که هر روز قیمت‌ها را در بازار افزایش می‌دهند. بانک مرکزی اگر نتواند بازار طلا و به‌ویژه سکه را اداره کند، وضعیتی ۱۰۰ برابر بدتر از این روزها در انتظار داریم که دیگر نرخ طلا و سکه آنقدر نجومی می‌شود که کسی در این صنف فعالیتی انجام نمی‌دهد. البته در حال حاضر نیز اوضاع به همین ترتیب است و فروشندگان فقط در مغازه‌های خود نشسته‌اند و حرکتی یا خرید و فروشی به آن صورت دیده نمی‌شود.
بازاریان نیز به این وضع معترض‌ بوده و خواستار دخالت و نظارت بانک مرکزی هستند تا قیمت‌ها متعادل شود و بازار به حالت تعادل خود بازگردد. در ایران ذخایر طلای بسیاری وجود دارد که متاسفانه در این موضوع هم شاهد هستیم که عده‌ای سودجو به شکل انحصاری از آنها استفاده می‌کنند. باید نام این افراد افشا شود و از انحصار در این صنعت جلوگیری کرد.
در حال حاضر هم واردکننده‌های بی‌نام و نشانی که تنها به فکر منافع شخصی و سودجویی از وضعیت کنونی هستند، در حال فعالیت‌اند. ایران جزو کشورهایی است که نتوانسته خود را با صنعت طلا و جواهر دنیا تطبیق دهد، چراکه واردات بی‌رویه و انحصاری چند نفر در کشور دست تولیدکننده را بسته و توانایی پیشرفت را از آنها گرفته است. با این اوصاف باید اشاره شود که تنها مردم و مصرف‌کنندگان در این اوضاع آشفته ضرر می‌کنند و حقوق‌شان ضایع می‌شود، در حالی که سودجویان و واردکنندگان پول روی پول گذاشته و از این وضعیت کاملا راضی‌اند. این سودجویان خودشان منبع اصلی آشفتگی و افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هستند. اوضاع این روزهای بازار سکه و طلا به دوئلی تبدیل شده که هر کسی بیشتر بخرد، برنده است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.