صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / «سینما در مدرسه»، دانش‌آموزان شیرازی را جهانی کرد
«سینما در مدرسه»، دانش‌آموزان شیرازی را جهانی کرد

سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان

«سینما در مدرسه»، دانش‌آموزان شیرازی را جهانی کرد

طرح سینما در مدرسه که گفته شده در جهان تنها هنرستان الزهرای شیراز آن را اجرا کرده است از پروژه‌های مهارت آموزی است که در جشنواره فیلم نلسون ماندلای ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی موفقیت کسب کرد.

طرح سینما در مدرسه که گفته شده در جهان تنها هنرستان الزهرای شیراز آن را اجرا کرده است از پروژه‌های مهارت آموزی است که در جشنواره فیلم نلسون ماندلای ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی موفقیت کسب کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ،مجمع عمومی سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان یا سیفژ (Cifej) چندی پیش در جشنواره فیلم نلسون ماندلا که ۲۷ تا ۲۹خرداد ماه برگزار شد نخستین دیپلم رسمی خود را به «مهگان فرهنگ» بانوی هنرآموز هنرستان الزهرای شیراز تقدیم کرد.
سیفژ در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴شمسی) تأسیس شد و هم‌اکنون زیر نظر سازمان آموزشی،‌ علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) فعالیت می‌کند.
مهگان فرهنگ در سال ۱۳۹۴ در دوره‌ای با عنوان سینما در مدرسه که از سوی سیفژ در تهران برگزار شد، شرکت کرد و از آن روز تصمیم گرفت براساس آنچه در این کارگاه‌ مطرح شده بود سینما را باعنوان یک واحد درسی و بخشی از آموزش در مدارس در آموزش و پرورش پیاده کند.
با آنکه در آن زمان ۱۶ استان کشور متعهد به اجرای این طرح شده‌ بودند، تنها هنرآموز شیرازی، این طرح را برای نخستین بار در جهان و ایران اجرا کرد.
این بانوی هنرمند شیرازی می‌گوید: سیفژ ایران را به دلیل پیشینه قوی سینمای کودکی که به واسطه عباس کیارستمی و نور‌الدین زرین‌کلک به جهان شناسانده شده است، برای این طرح برگزید اما پس از اتمام این دوره، این برنامه در هیچ کجا اجرا نشد، جز در شیراز و در ناحیه سه آموزش و پرورش این شهر.
فرهنگ با تعاملی که با آموزش و پرورش برقرار کرد، در هشت مدرسه به صورت آزمایشی برای دختران نوجوان فیلم پخش ‌کرد و بعد از آن این دانش‌آموزان را به صحبت درباره فیلم و نقد آن دعوت می‌کرد تا آنکه در سال ۱۳۹۵ با عضویت او در مجمع جهانی سیفژ موافقت شد و از این پس با عنوان عضو فعال سیفژ به اجرای این طرح ‌پرداخت.
این هنرمند فیلمساز فعالیت‌های خود را در دو بخش آموزش از طریق سینما و نیز کارگاه فیلمسازی ادامه ‌داد و موفق شد بسیاری از استعداد‌ها را در این مسیر شناسایی و هدایت کند.
فرهنگ می‌گوید: با هدف‌ گذاری طرح سینما در مدرسه دو رویکرد اصلی دنیای بدون جنگ و نیز صلح و دوستی را مدنظر قرار دادم و تلاش کردم از طریق سینما، روحیه تفکر انتقادی را در نوجوانان ۱۴ تا ۱۶ ساله ایجاد کنم، در این دوران برخی بچه‌ها که حتی نمی‌توانستند در جلسات نخست صحبت کنند به منتقدانی تبدیل شدند که اعتمادبه‌نفس سخن گفتن را یاد گرفته بودند و حالا دیگر می‌توانستند نظرشان را هم ابراز کنند.
این طراح گرافیک می‌افزاید: تاثیرات عمیقی به سرعت در بچه‌ها نمایان شد؛ بدین‌گونه که در بخش کارگاهی چند کار ساختند و فیلمنامه‌نویسان و داستان‌نویسان و فیلمسازانی در این پروژه تربیت شدند که امروز آثاری با کیفیت تولید می‌کنند.
فرهنگ در مهر ماه گذشته (۱۳۹۶) گزارشی یک ساله را از این طرح به سیفژ و نیز مدیران آموزش و پرورش ارائه کرد که در نتیجه آن به مجمع عمومی سیفژ در جشنواره فیلم طلایی کودک هند در آبان ماه همان سال دعوت شد و نتیجه طرح را برای اعضا ارائه کرد.
این هنرمند شیرازی طرح سینما در مدرسه را به‌صورت ثابت در هنرستان متبوعش، هنرستان الزهرا به اجرا در آورد و با همکاری مسئولان هنرستان و نیز آموزش و پرورش مدام دانش‌آموزان را برای دیدن فیلم به سینمای هنر و تجربه می‌برد.
فرهنگ یه ایرنا می‌گوید: فیلم پازلی‌ها یکی از آثاری بود که برای این دانش‌آموزان پخش شد. این فیلم درباره چند دانشجوی بیرجندی است که می‌خواهند با یک ایده تازه در صنعت رایانه، کسب‌وکار جدیدی خلق کنند. و دانش‌آموزان با دیدن کار گروهی در این فیلم، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند و از همان زمان عهد بستند که گروهی تشکیل دهند و کاری حرفه‌ای را انجام دهند.
با دعوت فرهنگ به فستیوال فیلم ژوهانسبورگ که با همکاری بنیاد نلسون ماندلا برگزار شد، از این عضو سیفژ برای برگزاری کارگاه پویانمایی در این جشنواره دعوت شد و دانش‌آموزانی که برای انجام کار گروهی خود را مشتاق نشان داده بودند، تصمیم گرفتند فیلمی درباره صلح با محوریت شخصیت نلسون ماندلا بسازند و به این جشنواره ارسال کنند.
فرهنگ با بیان اینکه یادگیری کار تیمی بهترین اتفاقی بود که طول این پروژه رخ داد، ‌بیان می‌کند: دانش‌آموزان برای عملی کردن این طرح سختی‌های بسیاری را تحمل کردند؛‌ اما درنهایت ۴۰ عروسک ساختند و با کار شبانه‌روزی در خانه‌ یکی از دوستانشان که دیگر حکم خوابگاه را برای آن‌ها پیدا کرده بود و نیز سه روز کار مداوم در حوزه هنری انقلاب اسلامی شیراز، نماهنگی درباره ماندلا ساختند.
این هنرآموز هنرستان الزهرا می‌افزاید: دانش‌آموزان در اجرای این طرح از مستند پازلی‌ها الگوبرداری کرده‌ بودند و حتی در روز‌های آخر برای آنکه هزینه‌های کار را تأمین کنند، پول توجیبی‌هایشان را روی هم گذاشتند.
این اثر موسیقایی‌تصویری به‌واسطه معلم این دانش‌آموزان در آفریقا و برای نوجوانان آن سرزمین به اجرا در آمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ همچنین دانش‌آموزان تعدادی از عروسک‌های به‌کار رفته در این فیلم را به‌عنوان نشان صلح و دوستی به بنیاد نلسون ماندلا و جشنواره فیلم آفریقای جنوبی تقدیم کردند.
حدیث عابدی، نیلوفر روی‌چمن، آیدا کشاورزی، زهرا عسکری، زهرا جعفری، فاطمه فرسایی، فاطمه موسی‌زاده و زهره رحیمی، گروه دانش‌آموزانی هستند که در این طرح مشارکت کردند.
آیدا کشاورزی، دانش‌آموز کلاس یازدهم رشته انیمیشن هنرستان الزهرا که در این طرح شرکت کرده بود، از تجربه خود می‌گوید: ما در سایه طرح سینما در مدرسه چندین بار به سینما رفتیم و مستند‌های گروه هنر و تجربه را تماشا کردیم، این مستند‌ها تأثیر بسیاری بر ما می‌گذاشت و بعد از تماشای یکی از آن‌ها آموختیم می‌توانیم با کار گروهی به رؤیاهایمان دست یابیم.
این دانش‌آموز در مصاحبه با ایرنا می‌افزاید: ما برای نخستین بار فیلم‌های مستند را در سینما می‌دیدیم و برای اولین بار با مفهوم سینمای مستقل آشنا می‌شدیم، حالا می‌توانیم فیلم‌های متفاوت را از سینمای هنر و تجربه ببینیم و تجربه‌ای دیگرگونه را رقم بزنیم.
حرکت آموزش و پرورش به سمت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و تغییر روش از یادگیری تئوریک به سوی رویکردی عملی از دستاورد‌های گرانبهای این‌ گونه فعالیت‌هاست که امروز در شیراز به عنوان نمونه‌ای موفق در جهان شناخته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.