صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ثبت ۵ زلزله بیش از ۴ در ۴ استان کشور/گسل مسبب فوج‌لرزه‌های تبریز و قطور

بررسی زلزله‌های هفته گذشته؛

ثبت ۵ زلزله بیش از ۴ در ۴ استان کشور/گسل مسبب فوج‌لرزه‌های تبریز و قطور

در هفته گذشته 5 زلزله‌ با بزرگای بیش از 4 ریشتر در استان‌های کرمان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و بوشهر رخ داد که بزرگترین آنها با بزرگتی 4.8 در استان کرمانشاه به ثبت رسید.

زمین لرزه

به گزارش کسب و کار نیوز با اشاره به گسل‌های این منطقه گفت: بر اساس نقشه گسل‌های منطقه، شاخه‌های اصلی و فرعی متعددی از گسل‌‍‌های منطقه، تبریز را به سوی شمال غرب فرا گرفته است.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده گسل‌های “شمال تبریز”، “ماکو”، “صوفیان”، “تسوج”، “چالدران”، “نخجوان” و “سلماس” از جمله مهمترین گسل‌های این منطقه بر شمرد. رخداد زمین لرزه خفیف ۲٫۹ در مجاورت گسل شمال تبریز بوده که با توجه به سابقه لرزه خیزی این گسل و تخریب چندین باره شهر تبریز و مناطق اطراف در اثر جنبائی آن، بسیار مهم تلقی می‌شود.

بیت اللهی با اشاره به زمین لرزه‌های شهر تبریز و بویژه زلزله‌های تاریخی، ثبت زمین‌لرزه‌های اخیر این منطقه را بیانگر خطر پذیری بالای آن دانست و ادامه داد: به غیر از تجمع خوشه‌ای زلزله تابستان سال ۱۳۹۱ در ورزقان که در راستای گسل‌های منطقه بوده، تمرکز لرزه‌ای اخیر در قطور و تسوج به سمت شمالغرب بیشتر و در محدوده شمال تبریز و واقع بر گسل شمال تبریز است.

وی اضافه کرد: در ادامه در سوی شمال گسل “تسوج” در نزدیکی شهر تسوج و جنوب دیزج و خوی و فیرورق تجمعی از زلزله‌های خرد تا متوسط مشاهده می‌شود علاوه بر آن در ناحیه‌ای بین “فیرورق” و “زرآباد” و در ادامه بین “زرآباد” و “سیه چشمه” تجمعی از زمین لرزه‌ها را می‌توان دید که بیانگر فعال بودن گسل‌های شمال غربی کشور در این نواحی است. در حوالی قطور نیز چنین تجمعی لرزه‌ای وجود دارد.

علاوه بر آن زلزله‌های دیگری بیش از ۴ ریشتر در بندر کنگان استان بوشهر زلزله ۴٫۳، زنگی آباد استان کرمان زلزله ۴٫۲، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۴٫۸ و قصرشیرین این استان زلزله ۴٫۲ رخ داده است.

شنبه ۲ تیر

در فیروزآباد استان اردبیل زلزله ۲٫۷، هجدک استان کرمان زلزله ۲٫۹، در قطور استان آذربایجان غربی زلزله‌ای با بزگای ۴٫۴ رخ داد که عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۵ کیلومتری قطور، ۲۵ کیلومتری زرآباد و ۴۹ کیلومتری خوی استان آذربایجان غربی گزارش شده است.

در گشت استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳٫۳ ریشتر رخ داد. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۶۸ کیلومتری گشت، ۷۱ کیلومتری جالق و ۹۴ کیلومتری سراوان استان سیستان و بلوچستان بوده است.

یکشنبه ۳ تیر

در ساعت یک بامداد روز ۳ تیرماه زلزله‌ای با بزرگای ۴٫۳ ریشتر بندر کنگان استان بوشهر را لرزاند. عمق این زلزله در ۲۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۳ کیلومتری بندر کنگان، ۱۸ کیلومتری بنک و ۲۱ کیلومتری جم استان بوشهر گزارش شد.

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۳٫۸ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری و در رومرکزی ۱۱ کیلومتری سرپل ذهاب، ۳۰ کیلومتری کرند و ۳۴ کیلومتری گیلانغرب این استان رخ داد.

در خوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲٫۵، پیرانشهر استان آذربایجان غربی زلزله ۲٫۵ حسینیه استان خوزستان زلزله ۲٫۵ ریشتر به ثبت رسید.

در زنگی آباد استان کرمان زلزله‌ای با بزرگای ۴٫۲ ریشتر به ثبت رسید که کانون آن در ۲۲ کیلومتری زنگی آباد، ۲۴ کیلومتری کرمان و ۲۴ کیلومتری چترود این استان بوده است.

زلزله ۳٫۲ ریشتر جزیره خارک استان بوشهر از دیگر رخدادهای مهم این روز بوده که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۷۳ کیلومتری جزیره خارک، ۹۹ کیلومتری بوشهر و ۱۱۴ کیلومتری بندر ریگ این استان رخ داده است.

دوشنبه ۴ تیر

زلزله ۳ ریشتری اولین زلزله مهم روز ۴ تیرماه بوده است که در مجن استان سمنان به ثبت رسید. عمق ۵ کیلومتری و رومرکزی ۲۱ کیلومتری مجن، ۲۱ کیلومتری دیباج و ۲۶ کیلومتری دامغان بوده است.

بهاباد استان یزد با زلزله ۲٫۶، شول‌آباد استان لرستان زلزله ۲٫۵، یزدانشهر استان کرمان با زلزله ۲٫۸، ازگله استان کرمانشاه با زلزله ۲٫۶، مریوان استان کردستان با زلزله ۲٫۶ لرزیدند.

سه‌شنبه ۵ تیر

سروآباد استان کردستان با زلزله ۳٫۲ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون رومرکزی آن در ۱۸ کیلومتری سرو آباد، ۱۹ کیلومتری چناره و ۲۰ کیلومتری مریوان بوده است.

انبارالوم استان گلستان زلزله ۳٫۴ ریشتر را تجربه کرد که عمق آن در ۸ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۲۷ کیلومتری انبار الوم، ۳۰ کیلومتری اینچه برون و ۳۵ کیلومتری آق قلا این استان بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲٫۵، تیتکانلو استان خراسان شمالی زلزله‌های ۲٫۶ و ۲٫۹، شهر پیر استان فارس زلزله ۲٫۶، سفیدسنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲٫۹ رخ داد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲٫۵ ریشتر به ثبت رسید و بعد از آن زلزله ۳٫۱ ریشتری در تازه آباد استان کرمانشاه رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۴ کیلومتری تازه آباد، ۲۸ کیلومتری جوانرود و ۳۵ کیلومتری کوزران این استان بوده است.

رباط پشت بادام استان یزد نیز با زلزله ۳٫۲ ریشتر لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۳۰ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۸ کیلومتری ساغند استان یزد و ۶۶ کیلومتری خور استان اصفهان بوده است.

سرگز استان هرمزگان با زلزله ۳٫۶ ریشتری لرزید. این رخداد در عمق ۱۹ کیلومتری و کانون آن در ۲۴ کیلومتری سرگز، ۲۷ کیلومتری تخت و ۳۷ کیلومتری قلعه قاضی استان هرمزگان بوده است. زلزله ۳٫۱ در عمق ۳٫۱ از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

تازه آباد این استان نیز زلزله ۴٫۸ ریشتر را تجربه کرد که در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داده است. در این منطقه همچنین زلزله ۲٫۵ ریشتر به ثبت رسید.

چهارشنبه ۶ تیر

در قصرشیرین استان کرمانشاه  زلزله ۴٫۲ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داده است. زلزله ۳٫۶ ریشتری از دیگر زلزله های این منطقه است.

تازه آباد استان کرمانشاه بعد از زلزله‌های ۲٫۷ و ۲٫۵ و ۲٫۹ ریشتر، زلزله ۳٫۵ ریشتری را تجربه کرد که در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داده است. در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۳٫۱ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.

 در زمان آباد استان سمنان زلزله ۲٫۷ به ثبت رسید.

قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۳٫۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۱۸ کیلومتر قطر، ۳۱ کیلومتر زرآباد و ۵۲ کیلومتری سیه چشمه این استان بوده است.

سالند استان خوزستان زلزله ۳ ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین لرزه در ۱۵ کیلومتری سالند، ۱۵ کیلومتری گتوند و ۲۸ کیلومتری چغامیش بوده است.

پنج‌شنبه ۷ تیر

چلگرد چهارمحال و بختیاری زلزله ۲٫۸، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲٫۶ و ۲٫۷، بالاده استان فارس زلزله ۲٫۶، نوژه استان کرمان زلزله ۲٫۶، گرمی استان اردبیل زلزله ۲٫۷، پره سر استان گیلان زلزله ۲٫۶، را تجربه کردند.

در هجدک استان کرمان زلزله ۳٫۲ و ۳٫۱ ریشتری رخ داد که عمق آنها به ترتیب در ۲۳ و ۱۰ کیلومتری بوده است.

جمعه ۸ تیر

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه رلزله ۲٫۸،  کنار تخته استان فارس زلزله ۲٫۹،  چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲٫۵  و در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲٫۷ رخ داد.

پهله استان ایلام زلزله ۳٫۵ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری را تجربه کرد که کانون رومرکزی آن در ۲۷ کیلومتری پهله ۴۴ کیلومتری میمه و ۴۶ کیلومتری مهران گزارش شده است.

در دانسفهان استان قزوین زلزله‌ای با بزرگای ۳٫۱ رخ داد که عمق این زمین لرزه در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۸ کیلومتری دانسفهان، ۲۸ کیلومتری شال و ۳۱ کیلومتری اسفرورین بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله‌های ۳٫۷ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری، ۲٫۷ و ۳٫۸ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.