صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / دعوت به مشارکت مراکز فرهنگی عمومی در طرح نشریات اهدایی
دعوت به مشارکت مراکز فرهنگی عمومی در طرح نشریات اهدایی

دعوت به مشارکت مراکز فرهنگی عمومی در طرح نشریات اهدایی

عمومی که متقاضی دریافت نشریات اهدایی سامانه درنظر گرفته شده این طرح هستند، خواست هرچه سریع تر برای عضویت اقدام کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سامانه طرح نشریات اهدایی، امسال نیز با اتخاذ رویکردهای جدید به صورت گسترده تر به کار خود ادامه می دهد.
در فراخوان اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد از مراکز فرهنگی عمومی که متقاضی دریافت نشریات این سامانه هستند خواسته شده است تا برای عضویت در سامانه طرح نشریات اهدایی از طریق تماس با شماره ۸۸۹۸۰۲۲۸-۰۲۱ نسبت به عضویت در طرح، اقدام کنند.
در ادامه اطلاعیه این اداره کل آمده است: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت بنیه اقتصادی مجلات و کمک به مطالعه نشریات در اماکن فرهنگی عمومی که توان خرید منظم نشریات را ندارند از سال ۹۴ طرح خرید نشریات برگشتی را آغاز کرد. در این طرح، شماره های ماقبل آخر مجلات با قیمت تمام شده آنها خریداری و پس از بسته بندی، به صورت رایگان به مراکز مشخص شده شامل کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایانه های مسافربری، خوابگاههای دانشجویی، زندان ها و ندامتگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان ها و مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد، بهزیستی و مراکز مشابه اهدا می شود.

** بهره مندی ۲۰۶ هزار مسافر بین شهری فروردین ۹۶ از مجلات اهدایی
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی پیشتر نیز اعلام کرده بود مجلاتی که در حوزه های سلامت، خانواده، کودک و نوجوان، ورزش و سرگرمی فعالیت می‌کنند، در اولویت خرید سامانه طرح نشریات اهدایی هستند.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت ارشاد، تنها در فروردین ماه امسال بیش از ۲۰۶ هزار نسخه مجله برگشتی، در قالب این طرح، بسته بندی و به صورت رایگان در اختیار نهادهای فرهنگی عمومی و سایر مراکز هدف قرار داده شده است.

** طرح «نشریات اهدایی» در یک نگاه
به گزارش کسب و کار نیوز، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه نشریات و افزایش دانش عمومی شهروندان و در چارچوب سیاست هدفمندسازی یارانه مطبوعات، طرح «نشریات اهدایی» را به اجرا در آورده است. در این طرح، آخرین شماره های نشریات شرکت کننده در طرح، خریداری و به صورت رایگان به مراکز عمومی و فرهنگی اهدا می شود.
متقاضیان می توانند از طریق سایت www.eshterak.ir به منظور ثبت درخواست خود اقدام کنند.
همچنین علاوه بر توزیع نشریات در مراکز عمومی، براساس تفاهم نامه های صورت گرفته نشریات و مجلات اهدایی در اختیار ناوگانهای عمومی در خطوط ریلی، هوایی و زمینی قرار می گیرد.

** بهره مندی ۲۵۰ زندان سراسر کشور از نشریات اهدایی
از طرفی نیز با توجه به تفاهم معاونت مطبوعاتی با مدیرکل فرهنگی تربیتی و معاون فرهنگی سازمان زندان‌های کشور، نشریات ثبت شده با زمینه های فرهنگی اجتماعی و حوزه‌های سلامت، سرگرمی، علمی و ورزشی، در این سامانه به ۲۵۰ زندان سراسر کشور نیز ارسال می شود.
سامانه نشریات اهدایی (برگشتی) در دو سال گذشته و با هدف حمایت از نشریات بخش خصوصی و ارتقای مطالعه نشریات در محیط‌هایی که توانایی خرید مجله را ندارند، طرح خرید مجلات برگشتی و اهدا به این مراکز را آغاز کرده که نشریات پرمخاطب پس از پایان توزیع دوره‌ای، خریداری و به نهادهای فرهنگی اهدا می‌شود.
این طرح سومین سال کار خود را با گسترش حوزه های توزیع نشریات اهدایی آغاز کرده و با جدیت در حال فعالیت است.

** تاکید بر ادامه روند طرح خرید نشریات برگشتی و اهدایی
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه طرح خرید مطبوعات و نشریات برای ناوگان ریلی، هوایی باید با اصلاح برخی موارد، با قدرت ادامه یابد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم در سال آینده از لحاظ تنوع نشریات حاضر از لحاظ کمی و کیفی در این طرح توسعه پیدا کند.
محمد سلطانی فر افزود: نگاه ما به مطبوعات، تسهیل در عرضه و افزایش مخاطب واقعی و حمایت هدفمند است و در این مسیر از تمام توان خود برای تقویت بنیه اقتصادی مطبوعات استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اعلام رضایت مسافران از وجود مطبوعات سراسری در قطارها و دیگر ناوگان مسافرتی، تاکید کرد: حمایت از نشریات استانی و محلی برای ما اولویت دارد و در سال آینده سهم نشریات برتر استانی نیز باید در مسیرهای برگشت به تهران به خوبی دیده شود.

** حضور بیش از ۵۶۰ نشریه در طرح «نشریات اهدایی»
هم اکنون بیش از ۵۶۰ نشریه در طرح اشتراک نشریات کشور حضور دارند که در سالهای گذشته اعتباری بیش از ۱۱ میلیارد تومان برای خرید و توزیع این نشریات هزینه شد، ضمن اینکه ٣۵١ هزار اشتراک نیز بر روی سایت اشتراک ثبت شده است.
همچنین در طرح خرید مجلات برگشتی، افزون بر ۲۵۰ هزار نسخه از نشریات عضو با اعتباری بیش از ۲۴۰ میلیون تومان خریداری و به صورت رایگان در اختیار مراکز عمومی فرهنگی قرار گرفته است.
کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایانه های مسافربری ریلی جاده ای، خوابگاههای دانشجویی، زندان ها و ندامتگاه ها و کانون های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان ها و مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد، بهزیستی و خیریه ها از جمله مراکزی هستند که در اولویت دریافت این بسته های فرهنگی رایگان هستند.
فراهنگ **۱۳۵۵ **۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.