صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اردن: از باز کردن مرزها به روی آوارگان سوری معذوریم

ضمن استقبال از آتش‌بس در جنوب سوریه؛

اردن: از باز کردن مرزها به روی آوارگان سوری معذوریم

اردن تاکید کرد، درخواست گشایش مرزها به روی آوارگان سوری مساله‌ای نیست که امان بتواند آن را برآورده کند اما از هرگونه توافقنامه آتش‌بس برای حفاظت از جان غیرنظامیان استقبال می‌کند.

سخنگوی دولت اردن

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن اعلام کرد: متاسفانه این کشور با وجودی که از اوضاع بد انسانی موجود در جنوب سوریه آگاه است، امکان قبول درخواست گشایش مرزها به روی آوارگان سوری را ندارد.

وی افزود: اردن با هرگونه توافقنامه آتش‌بس و برقراری آرامش به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان استقبال می‌کند و بحث و بررسی و برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت موفقیت تلاش‌های توقف تنش نظامی را ادامه می‌دهد. اردن از هرگونه راه حل توقف درگیری و آواره نشدن بیشتر غیرنظامیان سوری استقبال می‌کند.

غنیمات نسبت به اینکه برخی مسؤولیت‌ فاجعه انسانی موجود در سوریه را به گردن اردن می‌اندازند ابراز تعجب کرد و گفت: تصمیم متوقف کردن خشونت و درگیری ضروری است و همه باید بدین سمت حرکت کنند.

وی ادامه داد: اردن با وجود امکانات محدود و بحران مالی شدید خود نمی‌تواند بار آوارگان سوری را هم بر دوش بکشد، اما آمادگی کامل دارد تا برای انجام مسؤولیت خود بدون باز کردن مرزهایش با سازمان ملل همکاری کند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: اردن از همه کشورهای ابرقدرت، جامعه بین‌الملل و سازمان‌های امدادرسانی می‌خواهد درخصوص سوریه و حفاظت از آنها و منافع اردن به مسؤولیت خود عمل کنند.

وی گفت: اردن برای توقف درگیری‌ها در جنوب سوریه به مذاکره و برقراری ارتباط با همه طرف‌های ذی‌ربط ادامه می‌دهد و آماده ارائه کمک به سوری‌ها در داخل سوریه است.

همچنین محمد الحواری، سخنگوی کمیسیونر امور آوارگان در اردن اعلام کرد: تعداد آوارگان جنوب سوریه به ۱۶۰ هزار تن رسیده است، در حالی که طبق آخرین آمار سازمان ملل پیرامون تعداد آوارگان که روز دوشنبه منتشر شد این تعداد به ۴۵ هزار تن رسیده است.

این اظهارات در میان گزارش‌ها پیرامون توقف درگیری در جنوب سوریه مطرح شد که احتمال می‌رود به آشتی در منطقه منجر شود.

از سوی دیگر ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن تاکید کرد: امان با همه طرف‌های ذی‌ربط از جمله روسیه،‌ گروه‌های مخالف سوریه به منظور تضمین توقف درگیری در این مناطق همکاری می‌کند.

همچنین دولت سوریه و هم‌پیمان او روسیه به دنبال اجرای راه‌حلی برای بحران جنوب سوریه هستند که به محض پایان یافتن آتش‌بس ۱۲ ساعته و در میان ادامه سرازیر شدن آوارگان به مرزهای جنوبی حملات و عملیات نظامی از سر گرفته خواهد شد و در صورتی که روسیه به صورت جداگانه‌ با شهرک‌ها در حومه درعا آشتی برقرار کند، اسرائیل مجبور می‌شود در جولان اشغالی اعلام آماده باش کند.

در مقابل گزینه‌های گروه‌های اصلی در دو استان درعا و قنیطره، در میان فعالیت دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی و درخواست‌ها برای آتش‌بس یک منبع رسمی اردنی از وجود گزارش‌های موثق درباره دستیابی به آتش‌بس در جنوب سوریه خبر داد که منجر به برقراری آشتی میان گروه‌های مخالف سوریه و دولت این کشور خواهد شد.

این در حالی است که یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: امکان ندارد به گزارش‌هایی درباره آتش‌بس اطمینان کنیم. با وجود ادامه حملات نیروهای روسیه و سوریه در این مناطق اوضاع همچنان نابسامان است.

اظهارات مذکور چند ساعت پس از آن مطرح شد که الصفدی تاکید کرد: اردن برای دستیابی به آتش‌بس و تضمین حفاظت از غیرنظامیان همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع در سوریه دشوار است اما ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و برای آتش‌بس با طرف‌های موثر به مذاکره می‌نشینیم.

در این راستا رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش این رژیم که به درخواست فوری جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود روز پنجشنبه به ایالات متحده رفته و به منظور بررسی درگیری‌ها و تهدیدهای امنیتی در خاورمیانه و تمرکز بر تحولات میدانی سوریه با مقامات امنیتی و نظامی آمریکا دیدار و خطوط قرمزی که عبور از آن اسرائیل را وادار به مداخله نظامی در این تحولات می‌کند را شرح خواهد داد.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در پیامی توئیتری نوشت، این رژیم از نزدیک تحولات جنوب سوریه را پیگیری می‌کند و به حفاظت از منافع امنیتی خود تاکید دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز هرگونه همگرایی روسیه و آمریکا را کمکی سازنده برای حل و فصل بحران سوریه عنوان و ابراز امیدواری کرد که نشست آتی روسای جمهوری روسیه و آمریکا در شهر هلسینکی فنلاند به حل و فصل بحران سوریه، بهبودی تفاهم میان دو کشور برای حل اوضاع سوریه کمک کند.

وی افزود: صحبت از دو جنبه یک مساله است. جنبه اول ادامه مبارزه با خطر تروریسم و نابودی کامل آن و جنبه دوم ادامه روند سیاسی است.

خبرگزاری رسمی “سانا” سوریه نیز پیشتر از دستیابی به توافقنامه آشتی در سه شهرک در حومه شرقی درعا طی روزهای اخیر خبر داده بود و دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز به نقل از منابع آگاه تاکید کرده است، مذاکرات برای حل پرونده جنوب سوریه از طریق میانجی‌ها در دو رویکرد اصلی ادامه دارد. رویکرد اول میان روسیه و گروه‌ها در شهرک‌های حومه شرقی و شمالی درعا برای دستیابی به توافقنامه جداگانه در هر شهرک است. توافقنامه‌ای که تضمین کننده توقف حملات و ورود به آتش‌بس دائمی با دولت سوریه است اما رویکرد دوم مذاکرات پیرامون آینده همه استان درعاست که هدف از آن انعقاد توافقنامه جامع پیرامون این استان مشابه توافقنامه درخصوص شهرک‌های جنوب دمشق است تا این توافقنامه شامل تحویل دادن گذرگاه مرزی “نصیب” با اردن و گشایش مسیر عنتاب – اردن به صورت کامل باشد.

همزمان با این مساله سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پیشرفت دولت سوریه را ستود و خبرگزاری رویترز به نقل از وی گفت: حزب الله با دولت سوریه و دبیرکلی لبنان برای کمک به بازگرداندن آوارگان سوری که خواهان بازگشت به کشورشان هستند همکاری کرده و برای بازگرداندن اکثر آنها مکانیزمی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.