صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / فرصت ۶ ماهه برای ارائه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما
فرصت ۶ ماهه برای ارائه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

فرصت ۶ ماهه برای ارائه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی گفت: طبق مصوبه دولت، به صادرکنندگان پتروشیمی شش ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند که با توجه به میزان صادرات تاکنون دو میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده و شش ماه فرصت برای واریز ۱۰ میلیارد یورو به سامانه نیما است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی گفت: طبق مصوبه دولت، به صادرکنندگان پتروشیمی شش ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند که با توجه به میزان صادرات تاکنون دو میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده و شش ماه فرصت برای واریز ۱۰ میلیارد یورو به سامانه نیما است.

امیرمحمد پرهام‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی از تقاضاهای ارز در حال حاضر به سامانه نیما سوق داده شده است، اظهار کرد: دسته‌ای از افراد ارز مورد نیاز خود را از سیستم بانکی و دسته‌ای از طریق سامانه نیما دریافت کردند. در حال حاضر صادرکنندگان کالاهای پتروشیمی و کسانی که ارزآور هستند باید ارز را با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد سامانه نیما کنند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها ارز خود را به سامانه نیما می‌آورند، افزود: سایر صادرکنندگان الزامی به سامانه نیما ندارند و خودشان می‌توانند ارز وارد کنند. همچنین برخی از واردکنندگان ارز خود را در توافق با صادرکنندگان تهیه و وارد کشور می‌کنند. اگر در مورد کالاهایی باشد که ضرورت ورود دارد و واردکننده‌ آن نتواند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تهیه کند، می‌تواند از سایر تامین‌کنندگان دریافت کند.

پرهام‌فر درباره تاخیر در ارائه ارز به برخی درخواست‌کنندگان به دلیل خودداری پتروشیمی‌ها از تحویل ارز خود به سامانه نیما توضیح داد: مصوبه دوم اردیبهشت سال جاری دولت به صادرکنندگان پتروشیمی شش ماه فرصت داده است. در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم. از این میزان نزدیک به دو میلیارد یورو در سامانه نیما عرضه شده و باقی هم شش ماه فرصت دارند ۱۰ میلیارد باقی‌مانده را وارد سامانه نیما کنند. البته از ابتدای مصوبه نمی‌توان شدیدترین حالت را در نظر گرفت و همین بازه شش ماهه هم مزیت محسوب می‌شود، اما حتی این زمان ممکن است در آینده کمتر شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پول‌شویی با اشاره به دسته‌بندی کالاها با اولویت سه‌گانه بیان کرد: هر کدام از این سه گروه اگر بخواند کالایشان را وارد کشور کنند، قاچاق محسوب نمی‌شود، زیرا تشریفاتش را طی می‌کنند. گوشی تلفن هم در هر یک از دسته‌ها قرار بگیرد، قاعدتا زمان ورود به کشور در گمرک، IMEI آن ثبت شده و گوشی به عنوان گوشی قانونی شناخته می‌شود.

 طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نیما مدیریت می‌شود. بر اساس این دستورالعمل قرار شده دلار حاصل از صادرات اقلام عمده صادراتی در قالب سامانه نیما با نرخ ۴۲۰۰ تومان جذب و معادل ریالی آن به تجار پرداخت شود تا ارز مورد نیاز واردکنندگان از این طریق تامین شود. محمد شریعتمداری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – نیز ماه گذشته، لیست کالاهای پتروشیمی و معدنی که باید ارز حاصل از صادرات آنها به سامانه نیما واریز شود را اعلام کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.