صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دغدغه‌ای برای تامین مالی شرکت‌های دانشی نداریم/ضمانت‌نامه چالش اصلی شرکت‌های نوپا
دغدغه‌ای برای تامین مالی شرکت‌های دانشی نداریم/ضمانت‌نامه چالش اصلی شرکت‌های نوپا

معاون توسعه مدیریت معاونت علمی ریاست‌جمهوری به ایسنا اعلام کرد

دغدغه‌ای برای تامین مالی شرکت‌های دانشی نداریم/ضمانت‌نامه چالش اصلی شرکت‌های نوپا

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر دغدغه‌ای برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان نداریم، گفت: حجم پرداختی بانک‌ها به این شرکت‌ها 12 بر هزار میلیارد تومان است ولی چالش اساسی ما ضمانت پرداخت است.

حمایت مالی از شرکتهای دانش بنیان

دکتر علیرضا دلیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا دغدغه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین مالی دانست و افزود: در سال‌های قبل این دغدغه موجود بوده است که با پیگیری‌هایی که در معاونت علمی صورت گرفت، در حال حاضر نگرانی‌های زیادی در زمینه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم.

دلیری حجم پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان را بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در ۴ تا ۵ سال اخیر عنوان کرد و یادآور شد: این عدد نشان‌دهنده توجه نهادهای مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان است و این امر سبب شد که روند سالیانه حمایت بانک‌ها به این شرکت‌ها سیر صعودی داشته باشد.

به گفته وی، بررسی عملکرد ۳ ماه اول سال جاری نشان می‌دهد حجم پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

دلیری با اشاره به این حمایت‌ها با تاکید بر اینکه دغدغه‌ای در زمینه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم، ادامه داد: اما از سوی دیگر یکی از بزرگترین معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت این تسهیلات، ضمانت‌نامه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی خاطر نشان کرد: شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان دارای اموال منقول زیادی هستند؛ ولی شرکت‌های نوپا از آنجایی که تنها سرمایه آنها “دانش”  و دارایی‌های غیر منقول است، مشکلات زیادی برای تامین مالی دارند.

وی ضمانت‌نامه را از چالش‌های این شرکت‌ها برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه اقدام کردیم و معتقدیم بخشی از این چالش‌ها در بسترهای موجود، قابل رفع است که در این زمینه نهادهای مالی مختلفی از جمله صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران وجود دارند.

دلیری اضافه کرد: در این راستا مصوبه‌ای را به دولت ارائه دادیم تا صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز بتوانند ضمانت‌نامه صادر کنند.

وی با اشاره به عملکرد مناسب صندوق‌های ضمانت‌نامه سرمایه در کشور یادآور شد: تاکنون ۱۲۰۰ فقره ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده که چند مورد آن نکول (ناکامی در پرداخت فوری سود یا اصل سرمایه در زمان مقرر) شده، ولی در حال حاضر این میزان به صفر رسیده است.

دلیری در عین حال بزرگترین معضلات صندوق‌های ضمانت سرمایه را نبود سازوکار مناسب برای آنها دانست و گفت: بستر ضمانت‌نامه در کشور سازوکار درستی ندارد. در بسیاری از کشورها همچون کره و ژاپن یک نهاد بالاسری و یا اتحادیه برای این نوع صندوق‌ها تشکیل شده است ولی در ایران، چندین صندوق ضمانت‌نامه در حوزه‌های تخصصی خاص ایجاد شده است که ظرفیت آنها توانایی پوشش کل کشور را ندارد.

معاون توسعه مدیریت با اشاره به ایجاد نهاد بالاسری برای صندوق‌های مالی با تاکید بر اینکه معاونت علمی به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذاری نمی‌تواند در این زمینه وارد شود، گفت: در حال حاضر صندوق‌هایی چون صندوق توسعه صادرات ویژه حوزه صادرات، صندوق صنایع کوچک و SME ها و یکی دیگر برای تعاونی‌ها تشکیل شده است که همه اینها دارای ظرفیت‌های متفاوت  هستند وتوانایی پاسخگویی به همه نیازهای کشور را ندارند؛ از این رو باید نهاد بالاسری برای این صندوق‌ها ایجاد شود که در حکم بانک مرکزی، خدمات مورد نیاز را ارائه دهد. در این زمینه باید کار کارشناسی انجام شود.

معاون توسعه مدیریت معاونت علمی با ارائه پیشنهادی در زمینه ایجاد بستری برای تشکیل نهاد بزرگتر برای این نوع صندوق‌ها، اظهار کرد: مذاکراتی را با مجلس شورای اسلامی در این زمینه آغاز کردیم، علاوه بر آن می‌توانیم با نهادهای مالی موجود در کشور به گونه‌ای همکاری داشته باشیم که از همه ظرفیت آنها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری صندوق‌های پژوهش و فناوری با صندوق‌های ضمانت سرمایه راهکاری برای توسعه اعطای تسهیلات به شرکت‌ها است، اضافه کرد: علاوه بر آن می‌توان زمینه‌ای را نیز برای بیمه دانش‌بنیان ایجاد کرد.

دلیری با تاکید بر اینکه همه صندوق‌های پژوهش و فناوری با معاونت علمی همکاری دارند، گفت: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ معاونت علمی بیش از ۷ مصوبه برای بسترسازی و توسعه فعالیت‌های این صندوق‌ها در دولت داشته که این مصوبات منجر به توسعه فعالیت این صندوق‌ها شده است.

وی عملکرد این صندوق‌ها را در زمینه صدور ضمانت‌نامه و همچنین عملکرد کارگزاری‌ها را برای پرداخت تسهیلات مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با همکاری میان صندوق‌های “پژوهش و فناوری” و “ضمانت‌ سرمایه”، صندوق‌های دولتی در زمینه ضمانت پرداخت تسهیلات بانک‌ها ایجاد شود.

دلیری با تاکید بر اینکه در زمینه ضمانت پرداخت تسهیلات بانک‌ها ضعف داشتیم، گفت: امیدواریم با جلسه‌ای که برگزار شد، همه صندوق‌های پژوهش و فناوری بتوانند کارگزاری صندوق‌های دولتی را داشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.