صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / انتقاد ایران از سیاسی شدن سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
انتقاد ایران از سیاسی شدن سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

انتقاد ایران از سیاسی شدن سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

کشورهای غربی در کنفرانس ویژه اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه با تشویق و تهدید برخی کشورهای عضو تلاش کردند سازوکار انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در چارچوب وظایف این سازمان قرار دهند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز،   در کنفرانس ویژه‌ای  که در لاهه برگزار شد، انگلیس و آمریکا با همراهی برخی کشورها از تشکیل سازوکار انتساب کاربرد سلاح های شیمیایی در چارچوب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حمایت و پس از پشتیبانی مجموعه غرب از آن، کشورهای غربی در جهت جذب آرای سایر کشورها عمل کردند.

در مقابل، کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه، چین، قزاقستان، هند، سودان و برخی کشورهای  مستقل ضمن مخالفت با این طرح، تلاش کردند روشنگری‌های لازم در مورد اهداف غرب از ارائه این طرح را انجام دهند.

علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی طی سخنانی در واکنش به طرح پیشنهادی انگلیس تصریح کرد: غرب با سیاسی نمودن وظایف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی زمینه انحراف در این سازمان را فراهم می‌کند.

وی افزود: این سازوکار، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را از وظایف محوله منحرف نموده و فضای همکاری بین کشورهای عضو را  سیاسی می‌کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: متأسفانه کشورهای بانی ایجاد سازو کار، موضوع انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در روند تهیه این پیشنهاد با اکثریت کشورهای عضو سازمان رایزنی نکرده و به پنج مورد درخواست اصلاحیه به طرح پیشنهادی خود پاسخ منفی دادند.

جهانگیری تأکید کرد: تبعات اجرایی این سازو کار به نحوی است که مستلزم اصلاح کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است و متأسفانه این کنفرانس با تصویب این سازوکار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را در معرض خطر جدی قرار داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.