صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مخالفت شدید روسیه با دادن اختیار “تعیین عامل حمله” به سازمان منع تسلیحات شیمیایی

مخالفت شدید روسیه با دادن اختیار “تعیین عامل حمله” به سازمان منع تسلیحات شیمیایی

مسکو با تلاش‌های انگلیس برای واگذاری اختیار تعیین مقصر حملات شیمیایی به سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تحقیقاتی که این سازمان درباره چنین حملاتی انجام می‌دهد، شدیدا مخالفت کرد و چنین طرحی را در راستای تبدیل کردن این سازمان به یک "ابزار سیاسی و تضعیف کلیت نظام امنیت بین الملل" دانست.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از راشا تودی، انگلیس اخیرا در جریان یک کنفرانس ویژه در دست برگزاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر لاهه هلند خواستار آن شد که این سازمان نه فقط اختیار تحقیقات درباره حملات شیمیایی را داشته باشد بلکه اختیار شناسایی مقصر و گناهکار دانستن او را نیز پیدا کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بر پایه اساس‌نامه تاسیس خود، تنها می‌تواند درباره استفاده از مواد شیمیایی نظر کارشناسی بدهد و اختیار مشخص کردن عامل استفاده کننده از سلاح شیمیایی به آن داده نشده است. در جدیدترین ماموریت این سازمان، کارشناسان آن با همکاری سازمان ملل مسئول تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه شده بودند که استفاده از مواد شیمیایی در نقاط مختلف سوریه را تایید کردند.

کشورهای غربی حال تلاش دارند با دادن اختیار تعیین عامل استفاده کننده از سلاح شیمیایی در جنگ‌ها به این نهاد بین‌المللی، در واقع شورای امنیت را دور بزنند و بدون دردسر استفاده روسیه از حق وتو دولت دمشق را به بکارگیری سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود متهم کنند.

گئورگی کالامانوف، رئیس هیات روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سخنرانی در این کنفرانس تصریح کرد، پیش نویس این طرح پیشنهادی که سریعا با حمایت همپیمانان انگلیس روبرو شد، نمایانگر “تهاجمی مستقیم به اختیارات انحصاری شورای امنیت سازمان ملل” است.

او همچنین تصریح کرد این طرح موجب “تضعیف اقتدار سازمان منع تسلیحات شیمیایی و همین طور تضعیف یکپارچگی کنوانسیون تسلیحات شیمیایی” می‌شود.

کالامانوف خاطر نشان کرد: یک چنین رویه‌ای آکنده از تبعات غیرقابل پیش بینی است.

این مقام روس همچنین گفت، تلاش‌های انگلیس سبب می شود سازمان منع تسلیحات شیمیایی از یک نهادی که صرفا “کمک‌های فنی به کشورهای عضو به منظور اجرای الزامات کنوانسیون تسلیحات شیمیایی می‌دهد” به یک “ساختار شبه دادستانی، شبه پلیسی و شبه پزشکی قانونی” تبدیل شود.

او تاکید کرد: آیا این روند منجر به سقوط نظام‌های جهانی عدم اشاعه تسلیحات یا حتی فروپاشی کلیت نظام امنیت بین المللی که بعد از جنگ جهانی دوم با محوریت دادن به نقش آفرینی سازمان ملل و شورای امنیت آن در امور بین المللی ایجاد شد نمی‌شود؟

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.