صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم افزایش بودجه پژوهشی برای جلوگیری از آسیب‌های نوسانات ارزی

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

لزوم افزایش بودجه پژوهشی برای جلوگیری از آسیب‌های نوسانات ارزی

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کم کردن تاثیر نوسانات ارز بر روی مراکز تحقیقاتی به عملکرد سیاست‌گذاران و همچنین منابع مالی برمی‌گردد، ادامه داد: در این راستا باید از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران سهمی برای افزایش بودجه پژوهش کشور در نظر گرفته شود تا آسیب‌ها در این حوزه کاهش یابد.

بودجه پژوهشی تحقیقات تسهیلات

دکتر کاظم زنده‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه نوسانات اخیر ارز همه کشور را دچار مشکل کرده است، گفت: مراکز تحقیقات نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: تجهیزات، مواد مصرفی، سفرها و نحوه انتخاب تجهیزات و ارتباطات بین‌المللی با نوسانات اخیر ارز در مراکز تحقیقاتی دچار مشکل شده است و در ماه‌های اخیر همه مسائل را تحت تاثیر خود قرار داده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان، با بیان اینکه در حال حاضر ما برای خرید فریزر و کیت برای مرکز دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: مساله دیگر این که پروژه‌ها نیز بر اساس قیمت‌های قبلی بسته شده است و در حال حاضر باید درخواست تغییر شرایط بدهیم تا منابع زیاد شود و این‌ها همه مشکلاتی است که بر سر راه مراکز تحقیقاتی ایجاد شده است.

زنده‌دل با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز در دارو، درمان، تجهیزات و مسائل دیگر مشکل ایجاد می‌کند، گفت: اگر قرار باشد که تحریم مشکلی ایجاد نکند، ما را تحریم نمی‌کردند و مهم این است که ما بدانیم چه تمهیداتی برای کمتر آسیب دیدن بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه کم کردن تاثیر نوسانات ارز بر روی فعالیت مراکز تحقیقاتی به عملکرد سیاست‌گذاران و همچنین منابع مالی برمی‌گردد، ادامه داد: در این راستا باید از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران سهمی برای افزایش بودجه پژوهش کشور در نظر گرفته شود تا آسیب‌ها در این حوزه کاهش پیدا کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهارکرد: میزان بودجه باید با توجه به میزان تورم واقعی در نظر گرفته شود و همچنین در مراودات پژوهشی با خارج از کشور باید تسهیلات مشخصی در نظر گرفته شود تا در این زمینه دچار مشکل نشویم. 

زنده‌دل با اشاره به اینکه در حال حاضر چاپ مقاله و حتی عضویت در وبسایت‌های مختلف علمی دنیا نیازمند پرداخت هزینه است، گفت: همچنین شرکت در کنگره‌ها با ارز هزار دلاری که برای مسافرین در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر نیست و باید تسهیلاتی در این موارد در نظر گرفته شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: مسائل و مشکلات موجود،‌ مسائلی است که سیاست‌گذاران و مدیران از آن‌ها اطلاع دارند و به نظر می‌رسد که اگر این مشکلات در اولویت قرار داده شوند تا حدودی برطرف خواهند شد؛ اما حتما ملاحظاتی وجود دارد که سیاست‌گذاران هنوز به این اولویت نرسیده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.