چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سازمان ملل چند گروه شبه‌نظامی در یمن، مالی و کنگو را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد
سازمان ملل چند گروه شبه‌نظامی در یمن، مالی و کنگو را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد

سازمان ملل چند گروه شبه‌نظامی در یمن، مالی و کنگو را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد

سازمان ملل اعلام کرد، چند گروه در کنگو، مالی و یمن را به لیست سیاه سالانه این سازمان درباره گروه‌های ناقض حقوق کودکان در زمان جنگ افزوده است.

گوترش

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی نسبت به افزایش چشمگیر نقض حقوق کودکان در زمان جنگ هشدار داد.

او گفت: تعداد کودکانی که در یمن کشته و قطع عضو می‌شوند به شکل غیرقابل قبولی همچنان بالا است و این آمار در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ همچون آمار تعداد کودکانی که از سوی گروه‌ها و نیروهای مسلح به خدمت مورد استفاده قرار گرفته‌اند بالا مانده است.

او خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۷ ما شاهد افزایش بالای تعداد نقض این حقوق و دست‌کم ۶۰۰۰ مورد نقض تایید شده به نیروهای دولتی و بیش از ۱۵ هزار مورد از این موارد نیز به گروه‌های مسلح غیردولتی منصوب شده است.

در یک گزارش سازمان ملل آمده است: در جمهوری دموکراتیک کنگو گروه شبه‌نظامی “بانا مورا” مرتکب تجاوز و سوءاستفاده جنسی و آدم ربایی شده در حالی که یک گروه شبه‌نظامی دیگر به نام “کاموینا نساپو” اقدام به استفاده و به خدمت گیری کودکان در ابعاد گسترده، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و همینطور آدم ربایی کرده است.

در عین حال یک گروه شبه‌نظامی حامی دولت در کشور مالی به نام گروه “پلتفورم” نیز در این فهرست سیاه به اتهام به خدمت گیری و استفاده از کودکان و همینطور یک گروه یمنی به نام نیروهای “کمربند امنیتی” به سبب همین اتهام در این فهرست سیاه قرار گرفته است.

در این سند ۱۵ کشور به چشم می‌خورند که در آنها نقض حقوق کودکان یافت شده است.

از جمله این کشورها میانمار است که دلیل اصلی آن عملیات‌های نظامی علیه اقلیت مسلمان روهینجا در این کشور است.

این گزارش خاطر نشان کرد: در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در جمهوری‌ آفریقای مرکزی تعداد موارد تایید شده به کارگیری و استفاده از کودکان در جنگ چهار برابر شده و در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز دو برابر شده است.

در عین حال گروه شبه‌نظامی فارک که تا پیش از این نامش در این فهرست قرار می‌گرفت به دلیل انحلال و تبدیل شدن به یک حزب سیاسی از این فهرست حذف شد.

این سند سازمان ملل تصریح ساخته است گروه داعش در خاورمیانه و بوکوحرام در آفریقا همچنان به استفاده از کودکان و به خدمت گیری آنها در ابعاد گسترده در میدان جنگ ادامه می‌دهد و قید و بندی نیز به لحاظ مرز کشورها برای خود احساس نمی‌کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.