صفحه اصلی / فرهنگی / در بهشت ایران از قلعه رودخان تا ماسال
در بهشت ایران از قلعه رودخان تا ماسال

در بهشت ایران از قلعه رودخان تا ماسال

سرزمینی رویایی در شمال کشور که پناهگاه بسیاری از ایرانیان برای فرار از زندگی شهری، دود، ترافیک و ازدحام است؛ منطقه‌ای که می‌توان در طبیعت بی‌نظیر آن مشکلات را به وادی فراموشی سپرد و به آرامش رسید.

سرزمینی رویایی در شمال کشور که پناهگاه بسیاری از ایرانیان برای فرار از زندگی شهری، دود، ترافیک و ازدحام است؛ منطقه‌ای که می‌توان در طبیعت بی‌نظیر آن مشکلات را به وادی فراموشی سپرد و به آرامش رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، در گوشه و کنار گیلان صدها جاذبه گردشگری وجود دارد، که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. اگر گذرتان به گیلان افتاد از مناطق بکر و ناشناخته آن نیز دیدن کنید، مناطقی که قبل از مرگ باید به آن‌ها سفر کرد.

**ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه را بهشت گیلان می‌نامند؛ طبیعت شمال ایران نیز در یاد بیشتر مردم ایران به سان بهشتی است که در زمین تجلی پیدا کرده است. در میانِ این بهشتِ سرسبز، روستاها و ییلاق ها شما را با خود به دنیایی متفاوت می برند و برای چند روزی حس آرامش واقعی را به شما هدیه می کنند. ییلاقی تماشایی در ارتفاعات ماسال، بهشتی که تماشای ابرها بر بلندای آن ارمغان طبیعت است. ر هایی از روزمرگی، غرق شدن در سرسبزی جاده و روستا و رفتن بر فراز ابرها پیشنهادی نیست که بتوان آن را رد کرد. روستای اولسبلنگاه برای همنشینی اش با ابرها معروف شده است.

اینجا که هستید ابرها شما را در آغوش می گیرند و به میزبانی‌تان می آیند. امکان شب‌مانی در کلبه‌های گرم و روستایی و هم صحبتی و همراهی هر چند کوتاه با روستاییان باصفای ییلاق اولسبلنگاه بر لذت این روستاگردی می افزاید. اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم ماسال آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند. ییلاق دلفریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و ۴۸۹ متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه‌های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف‌های رنگارنگ دلبری می کند.

ییلاق اولسبلنگاه که در فاصله حدود ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد، چشم و چراغ ییلاق‌های این شهر است و جایگاه ویژه و محبوبی در میان ییلاق های اطراف ماسال دارد.این روستای دلنشین نامش را از زبان تالشی گرفته است که خود از دو واژه اولسا و بلنگاه تشکیل شده و در این زبان به معنی جایگاه بلندی است که بر روی آن درخت ممرز می روید.

**روستای سرولات
آرامش و صفای روستای سرولات و همچنین میهمان‌نوازی مردم آن، بسیاری را به اینجا می کشاند.روستا چشم انداز فوق العاده ای به دره جنگلی و سرسبز، باغ‌ها و زمین‌های پایین دست و دریای خزر دارد. نزدیکی کوه، جنگل، دریا و رودخانه در این روستای زیبا به یکدیگر، جذابیت‌های سفر به سرولات را چند برابر می کند.

امکان ندارد تا به حال نام غذای گیلانی را شنیده باشید و نام رستوران خاور خانم به گوش‌تان نخورده باشد؛رستورانی که باعث شهرت روستای سرولات در منطقه چابکسر استان گیلان شد و نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت. سرولات در سه کیلومتری جنوب چابکسر قرار گرفته و در میان بلندی های کوه های البرز در شمال ایران با چشم اندازهای خیره کننده، رستوران ها و غذاهای محلی خوش عطر و طعم و … بسیاری را برای خوشگذرانی و تفریح به سوی خود می کشاند. روستای رویایی سرولات بر فراز یک دره و در میان دو رودخانه آچی رود و کورئه جا خوش کرده و از سمت چند کوه احاطه شده است.

روستای سرولات در تقسیم بندی‌های کشوری جزوی از بخش چابکسر و شهرستان رودسر محسوب می شود و گفته شده عمر سکونت در این روستا به ۴۰۰ سال قبل می رسد. راهی سرولات می شویم و دل به جنگل‌های سرسبز شمال می بندیم. از میدان سرولات در چابکسر به راه می افتیم و مسیر سرسبز و تماشایی روستا را در پیش می‌گیریم. زیبایی‌های بسیاری در انتظارمان است. همراه ما باشید تا از این زیبایی‌ها برای‌تان بیشتر بگوییم.

چه هنگامی که از میدان شهر به سمت روستای سرولات حرکت می کنید، چه زمانی که داخل سرولات به گشت و گذار مشغولید و چه موقعی که در ویلا یا خانه‌ای محلی به تماشای مناظر اطراف مشغول هستید، یک چیز به شما بیشتر از همه آرامش می‌دهد و شما را شیفته این روستا می کند؛ چشم اندازهای فوق العاده و جذاب از کوهستان، جنگل، دریا و شهر. منظره فوق العاده جنگل سرسبز شمال که با صدای آب در هم می آمیزد، مِهی که هر ازگاهی روستا را در آغوش خود می گیرد، منظره رویایی ساحل چابکسر و رامسر که تا افق ادامه دارد و دره‌ای پر از کشتزارها، جلگه‌های سبز و باغ های مرکبات لذت حضور در اینجا را چند برابر می کند.

رودخانه آچی رود در روستای سرولات نقش پررنگی در زندگی مردم روستا و تلطیف آب و هوای آن دارد. به طور کل تنگ دره سرولات بر اثر فعل و انفعال های رودخانه و برش کوه توسط آن به وجود آمده است. نسیمی که از سمت آچی رود می وزد باعث خنک تر شدن هوای روستا می شود و از رطوبت آن کم می کند. از میدان اصلی روستا که به سمت چپ حرکت کنید، پس از گذر از چند سربالایی و سرپایینی به رود زیبایی می رسید که در کناره آن فضای سرسبز و دشت مانندی وجوددارد. اینجا می توانید از مناظر روستا لذت برده و پیک نیک کنید.

**جنگل گیسوم
گیسوم؛ جنگلی است که به شما امکان عبور از میان تونل درختان را می دهد. امکانات مناسبی برای گردشگران در آن در نظر گرفته شده است.در نزدیکی ساحل قرار دارد و می‌توانید با سفر به آن با یک تیر دو نشان بزنید.تفریحات آبی و قایق‌سواری از دیگر دلایلی هستند که می توانند شما را به گیسوم بکشانند. برای رسیدن به یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران کافی است از رشت به سمت آستارا حرکت و از منطقه پره سر عبور کنیم. کم کم به گیسوم می‌رسیم؛ جایی که محل قرار عاشقانه ساحل دریای خزر و جنگل است و شما را به دنیایی پر از آرامش می‌برد.

کمی پس از ورود به این پارک به نقطه ای می رسید که بیشتر در رویاهای‌تان دیده‌اید؛ درختان سر به فلک کشیده دالانی را بر فراز سر رهگذران ایجاد کرده اند و شما می توانید از میان آن‌ها بگذرید؛ در حالی که پرتوهای خورشید از لا به لای شاخه ها راه شان را برای تابیدن به زمین باز می کنند و می توانید در سایه روشن به راه‌تان ادامه دهید.کم کم سرعت‌تان کم می‌شود و حیف‌تان می آید به سرعت از این دالان بگذرید. این جادوی گیسوم است؛ هرچقدر هم که آدم عجولی باشید باز هم در این نقطه دست و پای‌تان برای سرعت گرفتن می لرزد، دوست دارید بایستید و ذره ذره این همه زیبایی را سر بکشید. هر چقدر هم که دلت نیاید باز هم باید از این تونل خداحافظی کنی و مسیرت را ادامه دهی.

شاید جایی را برای پیک نیک و خوشگذرانی برگزینی؛ اما باید بدانی که در انتهای این جاده رویایی به ساحل می رسی تا طعم تماشای درختان سبز و امواج دریا را یک جا بچشی. گیسوم حدود ۸۰ هکتار مساحت دارد و در جایی واقع است که دریا و جنگل در فاصله کمی از هم قرار دارند. اگر از جنگل‌های سرسبز دل بکنی و جاده جنگلی را ادامه دهی تا روستای دیناچال را پشت سر بگذاری، در آخر ساحل دریای خزر را پیش روی خود خواهی دید. در گیسوم دست بازی برای تفریح و خوشگذرانی داری و می توانی خوش ترین خاطره ات را در همین جا و در کنار جنگل و ساحل بسازی.

بد نیست بدانید که نام این پارک جنگلی از روستایی به همین نام در منطقه می‌آید. گیسوم، روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان تالش در استان گیلان است که در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. منطقه‌ای که امروزه با عنوان پارک جنگلی گیسوم شناخته می‌شود، حدود ۱۵سال پیش با سرمایه‌گذاری شهرداری تالش به یک مقصد جذاب تبدیل شد و امروزه به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان از آن یاد می شود. بخشی از پارک جنگلی دکتر درستکار به مساحت ۱۰۷۱ هکتار نیز قسمتی از جنگل های گیسوم محسوب می شود و طبیعتی بسیار زیبا دارد.گیسوم جنگلی است که به شما فرصت دیدن موزه ای طبیعی از گل و گیاهان را می دهد اما همه چیز به دیدن درختان و زیبایی آ‌ن‌ها ختم نمی‌شود. فرصت های خوبی برای خوشگذرانی در گیسوم وجود دارند که در اینجا به آن‌ها اشاره می کنیم تا از هیچ تجربه لذت بخشی جا نمانید.

**قلعه رودخان
قلعه رودخان، جاذبه ای است که تماشای توامان تاریخ و طبیعت را برای تان ممکن می کند. مسیر رسیدن به این جاذبه بسیار زیباست و لحظات خوشی را به شما هدیه می دهد.قلعه رودخان، بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران است.فرقی نمی کند که از کجا راهی قلعه رودخان شوید؛ رسیدن به این قلعه تماشایی تنها از طریق گذر از جاده ای زیبا و رفتن به اعماق جنگل امکان‌پذیر است.راه آسفالته‌ای که در کنارش رودخانه‌ای جریان دارد، شما را پس از پشت سرگذاشتن پیچ‌های متعدد به محلی می رساند که باید از ماشین ها پیاده شوید و قدم زنان خودتان را به نقطه آغاز جنگل انبوه برسانید.

سختی راه از اینجا شروع می‌شود که باید از هزار پله بالا بروید. البته مسیر، با خروش رودخانه و حضور درختان سر به فلک کشیده، آن‌قدر زیباست که مجبور می شوید بارها و بارها بایستید و به تماشای مناظر بپردازید و خستگی از یادتان می‌رود.در طول مسیر افراد محلی را می بینید که محصولات خود را برای شما آماده ساخته‌اند و می توانید از آن‌ها خرید کنید. در پایان این مسیر پلکانی، ورودی قلعه را خواهید دید و غرق در تماشای آن خواهید شد.

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده و در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر ارتفاع از سطح دریا خودنمایی می‌کند. این جاذبه دیدنی با نام قلعه رودخان که دژ رودخان یا قلعه حسامی شناخته می‌شود، عنوان بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران را به خود اختصاص داده است و در پارک جنگلی قلعه رودخان قرار دارد.این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان است و سفری متفاوت را برای تان رقم می زند که در آن، ناگزیر به پیاده روی نیمه سنگین می شوید و طبیعت گردی و سفری فرهنگی-تاریخی را تجربه می کنید.

در سمت راست این قلعه، رودخانه‌ای به همین نام از شمال به جنوب جریان دارد که از ارتفاعات سرچشمه می گیرد و حیات را در این فضا ممکن می کند.دکتر منوچهر ستوده در کتابی با نام «آستارا تا استرآباد» از این قلعه با نام سومین بنا از عجایب هفتگانه گیلان یاد می کند و ویژگی های شگفت انگیز آن را به تصویر می کشد. وی در این باره می گویدمن تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده ام. تنها دژی که می تواند برابر همان قلعه باشد، قلعه اصطخر (۱) فارس است. دژهای خراسان و الموت رودبار و طارم زنجان در مقابل این دژ، بسیار کوچک و ناچیزند و شاید مساحت ۱۰ یا ۱۲ دژ، مساوی اراضی قلعه رودخان باشد. قلعه رودخان ترکیبی از هوشمندی در معماری، ساختار دفاعی و ویژگی‌های راهبردی و رزمی است و به همین سبب از تاریخ ۳۰ مرداد سال ۵۴ با شماره ۳٫۱۵۴۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. قلعه رودخان، جاذبه ای است که تماشای توامان تاریخ و طبیعت را برای تان ممکن می کند.

**چشمه معدنی آب شور «لاکان»
لاکان منطقه‌ای در جنوب رشت است. در انتهای جاده رشت- لاکان، جاده ای خاکی وجود دارد که در اواسط آن روستای «آقا دانا پیر» قرار گرفته و در شرق آن جنگلی انبوه و زیبا قرار دارد که چشمه آب شور لاکان را دربر گرفته است.آب این چشمه دارای مقدار زیادی املاح نمک است و دیواره های چشمه از رسوب های آهکی پوشیده شده است.مردم منطقه این چشمه را مقدس و آب آن را شفابخش می دانند، به همین دلیل در فصل تابستان برای درمان بیماری های پوستی از آب چشمه استفاده می کنند.

**چشمه آب معدنی «چشماگل»
این چشمه در روستای «طالم سه‌شنبه» از توابع بخش سنگر، در جنوب شرقی رشت و در ١٢ کیلومتری جاده رشت- قزوین قرار دارد. این چشمه در کنار رودی به همین نام واقع شده است و زمین‌های اطراف این چشمه رسی و دیواره‌های آن از ماسه سنگ تشکیل شده است. در کنار چشمه درخت تنومندی دیده می‌شود که مورد احترام اهالی منطقه است و از آب این چشمه در درمان بیماری‌های پوستی به ویژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می‌شود.

**چشمه های آب معدنی سنگرود
چشمه ‌های آب معدنی سنگرود در روستای سنگرود از توابع دهستان «عمارلو» شهرستان رودبار واقع شده اند. بخش عمارلو در ۲۰ کیلومتری شهر لوشان قرار دارد. دو چشمه که به چشمه «آب گاز» و چشمه «آب کولور» معروف هستند، جدا از هم اما در نزدیکی هم وجود دارند.

**چشمه آب گاز سنگرود
چشمه آب گاز با حوضچه ای به طول ۴ و عرض ۵٫۲و عمق ۴۵ سانتی‌متر که آب آن، از قسمت شمال غربی و از دل کوه خارج می‌ شود، از ارتفاع ۱۲۰۰ متری به سمت سنگ‌ های آهکی بستر خود جریان دارد وآب آن به جنگل اطراف جریان می یابد و سرانجام به رودخانه می‌ پیوندد. دبی آب این چشمه هفت لیتر در ثانیه است.

**چشمه آب «کولور» سنگرود
چشمه دیگر چشمه آب کولور است که حوضچه ای به شکل مثلث و به اندازه ٢× ۵٫۲متر و عمق ۴٠ سانتی‌متر دارد. آب با فشار از کف این حوضچه خارج می شود و از اطراف تپه سرازیر می شود و رسوب های شبکه ای چند ضلعی غیر منطقی تشکیل می دهد. در قسمت شمال چشمه رسوب ها، پلکان های زیبایی به وجود آورده اند که نشانه قدمت چشمه است. دبی آب چشمه پنج لیتر در ثانیه است. در بستر آب، رسوب های کربناته ورقه ای دیده می‌شود. آب این چشمه در مداوای رماتیسم و ناراحتی‌های استخوان و همچنین بیماری های پوستی موثر است.

متاسفانه چشمه آب معدنی سنگرود متروک مانده است، در حالی که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان رودبار تبدیل شود.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.