به گزارش کسب و کار نیوز با اشاره به تصویب “کلیات طرح ساماندهی سهمیه ایثارگران در کنکور” در جلسه روز گذشته مجلس اظهار کرد: بر اساس این طرح حد نصاب نمره برای این افراد به ۸۵ درصد برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی و ۸۰ درصد برای بقیه رشته ها در نظر گرفته شده است که این افزایش حد نصاب نمره بخشی از مشکلی که به دلیل اضافه شدن سهمیه ۵ درصدی به وجود آمده بود را حل میکند چرا که کسانی که از نظر علمی دارای صلاحیت بالاتری هستند می توانند از این سهمیه استفاده کنند .
نماینده وزیر بهداشت در شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: البته این مصوبه تمام مشکل را حل نخواهد کرد اما اگر اعمال شود افرادی از این سهمیه ۵ درصد استفاده میکنند که از نظر علمی توانایی بالاتری خواهند داشت چراکه این حد نصاب قبلا ۷۰ درصد بود و تعداد زیادی می توانستند حد نصاب را کسب کنند و به همین دلیل سهمیه آزاد کاهش مییافت و تعداد افرادی که بر اساس نمره و بدون استفاده از سهمیه در آزمون ها پذیرفته میشدند کاهش پیدا میکرد.
وی در خصوص ماده واحده مصوب امروز مجلس در خصوص افزایش سهمیه ۵ درصدی خانوادههای ایثارگران و جانبازان به ۳۰ درصد تصریح کرد: اگر این خبر به معنای این باشد که ۵ درصد – بدون در نظر گرفتن توانمندیهای علمی- به سهمیه ۳۰ درصد افزایش یابد، این مساله هم ظلم به فرزندان ایثارگران و هم ظلم به بقیه فرزندان این کشور است. البته باید اصل مصوبه را دید و اگر بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی این تصمیم گرفته شده باشد ظلم به فرزندان این کشور است.
رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره به اینکه اصل موضوع سهمیه موضوع قابل دفاعی است، اظهار کرد: در عین حال در نظر نگرفتن صلاحیت علمی اصلا قابل دفاع نیست و فرقی نمیکند که در خصوص چه سهمیهای باشد. اینکه در این سهمیه آنقدر ارزش صلاحیت علمی را کاهش دهیم که عملا این صلاحیت از بین برود این موضوع اصلا قابل دفاع نخواهد بود.
دکتر جعفریان تاکید کرد: اگر به دلایلی میخواهیم امتیازی برای برخی افراد که در شرایط متفاوتی از دیگران بودهاند، قائل شویم این دلایل برای ورود به دانشگاه باید به موازات صلاحیت علمی حداقلی باشد و اگر ما مساله صلاحیت علمی را در نظر نگیریم نتیجه این میشود که افرادی را فارغ التحصیل میکنیم که توانایی لازم را ندارند و این به ضرر جامعه است.
مشاور وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: وقتی کسی با اختلاف زیاد از نظر توانمندی علمی در کنار فردی قرار میگیرد که توانمندی بالاتری دارد، این مساله نه تنها کمکی به فرد سهمیهای نمی کند، بلکه موجب آسیب دیدن هر دوطرف میشود.
ضرورت تغییر راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر
دکتر بیژن ظهوریزنگنه استاد دانشگاه شریف در گفتوگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به تبعات اعمال سهمیه در آزمونهای مختلف اشاره کرد و افزود: اعمال سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری هم برای کسانی که از این سهمیهها استفاده میکنند و هم برای داوطلبان آزاد تبعات جبرانناپذیری میتواند داشته باشد. در واقع داوطلبان استفاده کننده از سهمیهها بدون اینکه شایستگیهای علمی لازم را داشته باشند، وارد کلاسهای درس دانشگاه شده و در واقع آن اعتماد به نفس و توانمندی لازم را در عرصه علمی در خود نمیبینند.
وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع یک واقعیت است که استفاده کنندگان سهمیه برای ورود به دانشگاهها بیشترین ضربه را میخورند و در گذشته ثابت شده است افراد زیادی که از این طریق وارد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شدهاند، با آسیبهای روحی و روانی زیادی مواجه شده اند چرا که آنها خودشان را همانند سایر همکلاسیها توانمند نمیدانند، در نتیجه به جای پیشرفت علمی با پسرفت مواجه میشوند.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان استفاده کننده از سهمیهها در درد و دلهایی که با اساتید دارند بر این باور هستند که اگر براساس توانمندیهای خود به جایگاه مورد نظر برسند، موفقیت آنها دو چندان خواهد شد ضمن اینکه در این صورت اعتماد به نفس و روحیه خوبی را نیز حس میکنند.
دکتر زنگنه با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری مغایر عدالت آموزشی در کشور است، گفت: در این شرایط سهمی را بیشتر از حق داوطلبان به آنها داده میشود وافراد به جایگاهی دست مییابند که آن را براساس شرایط برابر به دست نیاورده و خود را در جایگاهی میبینند که با تضییع حق دیگران به دست آمده است. بنابراین کاملا روشن است که اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد.
استاد رشته ریاضی خاطرنشان کرد: البته ما مخالف اعطای یکسری حمایتها از ایثارگران و خانوادههای آنها نیستیم، همچنان که در بسیاری از کشورهایی که افرادی در جنگ جهانی دوم متحمل ضرر و زیانهایی شدهاند از یکسری مزایا و حقوقی بهرهمند هستند، در کشور ما نیز این افراد باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما این حمایت نباید به گونهای باشد که شرایط و عدالت را زیر سوال برده و امکان ورود یکسان و رقابت برابر بین داوطلبان را خدشهدار کند.
دکتر زنگنه تاکید کرد: مثلا مسئولان میتوانند با تحت پوشش قرار دادن هزینههای مادی داوطلبان از آنها در دانشگاههای غیر دولتی نظیر آزاد حمایت کنند و یا راهکارهای حمایتی دیگر را به کار بگیرد که متناسب با توانمندیهای این افراد باشد، بنابراین در کشورهای دیگر از این افراد حمایتهای مادی صورت میگیرد و هزینههای زندگی آنها را جبران میکند. من تصور میکنم اگر در کشور ما نیز این افراد در دانشگاههای پولی و پردیس تحصیل کنند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان یادآور شد: تاکید ما به عنوان معلم این است که نباید با ایجاد یکسری سهمیهها و شرایط رقابت تخصصی در دانشگاهها را زیر سوال برد. امیدوار هستم مسئولان تصمیماتی را نگیرند که عدالت آموزشی در کشور را زیر سوال ببرند، چرا که این افراد نیز در برخی از مواقع از این موارد ناراضی هستند و حاضر نیستند در شرایط نابرابر وارد دانشگاه شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان وجود سهمیههای ۱۹ گانه در آزمونهای سراسری و حتی آزمون مقاطع بالاتر، کاملا عدالت آموزشی و رقابت برای کسب فرصتها را زیر سوال میبرد، چرا که این سهمیهها بیش از ۶۰ درصد ظرفیت برخی حوزهها را به خود اختصاص میدهند. بنابراین همچنان خانوادهها و داوطلبان چشمانتظار تصمیم گیری جدی مسئولان در خصوص اصلاح سهمیه آزمونها هستند و امیدوارند کارگروه تخصیصی ویژه این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح اصلاحیه ماده ۹۰ در مجلس شورای اسلامی بتواند اشکالات موجود در تخصیص سهمیهها را حذف کرده و مسئولان امر فضای برابر و یکسان برای رقابت هزاران داوطلب ورود به دانشگاهها ایجاد کنند.
انتهای پیام