دکتر مهدی جعفری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در راستای اداره مستقل بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، گفت: این اقدام در راستای استفاده از ظرفیت یک واحد اجرایی مستقل است که در ماده دو آییننامه مالی و معاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به آن اشاره شده است. طبق این ماده، دانشگاهها می توانند واحدهای تابعه را به صورت مستقل اداره کنند.
بیمارستانهایی که میتوانند مستقل باشند
وی با بیان اینکه واحدهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی شامل دانشکده، بیمارستان و مراکز تحقیقاتی هستند، افزود: طبق آییننامه مالی و معاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی، دانشگاه میتواند بیمارستانهایش را به صورت مستقل یا غیرمستقل اداره کند. در زمینه بیمارستان مستقل دیگر آییننامه ویژهای وجود ندارد، بلکه در چارچوب آییننامه مالی و معاملاتی دانشگاه و به خصوص ماده دو این آییننامه که اجازه داده بیمارستانها به صورت مستقل اداره شوند، قرار میگیرد.
مدیر برنامه ملی اداره بیمارستانهای مستقل وزارت بهداشت ادامه داد: با هدف همگون بودن اصلاحات سازمانی بیمارستان از مدلهای رایج جهانی بهره بردیم و در چارچوب آئیننامهها و دستورالعملهای وزارتی و دانشگاهی در ۹ بعد به بیمارستانها اختیاراتی شفاف اعطا شود. با توجه به این مدل، بیمارستانها وقتی به صورت غیرمستقل اداره میشوند یک رییس برایشان انتخاب میکنند، اما در بیمارستان مستقل یک هیاتعامل و یک مدیر عامل برای بیمارستان تعیین میشود. اعضای هیاتعامل و مدیرعامل، بیمارستان را طبق یک موافقتنامه شفاف تحویل میگیرند و این موافقتنامه بین مدیر عامل و رییس دانشگاه علوم پزشکی امضا میشود و بیمارستان به آنها تحویل داده میشود. همچنین یکسری شاخصهای مالی، عملکردی و نیروی انسانی را هم در این موافقتنامه قید کردهایم که بیمارستانها طبق این شاخصها پایش و ارزشیابی میشوند.
نگاهی به فرآیندهای مالی در بیمارستانهای مستقل
جعفری همچنین گفت: در یک بازه سه تا پنج ساله بیمارستان به هیاتعامل تحویل داده میشود و هیاتعامل باید به صورت سالانه گزارشی از وضعیت بیمارستان به دانشگاه ارائه کند. باید توجه کرد که این اقدام در راستای شفافیت مدیریتی در بیمارستانهاست. البته برخی این موضوع را با استقلال مالی بیمارستانها اشتباه گرفتهاند، اما اصلا چنین موضوعی مطرح نیست. بنابراین همچنان منابع مالی بیمارستان از سوی بیمهها و دولت در اختیار قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: بنابراین در این اقدام دانشگاه مانند هلدینگی است که چند بیمارستان دارد و همه تعاملات کشوری با دانشگاه به عنوان یک هلدینگ انجام میشود و خود دانشگاه هم با بیمارستانهایش ارتباط دارد. بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی همچنان نظارتها، روابط مالی و… را در بیمارستانها حفظ میکنند، اما در راستای شفافیت مدیریتی مستقل میشوند. در این صورت اگر بیمهها مطالبات بیمارستان را به دانشگاه پرداخت کردند، دانشگاه مکلف است سریعا این منابع را به بیمارستان ارسال کند. در زمینه نیروی انسانی تشکیلات اجمالی بیمارستان مستقل باید در هیئت امنای دانشگاه به تصویب برسد.
شفافیت مالی در بیمارستانها
مدیر برنامه ملی اداره بیمارستانهای مستقل وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفههای این بیمارستانها ۱۰۰ درصد دولتی است و بالا بردن تعرفههای آنها منطقی نیست، اظهار کرد: در این صورت با یک واحد مستقل طرفیم که به ما گزارش میدهد و مورد حسابرسی مالی قرار میگیرد. بیمارستانهای غیرمستقل حسابرسی مالی نمیشدند، اما در بیمارستانهای مستقل هر سال حسابرسی مالی انجام میدهیم که این موضوع به شفافیت مالی و جلوگیری از اتلاف منابع کمک میکند.
جعفری همچنین گفت: تاکید میکنم که توقعاتمان را از برنامههای اصلاح ساختاری خیلی بالا نبریم. فکر نکنیم که یک طرح قرار است، همه چیز را حل کند، بلکه این اقدام دستورالعملی در راستای شفافیت مدیریتی در بیمارستانها و در جهت بالفعل کردن تمام ظرفیتهای یک واحد اجرایی مستقل است.
انتهای پیام