صفحه اصلی / سرخط خبرها / مسیر رونق تولید

ابراهيم رزاقي، اقتصاددان

مسیر رونق تولید

سرمقاله 

ضعــف سیــاست‌های اقتصادی در کشور موجب شده تا عواملی که باید به تولید ملی کمک کنند، امروز به عوامل ضد تولید تبدیل شوند. تولید ملی از جهات مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید تمام عوامل برای حمایت از آن حضور داشته باشند نه اینکه همین عوامل دست به دست هم بدهند تا تولید ملی زمین بخورد. روستاها یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید ملی بوده‌اند که هم‌اکنون به دلایل مختلف و مهم‌ترین آنها عدم حمایت کافی و واردات بی‌رویه عطای تولید کشاورزی و صنعتی را به لقای
آن بخشیده‌اند.
باید در جهت ارتقای تولید داخلی تلاش کرده و این کالاها را برای ورود به بازارهای صادراتی تقویت کنیم. در حال حاضر اصولا تولیدی در کشور وجود ندارد که بتوان بر صادراتی بودن آن تکیه کرد. اگر این روال ادامه پیدا کند و واردات با این دلار گران‌قیمت را داشته باشیم قیمت‎ها هم در داخل افزایش پیدا می‎کند.
باید تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برای اعتلای تولید داخلی که دوای اصلی درد اقتصاد ایران است، به میدان بیایند و به جای اینکه مانع‌تراشی کنند و عاملی
ضد تولید شوند، نقش مهم خود را ایفا کنند. در حال حاضر سیستم بانکی ما به جای اینکه برای تولید داخلی تلاش کند نقش یک عامل ضد تولید را بازی می‌کند. به عبارتی ضعف در اقتصاد به گونه‌ای است که عوامل حامی تولید، خود به عوامل ضد تولید تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال سیستم بانکی که در اصل قرار بود حامی تولید باشد، در حال حاضر مانع از رونق‌بخشی به تولید شده است. بدین‌ترتیب که با سنگ‌اندازی بر سر اعطای وام و تسهیلات راه را برای ارتقای تولید داخلی بسته است و تولیدکننده داخلی هم نمی‌تواند مانع از این سنگ‌اندازی‌ها به تنهایی شود. با اینکه قرار بود دلارهای حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به تولید اختصاص پیدا کند، این مورد هم محقق نشده است. همچنین در مورد دیگر شاهد هستیم که درآمدهای نفتی که باید وارد چرخه تولید شود به واردات اختصاص پیدا کرده و بدین صورت جیب تولیدکنندگان خارجی به قیمت وارد کردن خسارت به تولیدکنندگان داخلی پر شده است.
نتیجه اینکه برای افزایش تولید باید صدور مجوز واردات برای برخی کالاهای دم‌دستی و بی‌کیفیت کاهش بسیاری داشته باشد و تمام سازمان‌های دست‌اندرکار برای پیشرفت تولید وارد میدان شوند. در اقتصاد مقاومتی اشاره شده است که استفاده از توان و ظرفیت داخلی باید در ارتقای تولید داخلی مدنظر باشد که ضرورت دارد به این مهم نیز توجه شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.