صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / سهم بهره برداران از سد زاینده رود اعلام شد
سهم بهره برداران از سد زاینده رود اعلام شد

سهم بهره برداران از سد زاینده رود اعلام شد

شرکت مدیریت منابع آب ایران به دنبال خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها درباره افزایش رهاسازی آب از سد زاینده‌رود و ربط دادن این موضوع به طرح‌های انتقال آب بین حوضه ای، مصارف مختلف آب سد زاینده روز را اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، در توضیح شرکت مدیریت منابع آب ایران آمده است: گروه‌هایی در تلاشند مساله آب در حوضه آبریز زاینده‌رود را به اغراض غیرکارشناسی و نامفید برای شرایط کنونی مدیریت منابع آب کشور بیالایند؛ از جمله تلاش شده رهاسازی آب از سد زاینده‌رود، کاری غیرکارشناسی و با مقاصد سیاسی جلوه داده شود.
در این گزارش آمده است: در خردادماه امسال به‌طور متوسط مقدار ۲۰٫۸ مترمکعب بر ثانیه آب از سد زاینده‌رود رهاسازی شده است.
براساس این اطلاعیه، مقدار آب رهاسازی شده از سد زاینده‌رود در خردادماه امسال برای این بخش ها، «۸٫۴ مترمکعب بر ثانیه برای آب شرب استان اصفهان و سامانه آب شرب کاشان»، «۱٫۴ مترمکعب بر ثانیه برای آب شرب استان یزد»، «۹ دهم مترمکعب بر ثانیه برای مصارف صنعتی استان اصفهان»، «۴٫۷ مترمکعب بر ثانیه برای حدود ۱۷ هزار هکتار باغات استان چهارمحال و بختیاری در پایین دست سد زاینده‌رود»، «۳٫۹ مترمکعب بر ثانیه برای حدود ۲۵۰۰ هکتار باغات استان اصفهان در پایین دست سد زاینده‌رود» و «۱٫۵ مترمکعب بر ثانیه تبخیر از مخزن سد زاینده‌رود» است.
در این گزارش آمده است: جمع مصارف برای شرب، صنعت و باغات حدود ۱۹٫۳ مترمکعب بر ثانیه است.
شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین اعلام کرده، محل آبگیری برای انتقال آب شرب استان اصفهان برای «تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی»، در محل «چم آسمان» دارای فاصله حدود ۱۱۰ کیلومتری با سد زاینده‌رود است و آب در این فاصله از طریق رودخانه منتقل می‌شود.
این شیوه انتقال اجازه می‌دهد آب از رودخانه برداشت شود. رساندن ۱۰٫۷ متر مکعب آب به «چم آسمان»، با توجه به برداشت‌های آب در مسیر رودخانه برای کشاورزی (که حدود ۹ مترمکعب بر ثانیه است) و رهاسازی حدود ۲۱ مترمکعب آب از سد زاینده‌رود ضروری بوده است. اگر این میزان رهاسازی نمی‌شد، تأمین آب استان‌های اصفهان و یزد ناممکن بود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: رهاسازی به‌طور متوسط ۲۰٫۸ مترمکعب بر ثانیه آب از سد زاینده‌رود در خردادماه امسال اقدامی برای تخلیه منابع آب سد و بحرانی جلوه دادن وضعیت منابع آب نیست، بلکه ضرورتی است که به دلیل کم‌توجهی مقام های محلی به جلوگیری از برداشت‌های آب کشاورزی در مسیر انتقال آب در فاصله سد زاینده‌رود تا «چم‌آسمان» صورت می‌گیرد.
شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه مشارکت کشاورزان و سایر شهروندان در کاهش مصرف و بالاخص کاهش میزان برداشت‌های آب از رودخانه زاینده‌رود، کاهش رهاسازی آب را امکان‌پذیر خواهد کرد، افزود: انتظار می‌رود همه ذی‌نفعان و از جمله فعالان محیط‌زیستی و دغدغه‌مندان منابع آب، در شرایط کنونی، با دقت بسیار بیشتری نسبت به ارزیابی اخبار و اطلاعات درباره مدیریت منابع آب کشور اقدام کنند.
اقتصام**۹۱۸۹** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: صادرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.