صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رابرت فیسک: آمریکا زیر پای هم پیمانانش در سوریه را خالی کرد که بگوید اسد پیروز شده است

رابرت فیسک: آمریکا زیر پای هم پیمانانش در سوریه را خالی کرد که بگوید اسد پیروز شده است

رابرت فیسک، تحلیلگر سرشناس روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله‌ای نوشت: آمریکا با اخطار اخیر خود به شورشیان هم‌پیمانش در جنوب سوریه درخصوص اینکه روی کمک‌های آمریکا دیگر حساب باز نکنند زیر پای آنها را خالی کرده و در واقع این حاکی از صرفه نظر کردن آمریکا از سرنگونی بشار اسد است.

درعا

به گزارش کسب و کار نیوز، رابرت فیسک در این مطلب خود در روزنامه ایندیپندنت در ابتدا می‌نویسد: هنگامیکه واشنگتن شرایط دشوار شبه نظامیان هم پیمانش را در سوریه در می‌یابد و بعد به اصطلاح «توصیه می‌کند» روس‌ها و سوری‌ها آتش بس را نقض نکنند – در حالیکه این آتش بس ابتدا پیشنهاد مسکو بوده است – شما می‌دانید که در واقع آمریکایی‌ها زیر پای مجموعه‌ای دیگر از هم پیمانانشان را خالی کردند.

رابرت فیسک می‌گوید: اگر غرب آماده رویگردانی از هم پیمانانش در جنوب و شمال سوریه است بنابراین روسیه در سوریه پیروز است و شکست همه شبه نظامیان پراکنده‌ای که باقیمانده‌اند حتمی است.

او خاطرنشان می‌کند: این یک خیانت بزرگ است و از مدت‌ها پیش در حال شکل گرفتن بوده است اما پیام ناگوار واشنگتن به شورشیان مخالف بشار اسد در جنوب سوریه در خصوص اینکه دیگر روی کمک غرب در مبارزه خود علیه حکومت بشار اسد یا روس‌ها حساب باز نکنند روزی در کتاب‌های تاریخ ظاهر خواهد شد. این یک نقطه عطف در جنگ سوریه است؛ یک خیانت شرم آور اگر که شما بخشی از لاشه باقیمانده از «ارتش آزاد سوریه» و همدستانش در اطراف شهر درعا باشید؛ یک پیروزی دیگر برای حکومت اسد در هدف نهایی‌اش برای بازپسگیری همه مناطق شورشیان سوری.

در این مطلب تصریح می‌شود: بعد از آنکه چند روز پیش شورشیان مخالف سوری پیشنهاد صلح با مذاکره را رد کردند موشک‌های روسی و بمب‌های سوری روانه جنوب و شرق درعا و اطراف قنیطره و سویدا شدند. بار دیگر موجی از آوارگان از این شهرها فرار کردند اما پیام آمریکا به این شورشیان، که توسط رویترز دیده شد و توسط خود آمریکا تکذیب نشد، آکنده از ناامیدی و سیاهی است: «شما نباید تصمیم‌هایتان را روی این فرضیه یا توقع که ما مداخله نظامی می‌کنیم اتخاذ کنید… ما در دولت آمریکا شرایط دشواری که شما با آن روبرو هستید را درک می‌کنیم و همچنان به روس‌ها و حکومت سوریه توصیه می‌کنیم دست به تدبیری نظامی که مناطق کاهش تنش را نقض کند، نزنند».

رابرت فیسک بیان می‌کند: هنگامی که واشنگتن «شرایط دشوار را درک می‌کند» و تنها «توصیه می‌کند» روس‌ها و سوری‌ها آتش بس را نقض نکنند پس چیزی بجز این نیست که زیر پای هم پیمانان‌شان را خالی می‌کنند اما در عین حال آمریکا متوجه می‌شود که میلیون‌ها دلاری که صرف آموزش و تسلیحات آنها کرده به دست النصره – القاعده بدنام دوران بعد از ۱۱ سپتامبر – افتاده و این جبهه النصره روستاها و مواضعی را در داخل منطقه درعا دارد که اسما تحت کنترل «میانه روها»ی ارتش آزاد سوریه قرار دارد.

در خاتمه این مطلب فیسک نتیجه می‌گیرد: در سراسر نقشه سوریه این نیروهای متعلق به غرب است که به نظر می‌رسد در حال عقب نشینی هستند. اگر غرب حاضر است که به هم پیمانانش در جنوب و شمال سوریه پشت کند و روسیه (و همینطور بشار اسد) پیروز شده‌اند و همه خرده شبه نظامیانی که باقیمانده‌اند – در ادلب، در طول مرز ترکیه و مطمئنا در جنوب – محکوم به شکست هستند. توصیه آمریکا در واقع به هم پیمانانش در اطراف درعا این بوده که «تسلیم شوید» البته شاید آمریکا ادعا کند که ایران را توانسته از اسرائیل دور نگاه دارد اما در عین حال اذعان می‌کند که آمریکا و ناتو از سرنگونی خاندان بشار اسد دست کشیده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.