چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تضمین مالی پروژه های دانش بنیان
تضمین  مالی  پروژه های  دانش بنیان

«كسب‌وكار» از انعقاد تفاهمنامه همکاری میان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون گزارش مي‌دهد

تضمین مالی پروژه های دانش بنیان

در كشور ما پتانسيل‌هاي فراواني وجود دارد، اما اين پتانسيل‌ها يك خلأ بسيار بزرگ دارند كه آن خلأ عدم ارتباط خوب و همكارانه اين پتانسيل‌ها با يكديگر است.

محمد جوادی قاضیانی 

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین راستا و در جهت افزایش هم‌افزایی بین این پتانسیل‌ها و منتفع شدن مردم از این هم‌افزایی‌ها سه‌شنبه این هفته تفاهمنامه همکاری بین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حضور مهدی حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت و نایب‌رئیس هیات‌مدیره، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع انسانی معاونت علمی و عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران منعقد شد.

صدور ضمانتنامه شرکت‌های دانش‌‌بنیان ازسوی صندوق ضمانت تعاون
در این مراسم محمدمهدی فریدوند، رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به معرفی دستاورد‌های این صندوق پرداخت و گفت: بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال حجم کل ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بوده و در سال ۹۶ نیز با پیگیری معاونت علمی و فناوری رئیس‌‌جمهوری، رشد بالایی در میزان ضمانتنامه‌های صندوق پژوهش و فناوری داشته‌ایم. همچنین صندوق ضمانت تعاون در سال ۸۸ تاسیس شد و محور اصلی فعالیت‌های این صندوق برای تضمین اصل سود موسسات اعتباری است و ۳۰ درصد خدمات تعاون به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود.
وی در ادامه افزود: دو مدل همکاری برای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت تعاون وجود دارد که مدل اول شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که می‌خواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و نیازمند ضمانتنامه هستند، این ضمانتنامه از طرف صندوق ضمانت تعاون داده می‌شود، ولی پوشش کامل ریسک این ضمانتنامه ازسوی صندوق دانشگاه تهران انجام می‌شود. وی تصریح کرد: همچنین در مدل دوم اگر شرکتی نیازمند ضمانتنامه با ریسک بالاتر باشد، از ظرفیت‌های دو مجموعه برای حل مشکل شرکت استفاده می‌شود و شرکت دانش‌بنیان با مراجعه به صندوق تعاون یا صندوق دانشگاه تهران می‌تواند از تسهیلات صندوق پشتیبان استفاده کند.

حمایت‌های مالی و پروژه‌ای
در ادامه این مراسم عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: تعاون همیشه با خودش نوآوری دارد و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز همواره پشتیبان فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک بوده و هست که امروز یک گام به جلو برداشته و با حمایت از این تفاهمنامه و شروع همکاری بین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت تعاون برگ جدیدی از تاریخ حمایت‌های مالی و تضمین مالی پروژه‌های دانش بنیان را ایجاد کرده است.

عدم نظارت در ضمانتنامه‌ها
در ادامه این مراسم، مهدی حسین‌نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: متاسفانه در کشور ما و در بخش تضمینی، برخی افراد و سازمان‌ها هر کاری دوست دارند، انجام می‌دهند و ضمانتنامه‌های بی‌نام و نشان صادر می‌شود. چندین مورد بوده که این ضمانتنامه‌های بی‌نام و نشان صادر شده و آن شرکت یا ضامن ورشکست شده و شرایط نامساعدی را به وجود آورده، پس باید تغییراتی ایجاد شود که خوشبختانه این تغییرات تا جایی انجام شده که ما ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در روستاها داریم و حالا نیز می‌خواهیم شورای امانی صندوق ضمانت را راه‌اندازی و برای تولید سرمایه‌گذاری کنیم.
وی در ادامه بیان داشت: همچنین پیشنهاد می‌کنم مرکز رشد مجازی را در تعاونی راه‌اندازی کنیم تا شرکت‌های این تعاونی ارزیابی شوند، چراکه اگر می‌خواهیم به رشد برسیم، رتبه‌بندی شرکت‌های تعاونی اهمیت ویژه‌ای دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: فاز یک نرم‌افزار شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد و در هفته دولت افتتاح می‌شود تا از این به بعد شرکت‌های دانش‌بنیان دقیق ارزیابی شوند.

نبود سازوکار درست ضمانت در ایران
همچنین در این مراسم، علیرضا دلیری، معاون توسعه منابع انسانی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری توضیح داد: یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مالی بوده که در سال‌های گذشته این مساله احساس می‌شد، اما خوشبختانه آمار پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ازسوی بانک‌ها در ۴ تا ۵ سال گذشته به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده و این نشان می‌دهد منابع پولی کشور از حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال کردند و بانک‌ها نیز اولویت خود را حمایت از شرکت‌ها قرار دادند و امسال نیز این رقم افزایش یافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه چنانچه گفته شد، در کشور ما بستر ضمانت سازوکار درستی ندارد و باید این قضیه اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.