صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / کاهش ۳ درصدی هدررفت آب در استان طی ۳ سال

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی خبر داد

کاهش ۳ درصدی هدررفت آب در استان طی ۳ سال

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی از کاهش 3 درصدی هدررفت آب در استان طی 3 سال گذشته خبر داد.

هدررفت آب

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد دانشگر امروز در نشست خبری در شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: صرفه جویی با عنوان درست مصرف کردن و مدیریت مصرف مدنظر است، با مدیریت مصرف می توان به حفظ و صیانت از منابع آبی کمک کرد و آب را برای آیندگان نیز حفظ کرد، از منظر اقتصادی هم اگر بخواهیم آب بیشتری تولید کنیم، در واقع هزینه بیشتری را متحمل شده ایم. بنابراین با یک مدیریت مصرف می توان مانع بروز برخی مشکلات شد. 

وی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در دنیا صورت گرفته، پیش بینی شده تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۴۰ کشور با تنش شدید آبی مواجه شوند که ۱۴ کشور آن متعلق به حوزه خاورمیانه است و رتبه ایران در این بین در جایگاه سیزدهم قرار دارد. بخش عمده ای از این مساله به تغییرات اقلیمی و بخش دیگری هم به مدیریت مصرف باز می گردد. این مساله خاص کشور ایران نیست و در دنیا در بازه های زمانی مختلف این مساله رخ داده و تجربیاتی در این زمینه وجود دارد که برخی کشورها توانسته اند با مدیریت این مساله به موفقیت های خوبی برسند. به عنوان نمونه کشورهای چین و هند از این بحران سربلند بیرون آمده و همین بازه های خشکسالی را پشت سر گذارده اند.

دانشگر با بیان اینکه یکی از راهکارها برای کاهش مصرف آب، مدیریت مصرف است، عنوان کرد: باید در این زمینه کمک شود تا اطلاع رسانی در جامعه صورت گیرد تا این مساله نهادینه شود. منابع آب تجدیدناپذیر است و به راحتی نمی توان آب ذخیره شده در سفره های زیرزمینی را به چرخه بازگرداند، در این مسیر باید حاکمیت تفکرات کوتاه مدت را از بین مردم خارج کنیم. در سال زراعی ۹۶ تا ۹۷ هیچ بارندگی در زمستان نداشتیم اما در اردیبهشت ماه بارندگی ها صورت گرفت، به همین جهت اینگونه در افکار عمومی القا شده که با این بارندگی، مساله آب کشور حل شده که این تفکری نادرست است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی در خصوص کاهش میزان تولید از طریق نوسازی شبکه های آبرسانی گفت: این نیز یکی از راه های کاهش مصرف است. باید با کاهش هزینه های غیرضروری اعتبارات خود را صرف جلوگیری از هدررفت منابع آب کنیم، همچنین اقتصاد آب مساله ای تاثیرگذار در مدیریت مصرف است. در حال حاضر قیمت تمام شده هر متر مکعب آب ۱۶۰۰ تومان تمام می شود اما این آب به مشتری با قیمت ۳۰۰ تومان ارایه می‌شود که ۲۶ درصد کمتر از هزینه تمام شده است. 

وی اضافه کرد: در حوزه آب و فاضلاب روستایی استان، ۲۴۷۹ روستا تحت پوشش بوده که ۵۸۷ هزار مشترک را شامل می شود. ۹۲ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات شرکت است، حدود ۲۲ هزار کیلومتر طول خطوط انتقال و شبکه توزیع بوده که حجم بسیار گسترده‌ای از تاسیسات را شامل می‌گردد، بیش از ۳۱۱ هزار متر مکعب حجم مخازن استان بوده و ۱۳۰۲ منبع آبی تامین کننده آب شرب روستاهاست که ۸۰ درصد آن تامین شده از چاه هاست.

۳۰ درصد مشترکین با عدم رعایت الگوی مصرف، ۶۰ درصد آب را صرف می کنند

دانشگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر از طریق ۲۴ آزمایشگاه پایش منابع آبی استان صورت می‌گیرد، سرانه مصرف برای شرکت ما ۱۵ متر مکعب برای هر مشترک در ماه است. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته ۷۰ درصد مشترکین الگوی مصرف را رعایت می کنند که این تعداد ۴۰ درصد میزان آب را مصرف می کنند. ۳۰ درصد دیگر نیز با عدم رعایت الگوی مصرف، ۶۰ درصد آب تولیدی را مصرف می کنند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از پارامترهای سرانه مصرف به مسایل بهداشتی و بخشی هم به مصرف شرب باز می‌گردد، تصریح کرد: در این پارامترها در بخش مصارف بهداشتی، نزدیک به ۸۰ لیتر برای هر مشترک در نظر گرفته شده است. با این حال متوسط جهانی این رقم بین ۴۵ تا ۵۰ لیتر است. به عنوان نمونه میزان مصرف هر مشترک برای استحمام ۴۵ لیتر است که می توان با مدیریت مصرف، ۲۰ لیتر آن را صرفه جویی کرد. با همین یک مورد می توان در سال ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف داشت. 

سهم هزینه هر متر مکعب آب در سبد هر خانوار روستایی ۰٫۳۵ درصد بوده است

وی درباره  اینکه نرخ تصفیه هر متر مکعب آب ۱۶۰۰ تومان تمام می شود، افزود: به جهت تعداد بالای مشترکین، هزینه های تصفیه آب برای ما بالاست چون جمعیت کمی تحت پوشش هر بخش از تاسیسات شرکت قرار دارد که همه این ها هزینه های نگهداری و تاسیسات دارد. دریافتی ما از مشترکین در سال گذشته به طور میانگین ۳۶۶ تومان بابت هر متر مکعب آب بود. با توجه به آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، سهم هزینه هر متر مکعب آب در سبد هر خانوار روستایی ۰٫۳۵ درصد بوده است. همچنین میزان بدهی مشترکین استان تا پایان سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان است. 

دانشگر با اشاره به اثر خشکسالی بر منابع آبی استان یادآور شد: متوسط بارندگی طبق آمار اداره کل هواشناسی در نیم قرن گذشته ۲۷۵ میلیمتر بوده که طی ۱۰ سال گذشته این رقم به ۲۱۰ میلیمتر رسیده است، در سال جاری نیز تاکنون متوسط بارندگی استان ۱۶۷ میلیمتر بوده که کاهش ۲۶ درصدی را از میانگین بارندگی نشان می دهد، در استان ما این رقم تاکنون ۱۳۴ میلیمتر و کمتر از متوسط کشوری بوده است. 

پیش بینی می شود در سال ۹۷ بتوان ۹۸ میلیون متر مکعب آب تولید کرد ولی نیاز استان ۱۲۸ میلیون متر مکعب است

وی عنوان کرد: با توجه به الگوی فعلی مصرف در سطح کشور و استان پیش بینی می‌شود، در سال ۹۷ بتوانیم ۹۸ میلیون متر مکعب آب تولید کنیم، ولی نیاز استان ۱۲۸ میلیون متر مکعب است، بر این اساس میزان کمبود فعلی تولید آب در استان ۳۰ درصد است، خوشبختانه با اقدامات اجرایی صورت گرفته تقریبا اثر خشکسالی در حال خنثی شدن است، با این حال خشکسالی بر کیفیت آب نیز اثرگذار بوده و طبق تحقیقات در بازه زمانی ۶ ساله EC آب استان افت کیفیت داشته و به سمت شوری حرکت  می‌کند که اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌تواند شکل تصاعدی پیدا کند و بیش از ۱۰ درصد فعلی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: ۲۰۷ روستای استان با بحران کم‌آبی مواجه بوده و به ۴۸۵ روستا با تانکر آب رسانی می شود. بخشی از این مساله ناشی از کمبود آب و بخشی هم ناشی از کاهش کیفیت آب است، در همین ارتباط از سیستم آب شیرین‌کن در سطح استان استفاده کرده ایم که تاکنون ۳۶ مورد نصب شده و امیدواریم امسال بتوانیم ۲۰ دستگاه دیگر نیز برای این منظور راه اندازی کنیم. به طور کلی نیاز ما برای رفع این مشکلات ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه هاست. سال گذشته ۱۰۴ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار برای استان در این مسیر در نظر گرفته شد که ۴۹ درصد آن تخصیص یافت. 

وی ادامه داد: طی ۳ سال گذشته از محل اعتبارات استانی و ملی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این راستا هزینه شده تا نوسازی و توسعه شبکه ها و نیز ایجاد مخازن ۴۰۹ روستا بهبود یابد. همچنین ۲۲۷ حلقه چاه برای این منظور حفر شده و ۶۸ هزار مخزن و ۲۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته است. با این اقدامات طی این ۳ سال از میزان هدررفت آب ۳ درصد کاهش یافته و به ۲۶٫۸ درصد رسیده است.

دانشگر با بیان اینکه در سال ۹۷ با اعتبارات ابلاغی پیش بینی می‌شود بتوان از محل اعتبارات استانی و ملی مشکل آب ۱۱۱ روستا با جمعیت ۷۵ هزار نفر را حل کرد، عنوان کرد: در مصوبات سفر رئیس جمهور قرار شد طی ۳ سال با استفاده از اعتبارات ملی، بتوانیم کلیه روستاها را در دل احجام کاری مجتمع‌ها را از نعمت آب بهره مند کنیم، تاکنون نیز کار به صورت دیون در حال انجام است و انشالله تا اواسط مرداد ماه ۴۷ روستا با جمعیت ۲۶ هزار نفر از ۱۱۱ روستا را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی در خصوص تامین اعتبارات توسعه روستاها از صندوق توسعه ملی گفت: با موافقت مقام معظم رهبری در سال ۹۴ قرار شد از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای توسعه روستایی در نظر گرفته شود که این رقم در سال ۹۴، ۵۰۰ میلیون دلار، در سال ۹۶، ۳۰۰ میلیون دلار و امسال ۲۰۰ میلیون دلار است. برای بهره برداری از این اعتبارات ۵۱  مجتمع آبی اولویت دار استان انتخاب شده و به عنوان احجام کاری تعریف شده است و مبادله موافقت نامه در مورد آن نیز صورت گرفته است. از این تعداد عملیات توسعه ۱۳ مجتمع آبی انجام شده است. برآورد اعتبار برای پایان اجرای توسعه این مجتمع ها ۳۲۰ میلیارد تومان است که ظرف ۳ سال و طی مصوبه سفر رئیس جمهور قرار است پرداخت شود. سهم استان از صندوق توسعه ملی بین ۸ تا ۹ درصد بوده است. شاخص توزیع اعتبار در استان ۶ درصد است. 

وی اضافه کرد: در سال گذشته غیر از مجتمع هایی که اعتبار آن از محل اعتبارات ملی تامین می‌شد، توسعه ۱۰ مجتمع دیگر در روستاها را با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی نیز دنبال شد که تاکنون ۳ مورد آن به خاتمه رسیده و توسعه ۷ روستای دیگر در دست اقدام است. پیش بینی می شود این ۱۰ روستا به ۱۹ روستا افزایش یابد. در حال حاضر میزان بدهی ما به پیمانکاران طرح ها ۱۵ میلیارد تومان است.

امسال ۱۹ هزار مشترک پرمصرف پایش می شوند

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۷ برای کاهش اثرات خشکسالی و تعدیل بحران، این است که انشعابات پرمصرف را برای اعمال مدیریت در مصرف پایش کنیم، در این راستا قرار است امسال ۱۹ هزار مشترک مورد ارزیابی قرار گیرد که به طور میانگین بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مصرف دارند، باید توسعه دامداری در استان از نوع سبک به سمت سنگین حرکت کند تا در مصرف آب صرفه جویی شود. بسیاری از مسایل و مشکلات ما ناشی از مساله وجود دام است، قسمت عمده ای از آن ۳۰ درصدی که رعایت مصرف ندارند و ۶۰ درصد آب را مصرف می کنند، در همین دسته قرار دارند. 

دانشگر تصریح کرد: میانگین مصرف در سال ۹۶، ۱۳۷ لیتر در روز است که میزان مصرف در دامنه الگوی مصرف به طور متوسط ۸۵ لیتر بوده و بیش از الگو ۲۵۰ لیتر بوده است. 

مصارف رایگان، پرمصرف ترین انشعابات  

وی درباره شناسایی و رفع انشعابات آب غیرمجاز افزود: در سال ۹۵، ۴۳۵۰ انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی شد. این میزان در سال گذشته ۶۶۷۰ انشعاب بوده و پیش بینی می شود امسال این رقم به ۷۲۰۰ مورد برسد. علت رشد این رقم نیز خشکسالی و نیاز به منابع آبی است. مساله دیگر انشعابات رایگان است که طی سال های گذشته مساجد و حسینیه ها جزو آن بوده و با مصوبه مجلس، امسال مدارس هم به این مجموعه اضافه شده است. این مصارف رایگان یکی از انشعابات پرمصرف است.

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی یادآور شد: ۲۰۷ روستای استان با بحران کمبود آب مواجه بوده که تراکم این روستاها بیشتر در جنوب استان است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.