به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا زهرهوندی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت آسانسور گفت: ممنوعیت واردات ریل آسانسور میتواند مشکلات بسیاری را برای صنعت ساختمان ایجاد کند. چرا که نوع ریلی که در ایران تولید میشود، برای آسانسورهایی که در ساختمانهای حداکثر تا ۶ و ۷ طبقه مورد استفاده قرار میگیرند و یک متر بر ثانیه سرعت دارند، مناسب است. در حالی که برای ساختمانهای بلندمرتبه که سرعت آسانسورهای آنها بیش از یک متر بر ثانیه است، نیازمند واردات ریل هستیم.
وی توضیح داد: یکی دیگر از قطعات ممنوعه، «در کابین » است. درحالی که ساخت آسانسورها در ساختمانهای پرترافیک، نیازمند در کابین وارداتی است. البته «در طبقه» به میزان کافی و با کیفیت مطلوب در ایران تولید میشود و مایه تعجب است که وزارت صنعت، به جای «در طبقه»، «در کابین» آسانسور را در این فهرست ممنوعه قرار داده است.
عضو اتاق تهران افزود : امسال نیاز به ساخت حدود ۲۵ هزار دستگاه آسانسور در کشور برآورد میشود. نیاز ارزی واردات قطعات آسانسور در سال به کمتر از۴۰۰ میلیون دلار میرسد. با اعمال ممنوعیت در واردات قطعات آسانسور، این احتمال وجود دارد که در دو ماه آینده، احداث ساختمانهای بیش از چهار طبقه تا زمان تامین قطعات متوقف شود.