صفحه اصلی / اسلایدر / خسارت تولید از تعطیلی بازار
خسارت   تولید   از تعطیلی   بازار

مطالبات صنفي و اعتراض به گراني‌ها از راه‌هاي قانوني پيگيري شود

خسارت تولید از تعطیلی بازار

شایلی قرایی

بازاریان تهران طی روزهای گذشته در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود دست از کار کشیدند. این در حالیست که به تدریج این تعطیلی ها به خیابان‌های اطراف آن نیز رسید. هیچ مغازه‌ای در بازار باز نبود و شعارهایی سر داده می‌شد که نشان می‌داد به نشانه اعتراض به نرخ ارز و گرانی‌های اخیر است.
یک روز پس از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند. ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌ها دست از کار کشیدند.

اعتراضات سازمان‌یافته بود
رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه اعتراضات سازمان‌یافته بود و از خارج از کشور هدایت می‌شد، گفت: برخی بازار را تحریک می‌کنند. علی فاضلی اظهار داشت: پرونده بازار و اصناف در تمام مقاطع انقلاب اسلامی کاملا روشن است و این اعتراضات سازمان‌یافته بود.
رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه برخی بازار را تحریک می‌کنند، افزود: البته ما به هیچ عنوان برخی مشکلات را انکار نمی‌کنیم، اما حرکت‌های این‌چنینی که در راستای خواسته دشمنان ایران است، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. وی تصریح کرد: بازار دست به این حرکت نزده است و در برابر آن مقاومت خواهد کرد؛ البته جلسه‌ای برگزار شده تا هماهنگی‌های لازم را در رابطه با خواسته‌های بجای اصناف و بازاریان با دولت و دستگاه‌های حاکمیتی صورت دهیم.

تاکید اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران بر باز بودن بازار
روسای اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران بر باز بودن بازار پایتخت در صبح دیروز تاکید کردند. روسای این اتحادیه‌ها در نشستی که دوشنبه‌شب در محل اتحادیه صنف آهن و فولاد استان تهران برگزار شد، ضمن اعلام انزجار از تلاش‌های دشمنان نظام برای تخریب وجهه بازار اعلام کردند بازار همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و مطالبات صنفی خود را از راه‌های قانونی پیگیری خواهد کرد. در این جلسه راهکارهای اعلام مشکلات و اعتراضات بازاریان در چارچوب قانون و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران متشکل از نمایندگانی از اتحادیه‌های اصناف برای پیگیری مطالبات بازاریان تشکیل شود. در این نشست تعدادی از روسای اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران به بیان مشکلات متعدد بازاریان پرداختند و بر لزوم پیگیری جدی شورای هماهنگی بازاریان و فعالان اقتصادی تهران برای حل این مشکلات تاکید کردند. این در حالیست که شنیده‌ها حاکی است دیروز ۵ تیرماه نیز بازار تهران به طور کامل تعطیل بوده و کسب‌وکارها خوابیده بود.

گرانی‌هایی را شاهد هستیم که نباید ادامه داشته باشد
محمد آزاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران
متاسفانه شرایطی بر بازار ارز و طلا حاکم شده که شاهد هستیم اثرات آن به تمام بازارها کشیده شده است. گرانی‌هایی را شاهد هستیم که نباید ادامه داشته باشد، چراکه ادامه این وضعیت نه برای اقتصاد کشور خوب است و نه مردم و مصرف‌کنندگان می‌توانند آن را تحمل کنند. بنابراین لازم است دولت به فکر راهکارهای اصلی و مفید باشد تا هرچه زودتر آرامش به بازار بازگردد. تحرکاتی در بازار داشتیم که متاسفانه افرادی معلوم‌الحال سعی داشتند اصناف را مقصر اصلی جلوه دهند. عامل تحرکات و شلوغی‌های روز دوشنبه، ۴ تیرماه تهران بازاریان نبودند و سه‌شنبه، ۵ تیرماه نیز بازار در آرامش کامل باز بود. توصیه می‌شود اصناف و بازاریان به تحرکات افراد معلوم‌الحال توجه نکنند و با ادامه فعالیت خود برای کمک به بهبود اوضاع قدم بردارند.
دوشنبه‌شب جلسه‌ای با حضور هیات‌امنای بازار، روسای اتحادیه‌های صنفی و همچنین هیات‌رئیسه اتاق اصناف تهران و بسیج اصناف تشکیل شد و در این جلسه مشکلات و دغدغه‌های بازاریان مطرح و مقرر شد تا از روز سه‌شنبه، ۵ تیرماه بازار باز باشد و روسای اتحادیه‌های صنفی نیز در بازار حضور داشته باشند. یکی از دغدغه‌های کسبه و بازار مربوط به مشکل نوسانات نرخ ارز است که در جلسه مذکور روسای اتحادیه‌های صنفی هم مطرح شد.
دولت باید همراهی کامل را با کسبه برای ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های آنان داشته باشد و برای گرانی‌های ناخواسته چاره‌اندیشی کند. از دولت و مسئولان ذی‌ربط خواستاریم تا ارز دولتی را به صنوف به ویژه اصناف تولیدی که مواد اولیه مورد نیاز آنها وارداتی است، اختصاص دهند. با تخصیص ارز دولتی، شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود. برخی از لوازم مورد نیاز اصناف مختلف مانند رسته لوازم ورزشی، پارچه‌فروشان، موبایل‌فروشان و تعداد دیگری از صنوف تولیدی که مواد اولیه آنها از خارج تامین می‌شود، اگر مشمول دریافت ارز به نرخ مصوب نشوند، با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین اگر ارز دولتی به رسته‌های مورد نیاز کالاهای وارداتی اختصاص نیابد، شاهد وفور کالای قاچاق در کشور خواهیم بود که اصناف به دنبال این موضوع نیستند.

گرانی در بازار بیداد می‌کند
کامران عباسی، کارشناس بازار
به طور کلی تولیدکننده در حالت عادی به دلایل مختلف تحت فشار است، چه برسد به زمانی که به هر دلیلی بازارها تعطیل می‌شوند. ما در تقویم سالانه شاهد تعطیلی‌های بسیاری هستیم و ضرر و زیان تولیدکنندگان برای هر روز تعطیلی میلیاردها تومان می‌شود. آمارها نشان می‌دهد هر یک روز تعطیلی ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت را متوجه اقتصاد ایران می‌کند که سهم تولیدکننده سهم بسیار بالایی از این آمار است. طی روز دوشنبه شاهد بودیم که تحرکاتی در بازارها و بازار بزرگ تهران به وجود آمد که کاری به مقصران و عاملان آن نداریم، اما دلایل این حرکات مشخص و آشکار است. اگر اعتراض به افزایش بی‌سابقه و لحظه‌ای نرخ ارز نباشد، پس چیست؟ گرانی در بازار بیداد می‌کند و تولیدکنندگان با فروش نرفتن کالاهای‌شان متحمل خسارت‌های میلیاردی حتی در یک روز تعطیلی می‌شوند. در هیچ کجای دنیا تولیدکنندگان با این شرایط سخت تولید را بر عهده ندارند. تولید ملی آبروی هر کشوری است و نام آن کشور را در دنیا مطرح می‌کند، اما در ایران تولیدکننده حداقل با ۵۰ مورد هزینه روبه‌رو است که هزینه اصلی مربوط به تامین مواد اولیه و هزینه‌های کارگران و بیمه و مالیات است. در شرایط کنونی کسی از بازارها خرید نمی‌کند و مردم تنها به فکر تامین مایحتاج اساسی خود هستند، در صورتی که برخی افراد با خرید هزاران سکه در مرحله ثبت‌نام سکه آرامش بازار را بر هم می‌زنند. دولت تا دیر نشده باید فکری اساسی در این باره کند تا به این شرایط بحرانی خاتمه دهد. آشوب‌ها و اعتراضات طی روزهای گذشته موجب تعطیلی بازارها شده و تولیدکننده ضررکننده اصلی و نهایی در این بین است. فروشندگان نیز اوضاع خوبی ندارند. کسب‌وکار طی این چند سال اصلا وضعیت مناسبی نداشته و دائم در رکود بوده و شرایط حال حاضر هم اینگونه شده است. قشر متوسط در حال فقیر شدن است و اوضاع کاسبی خوب نیست و خریدوفروش چندانی صورت نمی‌گیرد. بنابراین در این اعتراضات فروشندگان نیز خسارت خواهند دید، چراکه با بسته نگه‌داشتن فروشگاه‌ها همان اندک فروش را هم دیگر نخواهند داشت. بنابراین دولت باید وارد کار شود. دیگر این همه اتفاق و دردسر باید تمام شود. با بسته نگه‌داشتن و آشوب و شعار سر دادن فقط شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.