صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / حمیدی: مسئولان ورزش به فکر سلامت نسل‌ها باشند

حمیدی: مسئولان ورزش به فکر سلامت نسل‌ها باشند

معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بسیاری از اماکن ورزشی در کشور بهره‌وری لازم را ندارند و لازم است اماکن ورزشی در نزدیکی مدارس و دانشگاه‌ها ساخته شوند تا مملو از جمعیت شوند.

مهرزاد حمیدی معاون آموزش و پرورش

به‌ گزارش ‌ایسنا، در آستانه آغاز رقابت‌های ورزشی قهرمانی دانش‌آموزان دختر و پسر کشور که قرار است از دهم تیر ماه و در فصل تابستان برگزار شود، مهرزاد حمیدی ، معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و حسین بابویی ، رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در نشست خبری حاضر شدند.

در ابتدای نشست حمیدی با تبریک حضور موفق تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، گفت‌: اگر رقابت‌ها و  مسابقات دانش‌آموزی در جریان یک غربالگری ملی قرار نگیرد، بی معنا است و زمانی این رقابت‌ها ارزش پیدا می‌کند که کانون آن در مدرسه باشد و در حال‌ حاضر نیز این رقابت‌ها در مدارس برگزار می‌شود و یکی از اولویت‌های مهم ما است.

معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، افزود: تیم بسکتبال سه نفره دانش‌آموزان ایران به مسابقات جهانی اعزام شده که هر چهار عضو آن از یک مدرسه هستند.

وی با بیان این که مدل برگزاری مسابقات دانش‌آموزی طی دو، سه سال اخیر تغییر کرده است، خاطر نشان کرد: مسابقات مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود و اگر غربالگری ملی صورت گیرد، دانش‌آموزان مستعد در یک مسیر درست خود را به سطح کشوری می‌رسانند و آن زمان است که حضورشان در مسابقات جهانی ارزشمند است. کما این که در طی پنج سال اخیر هیچ تیم دانش‌آموزی بدون برگزاری مسابقات به رقابت‌های بین‌المللی اعزام نشده است و از اعزام یکی، دو تیم بر همین اساس جلوگیری کردیم.

حمیدی با بیان این که نظام برگزاری مسابقات دانش‌آموزی مدرسه قهرمان شده و از پایه تغییر کرده است، گفت‌: سال‌ها بود تیم‌های  کشتی به رقابت‌ها اعزام نمی‌شدند، اما سال گذشته این اتفاق رخ داد و تیم‌هایی از لرستان در کشتی آزاد و از استان خوزستان به رقابت‌های جهانی  اعزام شدند و ‌ افتخارآفرینی کردند که این موضوع با حمایت‌های  استان‌های مربوطه و نظارت آنها صورت گرفت.

معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که افتخار ما این است که عصاره ورزش کشور در رده‌های پایه را به فدراسیون‌های ورزشی معرفی کرده‌ایم، گفت‌: سال گذشته ۷۱ رویداد ورزشی را برگزار کردیم و تعداد زیادی دانش‌آموز نخبه ورزشی جذب فدراسیون‌های مختلف شدند. رشته‌های مانند وزنه‌برداری و کشتی که در مدارس برگزار نمی‌شود، دانش‌آموزان در کانون‌های ما پرورش پیدا می‌کنند و به رویدادهای مختلف اعزام می‌شوند.

وی با بیان این که ۳۳ هزار دبیر تربیت ‌بدنی در سراسر کشور که متخصص امر تربیت ‌بدنی هستند و دانش‌آموزان مختلف را بر اساس توانایی‌هایشان در  رشته‌های ورزشی به کانون‌های مدرسه‌ای معرفی می‌کنند، اظهار کرد: دانش‌آموزان مستعد در کانون‌های برون مدرسه‌ای رورش می یابند و سپس به هیات‌های استانی معرفی می‌شوند تا مسیر پیشرفت و تکامل خود را ادامه‌ دهند. امروز دیگر نمی‌توانیم بگویم که نظام ورزشی کشور غربالگری ندارد و فدراسیون‌های ورزشی از ۷۱ رویداد ورزشی ما که سال گذشته برگزار شد ۶۵۰ دانش‌آموز مستعد را جذب کردند.

حمیدی با تاکید بر لزوم توجه بر بحث سواد حرکتی به عنوان الفبای فراگیری ورزش در دانش‌آموزان، گفت‌: اگر دانش‌آموزان سواد حرکتی را تا ۱۲ سالگی فرا نگیرند دیگر نمی‌توانند در هر هیچ رشته ورزشی به پیشرفت برسند. باید سواد حرکتی در کشور جدی گرفته شود ، زیرا در غیر این صورت ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جوان و نوجوان کشور توان فعالیت در ورزش حرفه‌ای را نخواهند داشت. فردی که سواد حرکتی داشته باشد میل به فرا گرفتن رشته‌های تخصصی خواهد داشت.

وی ادامه‌ داد: امسال طرح مهمی را کلید زده ایم که در آن بیش از ۱۰۰ هزار معلم رده پایه با اولویت مدارس دخترانه ، آموزش‌های تخصصی سواد حرکتی را فرا می‌گیرند. ما با احساس تصمیم نمی گیریم و پشت برنامه‌ها ، فعالیت‌ها و اقداماتمان منطق وجود دارد.

معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت  وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که هویت مدرسه‌ای را در کشور ایجاد کرده‌ایم ، گفت‌: باید رقابت‌های بین مدارس و دوستانه را شکل دهیم. قبلا دبیر تربیت ‌بدنی به مدیران مدارس التماس می‌کرد تا تیم به مسابقات اعزام کنند، اما در حال‌ حاضر مدیر مدرسه از مربی تربیت ‌بدنی می‌خواهد تا تیم را ساخته و پرداخته جهت اعزام کنند.

حمیدی با تاکید بر این که باید اماکن ورزشی در سراسر کشور در نزدیک مدارس ساخته شوند، گفت‌: تعداد زیادی از اماکن ورزشی بهره وری ندارند و سالن‌های ورزشی مخصوصا در زمان‌های صبح خالی از ورزشکار است. این چه منطقی است که ارگان‌های مختلف در اماکن ورزشی خود تملک می‌کنند و کار مشارکتی انجام نمی دهند. منطق ما این است که تمام فضاهای ورزشی آموزش و پرورش نیز باید در مدارس و در کنار دانش‌آموزان باشد نه این که دانش‌آموزان را برای فعالیت های ورزشی به خارج از مدارس ببریم.

وی خاطر نشان کرد: امروز نگاه بخشی و حفظ مالکیت بخشی و نداشتن نگاه مشارکتی در استفاده از امکانات و تجهیزات ورزشی به شدت بهره وری اماکن ورزشی را پایین آورده است و محرومیت را بیشتر کرده است. دیگر این نگاه که این مکان ورزشی فقط متعلق به من است در دنیا منسوخ شده است. از سازمان‌های  متولی ورزش کشور می‌خواهم نسل را دریابند و استفاده مشارکتی مردم از سالنهای ورزشی را در  دستور کار خود قرار دهند. سالن‌های ورزشی باید در محل تجمع نوجوانان و جوانان که در کنار مدارس و یا دانشگاه‌ها است احداث شوند تا دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند از این امکانات استفاده کنند. آن گاه اگر می‌خواهند برای تایم بعد از ظهر این اماکن را اجاره دهند اما در صبح را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. در آن صورت تمامی باشگاه‌های ورزشی مملو از جمعیت خواهد شد. این موضوع باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود و لازم است از پتانسیل‌ نیروی انسانی آموزش و پرورش برای سلامت نسل مان استفاده کنیم. دانش‌آموزان ۱۲ سال از عمرشان را در اختیار آموزش و پرورش هستند و برنامه‌ریزی لازم در این جهت می‌تواند به سلامت نسل و شادابی جامعه کمک کند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در ادامه‌ این نشست خبری حسین بابویی، رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی درباره برگزاری رقابت‌های ورزشی دانش‌آموزان سراسر کشور در فصل تابستان ، اظهار کرد: این مسابقات در ۱۲ رشته ورزشی و در شش شهر کشور برگزار می‌شود و پنج هزار و ۵۲۲ دانش‌آموز دختر و هفت هزار و ۶۶۹ دانش‌آموز پسر در این مسابقات حاضر خواهند بود و مسابقه در دهم تیر ماه در خرم آباد با مسابقات کشتی آزاد و فرنگی آغاز می‌شود و ۱۲ شهریور ماه در شهر رامسر به پایان می‌رسد.  سعی کرده‌ایم در این مسابقات بحث‌های قهرمانی و ایجاد فشار بر دانش‌آموزان را از روی دوش آنها برداریم و بر همین اساس نیز اهدای مدال در مسابقه رده ابتدایی را حذف کرده‌ایم.

رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با اشاره به تعامل بسیار خوب این فدراسیون با فدراسیون‌های ورزشی، خاطر نشان کرد: با استفاده از رویکرد تربیت ‌بدنی به دنبال استعدادیابی ورزشی هستیم و در صدد آن هستیم تا چهار سال آینده به عنوان فدراسیون مرجع در استعدادیابی ورزشی قرار بگیریم. ما ۳۳ هزار معلم تربیت ‌بدنی داریم با ۱۴ میلیون دانش‌آموز در ارتباط هستند و این امر فرصت بسیار خوبی را برای استعدادیابی در مدارس مهیا می‌کند که تعامل با فدراسیون‌های  ورزشی در این امر بسیار ضروری است. ورزش کشور باید به این باور برسد اگر قرار است چشمه جوشانی از استعدادهای ورزشی در کشور داشته باشیم باید این امر از آموزش و پرورش آغاز شود.

در پایان این نشست مهرزاد حمیدی، معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال ایسنا درباره برخی خبرها مبنی بر این که قرار است به عنوان معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان فعالیت کند، گفت‌: صحبتی در این زمینه با من نشده است و تا روزی که تکلیف  داشته باشم در خدمت دانش‌آموزان خواهم بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.