صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تقویت سازمان منع تسلیحات شیمیایی، خط مقدم تقابل غرب و روسیه
تقویت سازمان منع تسلیحات شیمیایی، خط مقدم تقابل غرب و روسیه

تقویت سازمان منع تسلیحات شیمیایی، خط مقدم تقابل غرب و روسیه

انگلیس که روسیه را بابت مسمومیت ادعایی جاسوس سابق با گاز اعصاب مقصر می‌داند، در تقلای اعطای اختیارات بیشتر به دیده‌بان تسلیحات شیمیایی جهانی است تا این نهاد بتواند انگشت اتهامش را به سوی کسانی دراز کند که مرتکب حملات با مواد سمی ممنوعه می‌شوند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان منع تسلیحات شیمیایی که بر معاهده ۱۹۹۷ مبنی بر ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح نظارت دارد، یک نهاد فنی و علمی است که مشخص می‌کند آیا از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است یا خیر. با این حال سازمان مذکور اختیاری ندارد که نام مسببان استفاده غیرقانونی از مواد شیمیایی را اعلام کند.

براساس طرح انگلیس که قدرت‌های غربی از جمله فرانسه، آلمان و ایالات متحده از آن حمایت می‌کنند و امروز (سه‌شنبه) در جلسه فوق‌العاده سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) به بحث گذاشته می‌شود اختیارات بیشتری به این نهاد جهانی در راستای تعیین عامل نقض کنوانسیون تسلیحات شیمیایی اعطا می‌شود.

این پیش‌نویس، سازمان شیمیایی مذکور را به سمت خط مقدم درگیری‌های دیپلماتیک میان غرب و مسکو هدایت می‌کند که روابطشان از زمان جنگ سرد به پایین‌ترین حد خود رسیده است. روسیه با پیش‌نویس مذکور که به دست رویترز رسیده، مخالف است و طرحی که جزئیاتی از آن در دست نیست را ارائه داده است. دیپلمات‌های غربی می‌گویند، پیش‌نویس مسکو و نسخه سومی که از سوی اندونزی ارائه شده است، بعید است حمایت سیاسی چندانی به دست آورد.

مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش در انگلستان در ماه مارس منجر به اخراج‌های تلافی‌جویانه مسکو و غرب شد. روسیه هرگونه مداخله در این مسمومیت ادعایی را رد می‌کند. دولت‌های غربی همچنین روسیه و بشار اسد را بابت استفاده از تسلیحات شیمیایی در درگیری‌های سوریه مقصر می‌دانند اما دو طرف چنین ادعاهایی را نمی‌پذیرند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.