صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / اعلام مشخصات امنیتی چک‌های صیاد
اعلام مشخصات امنیتی چک‌های صیاد

اعلام مشخصات امنیتی چک‌های صیاد

اعلام مشخصات امنیتی چک‌های صیادبه همت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به منظور یکپارچه‌سازی فرآیند صدور دسته چک‌های جاری، سامانه یکپارچه الکترونیکی چک صیاد راه‌اندازی شده است تا شناسایی، اعتبارسنجی و نیز دسترسی متقاضیان به اطلاعات چک به صورت آنلاین فراهم شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از بانک مرکزی، هدف از اجرای این طرح ارتقای ضرایب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک، ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها در اختصاص دست چک به متقاضیان فاقد صلاحیت است.
در چک‌های صیاد طراحی همه نقش‌ها به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در حالی که در نمونه‌های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره بین قابل تشخیص اند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، در خمیر کاغذ چک‌های صیاد از تصویر سه بعدی نشان و عبارت چاپخانه دولتی ایران استفاده شده که در مقابل نور قابل رویت است و چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ سبز تیره دیده می‌شود. استفاده از الیاف فلورسنتی که در سطح کاغذ پراکنده شده‌اند، دیگر ویژگی امنیتی چک‌های صیاد است که در زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبی قابل مشاهده‌اند.
گفتنی است در نسل جدید دسته‌چک‌های صادره که به دسته‌چک صیادی معروف هستند با اختصاص یک شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، امکان استعلام و پیگیری وضعیت چک از طریق پیامک برای گیرنده چک تسهیل و اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.