صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تظاهرات مقدونیه در اعتراض به تغییر نام این جمهوری کوچک
تظاهرات مقدونیه در اعتراض به تغییر نام این جمهوری کوچک

تظاهرات مقدونیه در اعتراض به تغییر نام این جمهوری کوچک

بیش از هزار معترض در مقدونیه‌ علیه تغییر نام این جمهوری سابق یوگسلاوی که با هدف فرونشاندن اختلافات کهنه با یونان انجام شده است، به خیابان‌ها آمدند.

مقدونیه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته وزرای خارجه یونان و مقدونیه توافقی برای تغییر نام این جمهوری کوچک و سابق یوگسلاوی به “جمهوری مقدونیه شمالی” به امضا رساندند. این توافق که راه مقدونیه به سمت پیوستن احتمالی به اتحادیه اروپا و ناتو را هموار می‌کند، با اعتراض گسترده ناسیونالیست‌ها مواجه شد.

اعتراضات عصر شنبه که از سوی بزرگترین حزب اپوزیسیون مقدونیه سازماندهی شده بود، مسالمت‌آمیز بود.

معترضان بنرهایی با نوشته “با تغییر نام مخالفیم” حمل می‌کردند، پرچم‌های مقدونیه را حمل می‌کردند و فریادهایی برای ابطال توافق با یونان سر می‌دادند.  

مقدونیه که سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد، از بروز جنگ‌هایی که برخی دیگر از جمهوری‌های یوگسلاوی سابق را درگیر کرد، جلوگیری به عمل آورد. اما یونان از پذیرش نام این کشور امتناع کرد و گفت این ادعای ارضی ضمنی روی استان مقدونیه یونان است و به معنای تحریف تمدن باستانی آن است.

یونان تاکنون مانع تلاش‌های مقدونیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو شده بود. مقدونیه همچنین باید قانون اساسی خودش را برای تطابق با مفاد این توافق اصلاح کند. همچنین رفراندومی قرار است فصل پاییز در مقدونیه برگزار شود. رئیس‌جمهوری مقدونیه همچنین مخالف این توافق است. او از امضای این توافق به رغم تصویب روز چهارشنبه آن در پارلمان کشورش امتناع کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.