صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / نوای «ای ایران» با سرانگشتان کلایدرمن در تهران
نوای «ای ایران» با سرانگشتان کلایدرمن در تهران

نوای «ای ایران» با سرانگشتان کلایدرمن در تهران

ریچارد کلایدرمن پیانیست فرانسوی در نخستین شب اجرا در تهران، قطعه «ای ایران» را با همنوایی حاضران اجرا کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ساعت ٩ و ٣٠ دقیقه جمعه شب، اول تیرماه، نخستین شب کنسرت های کلایدرمن با تاخیری چند دقیقه ای در سالن همایش های وزارت کشور برگزار شد.
این اجرا تنها ساعاتی پس از ورود این پیانیست فرانسوی به تهران برای برگزاری نخستین شب کنسرت‌هایش صورت گرفت.
کلایدرمن ابتدا به جمعیت حاضر که تمامی صندلی های سالن را پر کرده بودند به فارسی سلام کرد و کنسرت با اجرای مشهورترین قطعات او آغاز شد.
حرکت سحرآمیز سرانگشتان کلایدرمن روی کلاویه ها و نواختن قطعاتی آشنا برای مخاطب ایرانی، تجربه حضوری عمیق را برای حضار خلق کرد، آنچنان که حاضران خیره به حرکت انگشتان این نوازنده شهیر پیانو که از دو مانیتور بزرگ در دو سوی صحنه پخش می‌شد، حس و حالی کاملا متفاوت از قطعه‌های آشنای او را تجربه می‌کردند.
گروهی از نوازندگان ایرانی، پیانیست فرانسوی را در اجرا همراهی می‌کردند اما قدرت نوازندگی کلایدرمن و پرواز سبک اما ماهرانه سرانگشتانش بر کلاویه‌ها صدای آن همه ساز را در خود هضم می‌کرد، گویی تنها صدای جادویی پیانو در سالن می‌پیچید.
ساعتی پس از آغاز کنسرت، درست زمانی که سالن در همصدایی سازها با پیانونوازی غربی نوازنده فرانسوی غرق شده بود، نوبت به هدیه ویژه کلایدرمن برای برای حاضران رسید.
نوای «ای ایران»، قطعه ای که قلب هر ایرانی را می‌لرزاند و مالامال از احساس می‌کند در سالن طنین انداز شد. شنیدن این نوای آشنا اما این بار با دستان هنرمند موزیسینی از فرانسه با استقبال حضار مواجه شد. جمعیت ابتدا مردد و سپس یکصدا اما آرام سرود «ای ایران» را همراه با ساز کلایدرمن زمزمه کرد. تلفیق پیانو نوازی کلایدرمن با همخوانی آرام حضار، حال و هوای تازه ای به کنسرت داد. آنچنان که ذهن از هر هنری جز نواختن ساز و از هر تعلقی جز نام ایران، خالی می‌شد.
کلایدرمن که بارها پس از اجراهای مربوط به موسیقی فیلم‌های معروف و یا اقتباسی از موسیقی فیلم تایتانیک، دفتر نت مقابلش را به حضار هدیه می‌کرد دفتر نت «ای ایران» برای خود نگاه داشت.
ریچارد کلایدرمن با نام اصلی فیلیپ پاژه متولد ۱۹۵۳ میلادی در شهر پاریس، در زندگی حرفه ای خود آلبوم‌های متعددی را ارائه کرده ‌است. این آلبوم‌ها ساخته‌هایی از دو آهنگساز مشهور فرانسوی پل دو سنویل (Paul de Senneville) و اولیویه توسن (Olivier Toussaint) است به همراه بازنوازی آثار معروف موسیقی کلاسیک، تنظیمِ آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل و بالاخره تنظیم‌هایی برای موسیقی فیلم.
کلایدرمن که برای نخستین بار به ایران آمده است در نخستین اظهارنظر رسمی خود پس از رسیدن به تهران، گفته بود: همیشه و در هر شرایطی تنها برای عشق و صلح جهانی موسیقی ساخته و نواخته‌ام و مفتخرم که در حضور مردم مهمان نواز ایران برای نخستین بار به اجرای برنامه بپردازم.
طبق برنامه اعلام شده، کنسرت کلایدرمن در تهران، شامگاه اول تا سوم تیرماه و ششم تا هشتم تیرماه برگزار می شود.
گزارش از فائزه طاهری
فرهنگ** ۹۰۵۳**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.