صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / مجازِ سیصدهزارتومانیِ بی دردسر!
مجازِ سیصدهزارتومانیِ بی دردسر!

برگزاری کنسرت کلایدرمن بعد از 7 سال

مجازِ سیصدهزارتومانیِ بی دردسر!

بالاخره طلسم هفت ساله شکست و جمعه اول تیر، نخستین شب از کنسرت ریچارد کلایدرمن (پیانیست سرشناس فرانسوی) در تالار وزارت کشور برگزار شد.

طرفداران کلایدرمن از اواسط اردیبهشت بلیطهای این اجراها را خریداری کرده بودند و با وجود قیمت نسبتا بالای بلیطها، استقبال خوبی از کنسرت ها شده است. در سایت بلیط فروشی پایین ترین قیمت خرید بلیط ۱۰۰ هزارتومان و بالاترین ۳۰۰ هزارتومان دیده شده است. البته با توجه به تغییرات برنامه ورود کلایدرمن، برنامه ۳۱ خرداد وی لغو و به زمان دیگری موکول شد. کنسرت ۵ تیرماه او نیز به دلیل همزمانی با بازی ایران و پرتغال قرار است جابجا شود.

**کلایدرمن، کیتارو نشد
۷ شهریور ماه سال ۹۰ بود که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای کلایدرمن را برای اجرا در برج میلاد تهران صادر کرد و قرار شد این هنرمند ۹ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۰ همراه گروهی ۱۶ نفره در برج میلاد برای علاقه‌مندان پیانو بنوازد؛ اما این برنامه در آستانه برگزاری، لغو شد. حالا این اتفاق افتاد و در بحبوحه جام جهانی این پیانیست فرانسوی وارد ایران شد و اولین برنامه خود را نیز برگزار کرد. البته پیش از کلایدرمن کنسرت کیتارو، آهنگساز و موسیقی‌شناس برجسته ژاپنی که قرار بود اردیبهشت روی صحنه برود ناگهان لغو شد. جالب اینجاست که پیش‌تر و در مهر ماه سال ۱۳۹۳ کیتارو در تالار وزارت کشور روی صحنه رفته و قطعاتی از آثار خود را اجرا کرده بود.

**هماهنگی سه وزارتخانه
روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در گفتگو با « ایرنا» با بیان اینکه مجوزهای لازم برای حضور ایشان اخذ شده افزود: درباره حضور ریچارد کلایدرمن در ایران حاشیه سازی هایی شده است. در بحث محتوایی و موسیقایی، اگر آثار باکلام باشد، ما روی کلام حساسیت خواهیم داشت و در بخش موسیقی بی کلام نیز شورای تخصصی درباره محتوا اظهارنظر خواهد کرد، ولی در حوزه صلاحیت های فردی ما نمی توانیم اظهارنظری داشته باشیم و باید از مراجع ذی صلاح استعلامات لازم را دریافت کنیم. اصلا قانون هم به ما اجازه نمی دهد که ما در مورد هویت و سابقه فردی ورود پیدا کنیم.
روابط عمومی دفتر موسیقی درباره ریچارد کلایدرمن و حضورش در ایران توضیح داد: باید تاکید کنم که ما از مراجع ذی صلاح استعلام گرفتیم که نتیجه استعلامات مثبت بود. درباره مباحثی که گفته شده آقای کلایدرمن با رژیم صهیونیستی همکاری هایی داشته هم باید توضیح بدهم که مدیر برنامه وی اطلاعیه ای صادر کرده و گفته که هیچ مناسبت خاصی با رژیم صهیونیستی ندارند.

**دعوت کلایدرمن و دلار ۷هزار تومانی!
مجید عبدی تهیه کننده کنسرت کلایدرمن در گفتگو با «ایرنا» درباره انتخاب زمان برگزاری این کنسرت گفت: قدرت انتخاب چندانی نداشتیم. این تاریخ از هشت ماه قبل نهایی شده بود و تنها زمان خالی آقای کلایدرمن بود.البته در این مدت ما بابت افزایش قیمت دلار، ضررهایی نیز کردیم. وقتی با ایشان قرارداد بستیم، قیمت دلار ۴ هزار تومان بود و در زمان تسویه، قیمت دلار به هفت هزار تومان رسید.
وی درباره انتخاب سالن وزارت کشور می گوید: در سطح بین الملل هزینه دعوت از هنرمندی در سطح کلایدرمن کمتر از ۴۰ هزار دلار نیست و با توجه به افزایش قیمت دلار، باید مواظب هزینه های مان نیز می بودیم. با این هزینه ها به صرفه نبود اگر کنسرت در سالن مثلا هزار و پانصد نفره برگزار می شد. بزرگترین سالن حال حاضر ما همین وزارت کشور است.
عبدی درباره بالا بودن قیمت بلیط ها می گوید: اولا که مجبور بودیم برای تامین بخشی از هزینه ها قیمت بلیط را بالا ببریم و ثانیا به نسبت برنامه های داخلی خودمان، فکر نمی کنم قیمت بالایی باشد. وقتی برای برنامه استندآپ آقای ریوندی، ۳۰۰ هزار تومان هزینه بلیط در نظر می گیرند، پس همین رقم برای بزرگترین هنرمندی که به ایران آمده است بالا نیست. البته بلیطهای ۳۰۰ هزار تومانی ما محدود به صد نفر می شود و رقم های پایین تر نیز وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه شود، این است که حضور ایشان علاوه بر افزایش اعتبار جهانی ایران، مانع خارج شدن دلار از کشور می شود. زیرا بسیاری برای رفتن به کنسرت ایشان به کشورهای همسایه می رفتند و این کار مانع از این اتفاق می شود.
عبدی درباره واکنشها به حضور کلایدرمن ادامه می دهد: از سوی آنها اعلام شده که کلایدرمن در ۱۶۵ کشور دنیا اجرا داشته و این بار هم با علاقه مندی کامل به ایران سفر می کند. به گفته مدیر برنامه های کلایدرمن، وی هیچ برنامه اختصاصی را با رژیم صهیونیستی انجام نداده است. آقای کلایدرمن هیچ گونه ارتباطی با کشوری که با ایران دشمنی داشته باشد ندارد و معمول هم این است که وقتی به جایی برای اجرای برنامه سفر می کند، سرود یا قطعه ای از میزبان را برای مخاطبان آن کشور اجرا می کند؛ موضوعی که در بین همه نوازنده های بین المللی امر متداولی است. بنابراین از این نظر فکر می کنم این اطلاعات درست نیست که او برای رژیم صهیونیستی کار خاصی را تولید کرده است.

گزارش از: سید مهدی موسوی تبار
**گروه اخبار چندرسانه ای**ایرنا پلاس**

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.